Startpagina Bieten

Nederlandse bietencampagne gestart: minder areaal, hogere opbrengst

Op 8 september is de suikerbietencampagne van Cosun Beet Company in Nederland gestart, op al zijn locaties: Dinteloord, Vierverlaten en de Duitse locatie in Anklam. Ondanks een uitdagende marktsituatie en een kleiner areaal verwachten ze een hogere suikeropbrengst per hectare dan afgelopen jaar.

Leestijd : 2 min

Maikel van Bakel, sinds 1 september CEO van Cosun Beet Company: “Een succesvolle bietencampagne is van groot belang voor onze coöperatie, zowel voor onze telers als voor onze collega’s in de fabrieken. Hun vakmanschap stelt ons in staat om een goede suikeropbrengst te realiseren en onze afnemers betrouwbaar te blijven beleveren. Cosun Beet Company speelt een belangrijke rol binnen Cosuns Unlock 30-strategie: we halen maximale waarde uit de biet, verduurzamen onze keten en versnellen de transitie naar plantaardige en circulaire oplossingen. Een goede bietencampagne draagt bij aan het waarmaken van die ambities.”

Verwachtingen bietencampagne

Door de vroege uitzaai dit voorjaar lag de groeipuntsdatum – het moment waarop de bietenpercelen sluiten – ongeveer 2 weken eerder dan vorig jaar. Het gewas staat er goed bij. In lijn met eerdere verwachtingen wordt de suikeropbrengst geschat op 15 ton suiker, dat boven het vijfjaarsgemiddelde van 13,5 ton/ha ligt.

In hun Nederlandse fabrieken verwacht Cosun Beet Company dit jaar in totaal circa 7,55 miljoen ton bieten te verwerken, verspreid over een campagne van 135 dagen. Het gemiddelde suikerpercentage bedraagt 16,85%, met een winbaarheid van 90,5% en een tarra van 11%.

Marktontwikkelingen en areaal

De gunstige groeiomstandigheden van dit seizoen bieden perspectief, maar de bredere marktdynamiek vraagt om scherpte. Door de verwachte bovengemiddelde suikeropbrengst zal de productie dit jaar hoger liggen dan vorig jaar, waardoor de druk op de suikermarkt blijft bestaan.

Tegelijkertijd zijn er ook Europese ontwikkelingen: naast de afbouw van het areaal spelen ook ziektedruk (onder andere vergelingsziekte in Frankrijk en de bietenziekte SBR in Duitsland) een rol. Deze factoren zorgen er voor dat de totale Europese beschikbaarheid van suikerbieten onder druk staat en leiden als geheel tot een meer genuanceerd beeld van de marktontwikkeling.

In relatie tot de lage suikerprijzen en een verslechterde marktsituatie heeft Cosun vorig jaar de toewijzing van verlaagd van 110% naar 100%. Ze zien dat daardoor dit jaar het areaal met ruim 5% is gedaald ten opzichte van vorig jaar, tot ongeveer 83.036 ha. “Deze ontwikkelingen benadrukken het belang van een robuuste strategie en een toekomstbestendige productiecapaciteit”, aldus Maikel van Bakel.

Strategische koers richting 2030

Cosun Beet Company heeft de ambitie om uit te groeien tot de meest efficiënte en duurzame bietsuikerproducent van Europa. Dit realiseren ze door te blijven innoveren in de teelt, hun processen continu te verbeteren en alle delen van de suikerbiet maximaal te benutten. Deze aanpak sluit naadloos aan bij de missie van moederbedrijf Cosun: het ontsluiten van de volledige potentie van planten en coproducten.

Cosun speelt hiermee in op de wereldwijde groeiende vraag naar plantaardige voeding, (dier)voedingsingrediënten, circulaire oplossingen en plantaardige alternatieven. Met de Unlock 30-strategie zet Cosun vol in op een duurzame en winstgevende toekomst.

Cosun Beet Company

Lees ook in Bieten

Schadedrempels voor bieten gestegen

Bieten Sinds vorige week zijn inzake bieten de schadedrempels voor de bladziekten gestegen: 20% aantasting voor cercospora en ramularia en 30% aantasting voor witziekte en roest. Dat meldt het Koninklijk Belgisch Instituut tot Verbetering van de Biet (KBIVB) op 21 augustus.
Meer artikelen bekijken