Startpagina Auto

Getest: Hyundai Ioniq 9, elektrische SUV met comfort van een privéjet

Met een lengte van meer dan 5 m en plaats voor 7 personen is de Hyundai Ioniq 9 niet zomaar een grote elektrische SUV. Hij is ook een technologisch uithangbord voor het Zuid-Koreaanse merk.

Leestijd : 4 min

Onopvallend rijden is uitgesloten met de Hyundai Ioniq 9. Deze kolos van 5,06 m lang en 1,98 m breed valt op door zijn compromisloos design met een gladde, afgeronde voorkant, een uit de kluiten gewassen koetswerk dankzij de XXL-wielbasis van 3,13 m, brede schouders en een achterpartij die scherp afgesneden lijkt als een stuk taart. Die achterkant wordt geaccentueerd door een enorme lichtsignatuur met grote pixels in een omgekeerde U-vorm, die herinnert aan de Volvo 850 break uit de jaren 90.

Zoals bij de andere elektrische Ioniq-modellen is het design in het begin even wennen. Zodra je het gewoon bent, is het best geslaagd. We vinden de Ioniq 9 zelfs charmanter dan de Kia EV9, waarmee hij zijn imposante platform deelt. Dat hij massief is, staat buiten kijf. Maar door zijn afmetingen kan hij wel eens lastig zijn in ondergrondse parkings waar de ruimte vaak beperkt is.

Koninklijk comfort

Voor de Belgische markt voorziet de invoerder alleen versies met 7 zitplaatsen, waarbij de derde zitrij netjes in de vloer wegklapt. In de luxueuze Calligraphy-uitvoering is er ook een pakket dat de SUV omtovert tot een zeszitter met individuele zetels, nog comfortabeler en bekleed met nappaleder, zoals je dat alleen in topklassewagens ziet.

De Hyundai Ioniq 9 focust duidelijk op comfort: de zetels voelen aan als de zetels in een privéjet, de sfeer binnenin is hoogtechnologisch en zen, en het ruimteaanbod is overweldigend. De materialen zijn van uitstekende kwaliteit, de afwerking is bijna perfect en veel bedieningen zijn gelukkig nog fysiek. De Ioniq 9 telt maar liefst 6 USB-C-poorten en heeft een 230 V-stopcontact om bijvoorbeeld laptops of tablets op te laden. In dit bijna perfecte interieur is het wel jammer dat het multimediasysteem geen apps zoals YouTube ondersteunt.

Ruimte in overvloed

Dankzij de wielbasis van 3,13 m is de Ioniq 9 erg royaal voor 7 volwassenen. De zetels schuiven ver genoeg, zodat je vlot op de achterste rij geraakt, en zelfs in die configuratie biedt de koffer nog 338 l laadruimte. Met 5 zitplaatsen stijgt dat tot 908 l en met alle zetels neergeklapt krijg je 2.419 l.

Wie nog niet genoeg heeft, kan terecht in de frunk, die 52 l groot is met vierwielaandrijving en 88 l in de voorwielaangedreven versie, ideaal voor laadkabels enzomeer. Met zulke buitenafmetingen stelt de ruimte van de Ioniq 9 uiteraard niet teleur, het tegendeel zou verbazen.

De Hyundai Ioniq 9 heeft een bijna perfect interieur.
De Hyundai Ioniq 9 heeft een bijna perfect interieur. - Foto: Hyundai

Spierballen

Welke aandrijving je ook kiest, de grote SUV van Hyundai gebruikt altijd dezelfde XXL-batterij van 110,3 kWh bruto (106 kWh netto). Dankzij zijn 800V-architectuur laadt de Ioniq 9 razendsnel op: van 10 naar 80% in slechts 24 minuten, met een piekvermogen van 233 kW (DC). Aan een AC-laadpunt van 11 kW duurt een volledige laadbeurt ongeveer 10 uur.

De instapversie is de Ioniq Performance RWD met 218 pk en 350 Nm, goed voor een WLTP-rijbereik van 620 km. Daarna stap je automatisch over naar vierwielaandrijving met de Long Range AWD, die dezelfde achterste motor gebruikt als de Performance RWD, aangevuld met een tweede elektromotor vooraan van 90 pk. Samen leveren ze 308 pk en 605 Nm, goed voor een rijbereik van 606 km.

De topversie is de Ioniq 9 AWD Performance, met 2 elektromotoren van elk 214 pk. Samen leveren ze 428 pk en 700 Nm. Hij sprint van 0 naar 100 km/uur in 5,2 seconden en haalt 200 km/uur. Deze versie is de enige in het gamma met standaard 21-duimsvelgen. Het gemiddelde verbruik bedraagt 20,6 kWh/100 km en hij rijdt tot 600 km op één batterijlading.

Geen verrassingen

Astara, de Belgische invoerder van Hyundai, liet ons rijden met de Ioniq 9 AWD Performance in de Ardennen. Dankzij zijn vermogen en koppel komt hij moeiteloos vooruit, en hij doet dat opvallend stil dankzij de actieve noise cancelling, zoals bij sommige hoofdtelefoons. In zulke omstandigheden voel je zijn hoge gewicht van 2.600 kg nauwelijks, en de zelfnivellerende schokdempers doen hun werk zo goed dat je amper iets merkt van het slechte wegdek op sommige lokale wegen.

De Ioniq 9 accelereert krachtig en voelt zich prima thuis op grote wegen en snelwegen. De wetten van de fysica laten zich echter niet omzeilen: als je bruusk rijdt, voelt hij behoorlijk log aan, wat een logisch gevolg is van zijn buitenmaatse gestalte. Daardoor ligt het werkelijke verbruik eerder tussen 20 en 25 kWh per 100 km, afhankelijk van je rijstijl. Wonderen bestaan niet.

Met de Ioniq 9 biedt Hyundai topklasseprestaties, en daar hangt een prijskaartje aan. Hij kost minstens 70.999 euro, meteen het duurste model uit de geschiedenis van het merk. Wie een exemplaar wil zoals onze testwagen, moet rekenen op 86.999 euro. Daarvoor krijg je wel een bijzonder uitgebreide uitrusting. Er zijn maar 2 opties: een speciale tweekleurige lak en een pakket met 6 zitplaatsen, panoramisch dak en cameraspiegels – die overigens meer storen dan helpen. Zet je zijn kwaliteiten naast die van de concurrentie (Kia EV9, Volvo EX90, Mercedes EQS SUV…), dan is hij erg aantrekkelijk. Je moet alleen aanvaarden dat deze luxueuze SUV niet van een premiummerk komt, maar wel van een volumemerk dat er wonderwel in geslaagd is om een van de meest verfijnde en luxueuze elektrische SUV’s van het moment neer te zetten.

Maxime Hérion (www.gocar.be)

Lees ook in Auto

Meer artikelen bekijken