Brouns opent Bioweek op Sint-Truidens fruitbedrijf
De aftrap van de Bioweek in Vlaanderen vond op 7 juni plaats op het fruitbedrijf van Hugo Jacobs in Sint-Truiden. Hij teelt biologische appelen, peren en kersen op het ritme van de natuur.

Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns opende zaterdag 7 juni de Bioweek in Vlaanderen op het Fruitbedrijf Jacobs in Sint-Truiden.
Van 7 tot 15 juni 2025 vindt de Bioweek plaats in heel België. Bedoeling is het bewustzijn rond bio te verhogen bij de consument door de voordelen van biologische voeding en productie te belichten.
De Bioweek is een gezamenlijk initiatief van de hele biosector, VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) en Apaq-W (Agence Wallonne pour la Promotion d’une Agriculture de Qualité). In Vlaanderen is ze onderdeel van het strategisch plan bio 2023-2027.
Tal van activiteiten
Producenten, verwerkers en verkopers van bioproducten voorzien opendeurdagen of andere activiteiten tijdens de Bioweek en brengen hun passie voor bio naar voren. Promotieacties stimuleren de verkoop van bioproducten. De activiteiten die plaatsvinden tijdens de Bioweek in Vlaanderen werden verzameld op www.bioweek.be, een onderdeel van www.allesoverbio.be.
De website www.allesoverbio.be is trouwens de spil van alle communicatie over bio naar consumenten. Je kan er terecht voor nieuws en verhalen van biolandbouwers. Daarnaast vind je er veel feitelijke info over bio zoals de voordelen van biologische landbouw voor het milieu (o.a. grotere biodiversiteit, veerkrachtige bodem, natuurlijke bestrijdingsmiddelen, minder dieren per hectare enz.)
Intentie om bio te kopen neemt toe
De Bioweek wordt in Vlaanderen geflankeerd door een VLAM-campagne die de essentie van biologische producten belicht. De campagne toont dat wie bio eet, zich verbindt met het mooiste van wat de aarde te bieden heeft. Daarnaast spreekt ook het vakmanschap en de passie van de biolandbouwers voor zich. De campagne draagt de baseline ‘Bio, da’s sowieso goed gekozen!’ en loopt in hoofdzaak via radio, online platforms en sociale media. De campagne loopt voor het tweede jaar.
“Uit een bevraging die we vorig jaar hielden na een campagnegolf blijkt alvast dat de campagne haar effect niet gemist heeft”, zegt Filip Fontaine, CEO van VLAM. “46% van de respondenten die 1 van de 2 radiospots hoorden beweren dat de spot een positieve invloed had op hun mening over bio en 41% op hun aankoop van bioproducten. 69% van de respondenten die één van de online video’s zagen stelden dat de video een positieve invloed had op hun mening over bio en 57% op hun aankopen van bio.”
Uit dezelfde bevraging blijkt dat de campagne ook de kennis over het EU-biologo aanscherpt. De logobekendheid steeg van 65% in 2020 naar 71% in 2024. Het EU-biologo op de verpakking garandeert dat de strenge Europese biowetgeving strikt gevolgd werd bij de productie en is verplicht voor alle biologische, verpakte voedingsproducten in de hele Europese Unie.
De positieve evolutie in de houding ten aanzien van bio blijkt ook uit de thuisverbruikscijfers die YouGov verzamelt in opdracht van VLAM. “Daaruit blijkt dat de bestedingen aan bioproducten in stijgende lijn evolueren, met name dankzij een hogere aankoopfrequentie. De Vlaming kocht in 2024 gemiddeld 28,3 keer bio. De meeste kopers zijn er voor bio-groenten, gevolgd door fruit, zuivel, vlees, eieren, aardappelen en brood.”
Samen voor groei van bio
Een volledige blik op de evolutie van de biosector in Vlaanderen, wordt geschetst in het jaarlijkse Biorapport van het Agentschap Landbouw en Zeevisserij, dat na de zomer verwacht wordt. Daarin worden zowel de productie- als consumptiezijde belicht. Deze 2 pijlers zijn ook de grondslag van het Strategisch plan voor bio, een meerjarenplan met 5 groeidoelstellingen.
“De 5 x 5% groeiambities op maat van de Vlaamse biolandbouw zijn ambitieus en we willen er voor blijven gaan”, verklaart minister van Landbouw Jo Brouns (cd&v). “Een toenemende belangstelling voor bio van consumenten en een groeiende consumptie zijn alleszins dé motor voor een groeiende biosector. Ik nodig iedereen daarom uit bio van dichterbij te leren kennen tijdens de Bioweek.”
Vlaanderen neemt onder andere de volgende initiatieven om de groeiambities te realiseren. Overheidsorganisaties en grootkeukens worden aangemoedigd om meer bioproducten aan te bieden. Extra middelen gaan naar steun voor omschakeling naar bio voor producenten en voor de voortzetting van de biologische productie, via het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid. Daarbij is er ook veel aandacht voor vorming.
Er worden acties voor de verdere optimalisering van de bioketen georganiseerd, bijvoorbeeld kennisverhoging over bio bij verwerkers en verpakkers. Er zijn middelen beschikbaar voor onderzoek naar en ontwikkeling van bio, en VLAM produceert bewustwordingscampagne naar de consument om de betekenis en verdienste van bio uit te leggen.