Startpagina Bedrijfsnieuws

Nieuwe smalspoortractoren en verreikers bij Claas

Voor modeljaar 2025 introduceert Claas een nieuwe reeks smalspoortractoren met de Nexos 200 Comfort-serie. Daarnaast is er vernieuwing in het gamma 3 en 4 ton van het Scorpion-verreikeraanbod.

Leestijd : 5 min

Zo’n 3 jaar nadat Claas zijn Nexos 200-serie smalspoortrekkers introduceerde, komt het nu met een belangrijke vernieuwing. Een van de wijzigingen is de cabine. Die heeft nu slechts 4 stijlen, toegenomen comfort en beschikt over automatische functies.

De nieuwe Nexos Comfort-reeks beschikt over 4 modellen binnen het vermogensbereik van 85 tot 120 pk, geleverd door een 3,6 l FPT-viercilindermotor die voldoet aan de Stage V-emissienormen dankzij SCR-techniek. De Nexos-smalspoortractoren zijn leverbaar in breedtes van 1 m tot 1,55 m, zodat ze inzetbaar zijn in zowel wijn- als boomgaard, in de hopteelt of bij de groenvoorziening. De type-aanduiding van de verschillende breedtes krijgt toepasselijk een S,M, L of XL mee.

Nieuwe cabine

Het hoogtepunt van de nieuwe smalspoortractoren is de cabine, die slechts 4 stijlen heeft, wijd open-slaande deuren, een ruim gezichtsveld en veel comfort. Bovendien is er een vlakke cabinevloer, zonder verhoogde transmissietunnel, die zorgt voor meer rijcomfort. Het gros van de bedieningselementen staat op de rechter console. Het stuurwiel is nu met antislipleer bekleed en geeft hetzelfde gevoel dat men heeft, of we nu het stuur vastnemen van een Xerion, Lexion of Jaguar. Vermeldenswaardig zijn ook de krachtige ledwerklampen die zijn aangebracht rondom de cabine.

Om het comfort van de bestuurder te verhogen is er de optie ‘Dynamic Steering’. Als deze functie geactiveerd wordt, is er slechts anderhalve stuur-omwenteling nodig om van het ene uiterste punt naar het andere te gaan. Als deze functie niet actief is, bijvoorbeeld tijdens wegtransport, zijn er 2 extra stuuromwentelingen nodig.

Twinshift, Smart Stop en Revershift

De vernieuwde Nexos-serie beschikt over de Twinshift-transmissie met 5 versnellingen in 3 groepen en over 2 powershift-versnellingen. De topsnelheid van 40 km/u wordt behaald bij het brandstofbesparend motortoerental van 1.650 tpm.

De transmissie beschikt nu over de Smart Stop-functie. Wanneer het rempedaal wordt ingedrukt, wordt ook de rijaandrijving ontkoppeld. Wordt het rempedaal terug gelost, dan schakelt de transmissie terug zachtjes in. Deze technologie is heel handig bij het werk op hellingen of om werktuigen aan te koppelen.

Tussen versnellingsgroepen kan geschakeld worden door de knop op de versnellingspook in te drukken én tussen vooruit en achteruit kan geschakeld worden door de elektrohydraulische ‘Rever-shift’-omkeerschakeling. Voornoemde technologieën samen genomen maakt dat met de nieuwe Nexos Comfort-tractoren eigenlijk gewerkt kan worden zonder het koppelingspedaal in te trappen.

Een laatste nieuwigheid is de mogelijkheid om ‘midden-gemonteerde werktuigen’ te gebruiken in plantages met een onderlinge rijafstand van 1,70 m. De meest gekende toepassing is hier de montage van mechanische onkruidbestrijdingswerktuigen. Dat kan in combinatie met werktuigen die in de front en/of achterhef gemonteerd zijn. Vanaf heden kan de chauffeur de aftakas automatisch in of uit laten schakelen bij het heffen of zakken van de hefinrichting.

Vernieuwing in aanbod verreikers 3 en 4 ton

Voor 2025 introduceert Claas ook vernieuwing in zijn aanbod verreikers, ditmaal in het segment van de machines 3 en 4 ton. De vernieuwing slaat op verbetering in comfort, meer stabiliteit en op een grotere hefcapaciteit. In totaal komen er 5 nieuwe modellen met de Scorpion 733, 1033, 638, 738 en 742. Het eerste cijfer in de typeaanduiding geeft een indicatie van de hefhoogte, de volgende 2 cijfers duiden op de hefcapaciteit.

Dankzij een hogere hydraulische druk is de hefcapaciteit bij voornoemde modellen met 300 kg toegenomen ten opzichte van hun voorgangers. Een andere wijziging is de wielbasis, die is toegenomen met 10 cm. Dat zorgt voor meer stabiliteit.

Claas vernieuwt voor 2025 zijn 3- en 4-tons Scorpion-verreikers.
Claas vernieuwt voor 2025 zijn 3- en 4-tons Scorpion-verreikers. - Foto: TD

Slimme, geautomatiseerde functies

De nieuwe verreikers beschikken nu over ‘Smart Loading’-functies, dankzij de elektronische regeling van de hydraulische functies. Daardoor kunnen handelingen geautomatiseerd worden en kan er assistentie geboden worden aan de bestuurder. Denk hierbij aan ‘Automatic bucket return’ waarbij de schepbak automatisch terugkeert in een vooraf vastgestelde positie. Voor de schepbak is er ook de ‘Automatic bucket shake’-functie. Bij het uitkiepen schudt de schepbak even om er zeker van te zijn dat deze leeg is. Een derde ‘slimme’ functie is het automatisch inschuiven van de telescopische laadarm als hij naar beneden gaat. Voornoemde functies zorgen ervoor dat de bestuurder minder belast wordt, door repetitieve handelingen te automatiseren.

Tijdens het laden zorgt de ‘Dynamic Power’-functie ervoor dat het motortoerental wordt afgesteld op de positie van de bedieningsjoystick, dus op de gewenste hef- en laadsnelheid.

De nieuwe verreikers worden aangedreven door de Varipower 2 hydrostaat, zoals Claas die ook op zijn Jaguar-veldhakselaars gebruikt. In optie is de nieuwe Varipower 3-transmissie verkrijgbaar op de Scorpion 738 en 742-verreiker. Dankzij een grotere hydraulische motor genereert die ten opzichte van de Varipower 2 zo’n 20% meer kracht op de wielen.

De topsnelheid van beide transmissies bedraagt 40 km/uur.

Comfortabele cabine

De cabine van de nieuwe verreikers kreeg een vernieuwing, ze is beter geïsoleerd tegen geluid en heeft meer handige opbergvakken. Het beschermingsrooster is aan de buitenzijde geplaatst, zodat de bestuurder meer hoofdruimte heeft. De airco is groter gedimensioneerd om een betere koeling te verzekeren. De stuurkolom is opnieuw ontworpen en maakt het makkelijker om in en uit de cabine te komen en biedt meer voetruimte voor de bestuurder. Het stuurwiel kan in hoogte en hoek worden ingesteld naar de wens van de chauffeur. De display staat nu boven het stuur, zo is deze vlotter leesbaar.

Interessant is dat de bedieningsjoystick nu op de rechterarmleuning staat en mee beweegt met de bestuurdersstoel. Dit is veel comfortabeler voor de chauffeur. De cabine beschikt nu over een ‘coming home’ functie. Bij het verlaten van de cabine drukt de chauffeur op een knop en aan de linkerzijde van de verreiker gaat gedurende 1 minuut een licht branden. Zo kan hij in donkere omstandigheden, toch zijn machine afsluiten en veilig verlaten in een verlichte omgeving.

Claas kan zijn Arion- en Axion Cmatic-tractoren nu met een  ‘Night Edition’-(kleuren)pakket leveren.
Claas kan zijn Arion- en Axion Cmatic-tractoren nu met een ‘Night Edition’-(kleuren)pakket leveren. - Foto: TD

Night Edition

Voor zijn Arion- en Axion-tractorenreeks, die voorzien zijn van de Cmatic-continu variabele transmissie (cvt), biedt Claas nu een ‘Night Edition’ aan. Dit is een indrukwekkende optische uitvoering waarbij bekende tractormodellen in een ‘apart’ kleurenjasje worden gestoken. Zo hebben de velgen, het dak en de motorpanelen op de zijkant een specifieke grijze kleur meegekregen. Het Claas-logo op de zijkant van de motorkap is hierbij niet op een rode, maar ook op die grijze achtergrond weergegeven. Onder dit logo wordt het opschrift ‘Night Edition’ aangebracht.

In de cabine verschijnt dit tevens op de vloermat en het stuurwiel. Bestuurders kunnen in de cabine van de eerste klas entertainmentmogelijkheden van Apple/Android CarPlay genieten.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Stabiele melkprijs bij Royal A-ware

Bedrijfsnieuws De directie van Royal A-ware heeft de standaardmelkprijs voor juli vastgesteld op 53,50 euro per 100 l melk. Dit is gebaseerd op 42 g/l vet en 34 g/l eiwit, zonder premies. Dit is dezelfde melkprijs als die van mei.
Meer artikelen bekijken