Landsbond Pluimvee dient klacht in tegen Bite Back
In een pas gelanceerde campagne roept dierenrechtenorganisatie Bite Back mensen op om ‘mee te vechten’ tegen de volgens hen te laattijdige uitfaseringsdatum voor verrijkte kooien in Vlaanderen. Hiervoor gebruiken de organisatie volgens sectororganisatie Landsbond Pluimvee meermaals foutieve informatie en beeldmateriaal om via de emotionele weg de burger of consument te misleiden. De Landsbond Pluimvee legt een klacht neer tegen deze misleidende campagne en roept bovendien pluimveehouders op om hetzelfde te doen.

“Het staat Bite Back vrij om campagne te voeren tegen zaken waarvan zij vinden dat deze incorrect zijn. Alleen tillen we er bij de Landsbond Pluimvee zwaar aan dat dit opnieuw gebeurt op basis van foutieve informatie en dit tot meerdere malen toe. Daarom heeft de Landsbond Pluimvee klacht ingediend bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, bij de FOD Economie en bij het platforum voor Agribashing van Bart Dochy”, aldus Martijn Chombaere, beleidsmedewerker bij de Landsbond Pluimvee.
Laster
In hun campagne beweert Bite Back dat 60% van de Belgische legkippen in verrijkte kooien wordt gehouden, terwijl dit zich volgens de Landsbond Pluimvee in werkelijkheid rond de 34% situeert (Bron: DG AGRI). Dat is nagenoeg de helft minder dan wat Bite Back beweert.
Daarnaast vermeldt Bite Back dat de oppervlakte per hen in verrijkte kooien kleiner is dan een A4 van 623,7 cm², terwijl er in verrijkte kooien een minimale kooioppervlakte van 750 cm² per kip geldt, conform de Europese richtlijn 1999/74/EG van de Raad van 19 juli 1999 tot vaststelling van minimumnormen voor de bescherming van legkippen. “Bovendien worden de dieren niet individueel gehuisvest, maar in groep. Hierdoor is de totale oppervlakte waarvan een hen gebruik kan maken groter”, stelt Martijn Chombaere.
Om hun campagnebeeld kracht bij te zetten gebruikt Bite Back een op het eerste zicht AI-gegeneerde foto die een volledig foutief beeld schetst van de werkelijke situatie, volgens de Landsbond Pluimvee om via de emotionele weg sympathie te winnen bij hun achterban om zo een groter bereik te bekomen. Dit heeft een vertekend beeld aan de burger die zich hierdoor kan laten misleiden.
Trek mee de rode lijn
De Landsbond Pluimvee roept pluimveehouders op om eveneens klacht in te dienen. “Het is al lang niet meer de eerste keer dat dieren’rechten’organisaties foutieve informatie gebruiken om via de emotionele weg meer bereik te genereren om hun doel te bekomen”, besluit Martijn Chombaere.