Startpagina Auto

De Renault Alaskan: Japans skelet met Franse jurk

Renault betreedt ook de markt van de pick-up’s met de lancering van de Alaskan. Echter deze is niet ontstaan vanaf een witte pagina. Hij is gebaseerd op zijn neef, de Nissan Navara, maar onderscheidt zich op verschillende punten.

Leestijd : 4 min

De laatste jaren is de markt van de pick-up’s groeiende in Europa. Dit geldt ook bij ons, op zes jaar tijd verdubbelde de markt. In 2016 werden er 5.400 verkopen van nieuwe pick-up’s geregistreerd ten opzichte van 2.200 stuks in 2010.

Bij ons overheerst de Ford Ranger de verkoopsstatistieken, voor de Mitsubishi L200, de Toyota Hilux, de Volkswagen Amarok en de Nissan Navara. Op basis van deze laatste is de Renault Alaskan geboren. De Europese uitvoeringen worden gebouwd in de fabriek van Nissan in Barcelona in Spanje. Ook wordt hier de pick-up van Mercedes, de X-klasse, gebouwd. Deze heeft tevens het chassis van de Nissan Navara, een solide en betrouwbare basis.

De French Touch

Als de Alaskan ontworpen is op de basis van de Nissan Navara, dan is dat zeker om de productiekosten te drukken. Het model helemaal hertekenen kan dus niet. De ontwerpers moesten zich beperken in het herwerken van enkele zaken. Zo hebben ze de voorkant onder handen genomen met een nieuwe motorkap en voorspatborden, maar ook is er een nieuwe achterklep aan de pick-up toegevoegd. Aan het ontwerp van de deuren konden ze niet komen. Dit zou een nieuwe productiemethode vergen en een te hoge meerkost. Er was dus weinig bewegingsruimte, maar de designers hebben zich goed uit de slag getrokken. De voorkant van deze pick-up heeft zo de typische Renault stijl meegekregen.

De ontwerpers hebben hun neus echter niet in het interieur gestoken. Een nieuw dashboard ontwerpen kost veel geld, waardoor het interieur volledig is overgenomen van de Nissan Navara. Zoals in het merendeel van de pick-up’s vinden we een dashboard dat samengesteld is uit veel plastic en een klassiek ontwerp heeft. Mercedes heeft voor zijn X-klasse pick-up daarentegen wel beslist om te investeren in een nieuw dashboard, dat chiquer is, maar zich ook laat voelen in de uiteindelijke aanschafprijs.

Luxe voorzieningen

Wat het interieur van de Alaskan ook is, het model voelt vertrouwd aan voor wie de Renault voertuigen kent. We appreciëren dat de materialen degelijk zijn bevestigd. Qua uitrusting kan het model chique uitgevoerd worden. Volgens de uitvoering kan de pick-up voorzien worden van enkele luxe-elementen zoals automatische klimaatbeheersing in twee zones, verwarmde zetels vooraan in leer uitgevoerd, een toegangs- en startsysteem zonder sleutel, een systeem met vier camera’s dat een panoramisch zicht geeft of nog een geïntegreerd navigatiesysteem. Maar die laatste ontbreekt precisie en heeft een beperkte, gelimiteerde connectiviteit.

Enkel een dubbele cabine

Waar de Nissan Navara nog de keuze laat tussen een enkele, verlengde cabine (King Cab) of een dubbele cabine, is de Renault Alaskan enkel in een versie met dubbele cabine verkrijgbaar. Dit is de meest gezochte uitvoering bij ons.

Zoals bij de meeste pick-ups, biedt het zitvlak van de achterbank weinig ondersteuning aan de dijen van personen met lange benen. Echter is er wel veel beenruimte voorzien en is de rugleuning van de achterbank kantelbaar.

De laadruimte is eveneens vast en kan 1 ton lading meenemen. De achterklep kan 500 kg last dragen.

Onder de motorkap vinden we dezelfde motor terug als bij de Nissan Navara, de 2.3 dCi, die in de basis ontwikkeld werd door Renault. Dit viercilinder motorblok wekt 160 pk op in de uitvoering met één turbo. De versie met dubbele turbo wekt 190 pk op. In het aanbod vinden we de 3.0 V6 motor niet terug die we wel aantreffen bij de Volkswagen Amarok en de Mercedes X-klasse.

De prestaties van de aangeboden motoren zijn correct. De uitvoering met 190 pk kan beschikken over een automatische versnellingsbak. Deze beschikt over zeven versnellingen. Bij het opschakelen neemt het geluidsniveau wel toe, net als het verbruik. Dit zou 0,6 l/100 km meer zijn ten opzichte van de handgeschakelde versnellingsbak. Op een ‘gemengd’ parcours geeft de boordcomputer een indicatie aan van een gemiddeld verbruik van iets minder dan 9l/100 km. Dit blijft redelijk.

Met een eenvoudige inschakelbare 4x4-aandrijving en rustend op een ladderchassis voelt de Alaskan zich natuurlijk iets minder thuis op verharde wegen dan een typische SUV. Echter is de Alaskan veel comfortabeler op de weg dan het merendeel van zijn concurrenten. Dit omdat hij achteraan op schroefveren rust, waar de meeste pick-up’s bladveren hebben.

In het terrein kunnen we terugvallen op een bodemvrijheid van 22,3 cm, kruipversnellingen en een optioneel blokkeerbare achterwielaandrijving (750 euro).

Als we de look prefereren

Met een vergelijkbare uitrusting is de Renault Alaskan duurder dan de technisch identieke Nissan Navara (ongeveer 2.000 euro btw in). Echter bij de pluspunten voor de Renault-uitvoering bemerken we een groter dealernetwerk dan bij Nissan en een meer gepersonaliseerde stijl. Dit laatste argument is natuurlijk puur subjectief. Maar studies wijzen uit dat de ‘look’ een primordiaal punt is bij de aankoop van een wagen.

Naar Olivier Maloteaux

Lees ook in Auto

Isuzu D-Max V-Cross gereden: kracht en stijl primeert

Auto Isuzu lanceert de derde generatie van zijn D-Max pick-up in België. Een nieuw model dat op verschillende domeinen vooruitgang maakt. De V-Max variant lijkt een perfect huwelijk tussen een praktisch werkpaard en gezinswagen.
Meer artikelen bekijken