MG S5 EV: Elektrische SUV voor rationele rijders
Met de S5 EV bouwt MG voort op het succesrecept van de populaire ZS EV, maar dan in een modernere en efficiëntere jas. Deze volledig elektrische SUV richt zich op bestuurders die een betrouwbaar én betaalbaar elektrisch alternatief zoeken, en voor wie mobiliteit vooral draait om praktische bruikbaarheid.

MG – een Brits icoon dat bijna ten dode was opgeschreven, maar dat nieuw leven werd ingeblazen door een Chinese overnemer – heeft zijn comeback in Europa niet gemist. Ook in België gooit het hoge ogen: als best verkochte Chinese automerk laat MG hier zelfs zijn landgenoten achter zich.
Dat succes is deels te danken aan het brede aanbod, met ook modellen op benzine, die goed zijn voor zo’n 80% van de verkoop én die buiten de hoge invoerrechten vallen die MG anders zouden treffen. Toch speelde de voorganger van de nieuwe S5 EV, de ZS EV, een sleutelrol als betaalbare ambassadeur van elektrische gezinsmobiliteit.
Een bank vooruit
Bij zijn lancering was de ZS EV een van de goedkoopste elektrische SUV’s op de markt – dat stond buiten kijf. Qua actieradius, laadsnelheid en rijcomfort liet hij echter nog wat steken vallen. Precies daar ligt de uitdaging voor de nieuwe S5 EV. Chinese merken staan bekend om hun indrukwekkende sprongen bij elke modelwissel, en dat zie je ook hier: de S5 oogt sportiever, scherper en slanker, met een uitstraling die duurder aandoet dan zijn prijskaartje doet vermoeden. Maar maakt hij ook onderhuids een echte sprong voorwaarts?
De S5 EV staat op het modulaire MSP-platform, dat ook onder de MG4 zit – een model dat het goed doet in België én daarbuiten. MG positioneert zijn nieuwste SUV in het B-segment, maar met een lengte van 4,47 m en een wielbasis van 2,73 m voelt hij ruimer aan. Die wielbasis is trouwens 15 cm langer dan die van zijn voorganger, wat hem meteen een stuk groter maakt.
Een gemiste kans
Binnenin laat de S5 EV een aangename indruk na en oogt hij duidelijk moderner dan zijn voorganger. Het interieur is strak en sober vormgegeven, met een combinatie van zachte kunststof en synthetisch leer die voor een verzorgde uitstraling zorgt. Het touchscreen (12,8 duim) ziet er fraai uit en de interface reageert sneller dan bij de vorige generatie. Toch is het gebruik niet altijd even intuïtief: wie door de menu’s bladert, geraakt al snel gefrustreerd bij het zoeken naar specifieke functies.
Positief is dat de airco met fysieke knoppen bediend wordt, maar voor andere zaken, zoals het instellen van de remenergieregeneratie, moet je weer zoeken op het scherm, aangezien er geen schakelflippers achter het stuur zitten. Ergonomisch is er dus nog werk aan de winkel, zeker omdat het eenpedaalrijden niet volledig kan worden uitgeschakeld. Dat is een gemiste kans.
Uitgerijpt en comfortabel
Boekt de S5 EV vooruitgang op het vlak van wegligging? Absoluut. Hij komt vooral volwassener over dan zijn voorganger. De ophanging is comfortabel afgestemd, misschien net iets té, want bij oneffenheden durft hij lichtjes te deinen. Hij verwerkt hobbels en putten echter netjes. De besturing is licht en voorspelbaar, al ontbreekt het wat aan feedback. Toch rijdt de SUV vlotter dan je zou verwachten: met achterwielaandrijving en 231 pk (in de Long Range-versie) accelereert hij verrassend soepel.
Een ander pluspunt is het relatief lage gewicht – tussen 1.635 en 1.680 kg, afhankelijk van de batterij. De Luxury Long Range weegt zelfs 1.750 kg. Mede daardoor klokte ons testverbruik af op 13,4 tot 14,9 kWh/ 100 km. Dat is niet alleen beter dan de officiële WLTP-waarde, maar ook erg netjes voor een SUV van dit formaat. Wel waren de omstandigheden gunstig: warme temperaturen, een vlak terrein en een discrete rechtervoet hielpen zeker mee.
Twee batterijopties
Snel laden via gelijkstroom kan tot 139 kW, goed voor een laadbeurt van 10 naar 80% in ongeveer een half uur. Aan een wallbox op wisselstroom laadt hij met maximaal 11 kW. Jammer genoeg ontbreekt er een ‘frunk’, waardoor er geen aparte opbergruimte is voor de laadkabel.
In België wordt de MG S5 EV Comfort 49 kWh aangeboden vanaf 33.985 euro. Voor wie de actieradius wil vergroten van 340 km naar 480 km, is er de Long Range Comfort 64 kWh voor 37.485 euro. Deze laatste is ook verkrijgbaar in een Luxe-versie voor 39.985 euro en biedt onder andere een energiezuinige warmtepomp.
Naast de prijs verschilt ook de chemische samenstelling van de 2 accu's: de kleinste is een LFP (lithium-ijzer-fosfaat), die goedkoper en duurzamer is, terwijl de grootste een NMC (nikkel-mangaan-kobalt) is, die energiezuiniger is.
Het prijsbrekerimago van deze SUV blijft overeind. Om onder de prijs van de eerder genoemde concurrenten te duiken, biedt MG bovendien een extra inruilpremie van 2.000 euro bovenop de waarde van je oude wagen – al wordt die premie niet meegeteld in de officiële inruilprijs van de garage. Alle versies worden standaard geleverd met een geruststellende garantie van 7 jaar, inclusief 160.000 km dekking op de batterij.
De MG S5 EV is een verstandige keuze: correct geprijsd, comfortabel en praktisch genoeg voor dagelijks gebruik. Ideaal voor wie elektrisch wil rijden zonder diep in de buidel te tasten, of voor gezinnen die op zoek zijn naar een toegankelijke en gebruiksvriendelijke EV.