Startpagina Actueel

Landsbond Pluimvee haalt slag thuis tegen Bite Back

Na een klacht van de Landsbond Pluimvee oordeelt de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) dat een recent geplaatste advertentie van Bite Back niet waarheidsgetrouw is. De JEP roept de organisatie op om de reclame niet meer te verspreiden.

Leestijd : 2 min

In een onlangs gelanceerde campagne roept Bite Back mensen op om ‘mee te vechten’ tegen de volgens hen te laattijdige uitfaseringsdatum voor verrijkte kooien (in 2036). Hiervoor gebruikten ze volgens de sectororganisatie van het pluimvee meermaals foutieve informatie en beeldmateriaal om via de emotionele weg de burger of consument te misleiden. De Landsbond Pluimvee had daarom bij verschillende instellingen een klacht neergelegd tegen deze misleidende campagne en krijgt hierin nu gelijk.

Niet waarheidsgetrouw

De JEP oordeelt dat bepaalde beweringen in de campagne niet waarheidsgetrouw waren en daardoor de consument kon misleiden, wat strijdig is met artikel 4 en 5 van de Influential Commercial Content-code. De JEP verzoekt Bite Back om de reclame te wijzigen met betrekking tot de foutieve beweringen en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.

Desinformatie

“Desinformatie over onze sector is schering en inslag. Onze sector moet al elke dag opboksen tegen oneerlijke concurrentie uit het buitenland. Als dieren’rechten’organisaties echt begaan zijn met dierenwelzijn dan zouden we zij aan zij strijden, maar dit is niet waar hun verdienmodel ligt. Ondanks dat deze campagne slechts een eenmalige publicatie betrof, ging het ons om het principe", aldus Martijn Chombaere, beleidsmedewerker van de Landsbond Pluimvee.

Landsbond Pluimvee

Lees ook in Actueel

Stabiele prijzen voor BWB

Vleesvee Coevia vzw bezorgde op 23 september zijn analyse van de markt voor Belgisch witblauw rundvee. Na de stijging van vorige week blijven de prijzen voor BWB-runderen nu status quo.
Meer artikelen bekijken