Opvallende tifo ‘Geniet van de klassiekers’ bij Vlaamse voorjaarskoersen
Boerenbond, Groene Kring en Ferm voor Agravrouwen tonen tijdens 6 Vlaamse voorjaarskoersen een reeks tifo’s die enkele smakelijke Vlaamse klassiekers verbindt met sportieve wielerklassiekers in Vlaanderen. Tijdens elke koers zal een nieuwe tifo worden onthuld, waarbij een op en top Vlaams gerecht centraal staat.

Onder andere vol-au-vent, balletjes in tomatensaus en steak-friet staan op de tifo’s afgebeeld. Met de slogan ‘Geniet van de klassiekers, met dank aan alle boeren’ willen de landbouworganisaties niet alleen hun waardering uitspreken voor de Vlaamse klassiekers, maar ook voor de cruciale rol die landbouwers daarin hebben. “Landbouwers zijn voedselproducenten en landschapsbouwers die dagelijks zorgen voor de ingrediënten van deze gerechten. Hun toewijding en harde werk vormen de basis van zowel onze culinaire tradities als het prachtige Vlaamse landschap waarin de koersen plaatsvinden”, vertelt Boerenbond-voorzitter Lode Ceyssens.
Boer zorgt voor landschap en lekkers
“Het is het landschap waar de wielrenners doorrijden dat de Vlaamse klassiekers zo uniek maakt. Een landschap waar de boer mee voor zorgt, net zoals voor al dat lekker eten op ons bord. Dit toont nog maar eens het belang van onze landbouwsector”, aldus Lode Ceyssens. Daarom is het volgens Boerenbond, Groene Kring en Ferm voor Agravrouwen noodzakelijk dat de Vlaamse land- en tuinbouwers kunnen voortwerken, vandaag én in de toekomst.
Koop lokale kwaliteit
De landbouworganisaties hopen om met de tifo’s consumenten te inspireren en om producten van onze boeren te kopen. “Met deze koersvriendelijke actie willen we het Vlaamse publiek bewustmaken dat onze Vlaamse klassiekers niet zomaar op je bord komen te liggen. Om ook onze jonge boeren een toekomst te geven, moedigen we alle Vlamingen aan om lokale kwaliteit te kopen,” besluit Justine Arkens, voorzitster van Groene Kring.
Tifo’s tijdens 6 koersen
De tifo’s zullen te zien zijn tijdens de wielerwedstrijden Gent-Wevelgem (30 maart), Dwars door Vlaanderen (2 april), Ronde van Vlaanderen (6 april), Scheldeprijs (9 april), Ronde van Limburg (16 april) en De Brabantse Pijl (18 april).
Video’s met influencers
Boerenbond zal via haar sociale media ook 2 video’s lanceren met influencers die langsgaan bij landbouwers die bijdragen tot onze klassiekers, specifiek rond balletjes in tomatensaus (Scheldeprijs) en witloof met hesp in de oven (De Brabantse Pijl).