‘Ik kies voor perspectief op een rendabele toekomst’

Passie van een koeienman
“Hoe mooi is het om een gezond vaarskalf geboren te zien worden en dat zelf op te fokken tot een goede melkkoe?”, vervolgt Guus. Om zijn vak met die passie uit te kunnen blijven oefenen, weet hij dat zijn bedrijf mee moet kunnen bewegen met veranderingen in de sector. “Dan helpt het enorm als je kunt bouwen op een sterke melkprijs. Voor mij was dit een belangrijke reden om per 1 januari 2025 lid te worden van FrieslandCampina.”
De melkprijs van FrieslandCampina
FrieslandCampina wil altijd bij de top van Europa horen als het gaat om de melkprijs. Daarvoor gebruiken ze een duidelijke systematiek. De basis is de garantieprijs: die geeft aan wat gangbare melk in de markt oplevert. Daar bovenop kunt u toeslagen krijgen, bijvoorbeeld voor weidegang of VLOG-melk. Aan het eind van het jaar volgt vaak nog een contante nabetaling én een interim-uitkering. Zo weet u als lid waar u aan toe bent, en kunt u plannen voor de lange termijn.
Guus is blij dat hij zich mede dankzij de toonaangevende melkprijs van FrieslandCampina kan focussen op de lange termijn. “De coöperatie deelt die focus ook. Ze durven lastige keuzes te maken die ons de lange termijn sterker maken. Uiteindelijk zorgt dit er mede voor dat ze een goede melkprijs, en daarmee een stabiele basis kunnen blijven bieden.”
Stabiliteit geeft perspectief
“Voor de toekomst van onze sector is het belangrijk dat deze aantrekkelijk blijft voor jonge boeren”, vindt Guus. “Zij hebben behoefte aan een veerkrachtig perspectief, een sterke basis om op te bouwen.” Die veerkracht vindt hij, mede dankzij het productportfolio, bij FrieslandCampina. “Dankzij de diversiteit aan merken en markten heb je meer mogelijkheden om risico’s te spreiden en internationaal kansen te pakken. Dat zorgt uiteindelijk voor meer stabiliteit en wendbaarheid. En dus voor meer perspectief op een gezonde toekomst.”
Het productportfolio van FrieslandCampina
Cécémel, Fristi, Campina: stuk voor stuk bekende merken waar veel Belgische gezinnen mee opgroeien. FrieslandCampina maakt die producten zelf, onder andere in Aalter. In totaal verkoopt FrieslandCampina haar producten in meer dan 100 landen. Het grote en diverse productportfolio, waar naast zuivelproducten ook bijvoorbeeld ingrediënten voor babyvoeding en medicijnen toe behoren, helpt om risico’s te spreiden en kansen te pakken zodra deze zich in een markt voordoen.