Startpagina Pluimvee

GAIA voert actie aan McDonald’s in Anderlecht en klaagt leed van kippen aan

Met de gloednieuwe campagne ‘McDonald’s vertrappelt het kippenwelzijn’ wil dierenrechtenorganisatie Gaia het dierenleed aantonen in de pluimveebedrijven die kippenvlees leveren aan de Amerikaanse fastfoodgigant. Overige fastgoodgiganten sloten zich reeds aan bij het Better Chicken Commitment-akkoord, maar McDonald’s weigert dat te doen uit winstoverwegingen, zo stelt GAIA-directrice Ann De Greef op 18 november in het McDonald’s-filiaal in Anderlecht.

Leestijd : 2 min

De dierenrechtenorganisatie heeft zwart-op-wit en met beeld kunnen aantonen hoe het Franse pluimveebedrijf Cargill, leverancier voor McDonald’s, kippen in amper 42 dagen volledig vetmest, een abnormale groeisnelheid die ernstige gezondheidsproblemen veroorzaakt, waaronder ademhalingsproblemen, tumoren en oversterfte. “Sommige kippen liggen er op hun rug te sterven omdat ze niet meer rechtop kunnen staan, anderen zijn kreupel en raken niet meer tot bij hun eigen voedsel of water”, aldus De Greef.

Met een undercoveroperatie in 2 Cargill-fabrieken in het Franse Bretagne heeft GAIA de ‘wansmakelijke’ productiepraktijken blootgelegd voor de productie van het kippenvlees bestemd voor de McDonald’s-chicken nuggets. “Wat onze camera's hebben vastgelegd is pure horror”, vervolgt De Greef. “McDonald’s promoot zichzelf als familievriendelijk merk, maar de realiteit achter zijn kippenvleesproducten is een absolute hel.”

Better Chicken Commitment-charter

Volgens De Greef weigert McDonald’s het productieproces aan te passen aan de gangbare standaarden met betrekking tot dierenleed bij de productie van vleeswaren. Een absolute schande, klinkt het.

Andere fastfoodgiganten zoals Burger King, Subway, Domino's en KFC hebben het zogeheten Better Chicken Commitment-Charter, een overeenkomst om de leefomstandigheden van kippen in de vleesproductie te verbeteren, allen ondertekend. McDonald’s weigert dit vooralsnog te doen.

Volgens McDonald’s heeft die keuze te maken met ecologische argumenten en milieuoverwegingen, maar officieus telt enkel de winst, benadrukt De Greef. “De ecologische argumenten van McDonald’s houden geen steek. Het is opportunistische manipulatie en een ontwijkingsstrategie”, concludeert de Gaia-directrice.

McDonald’s stelt dat de BCC-kippen te duur en een te grote milieu-impact zouden hebben omdat zij langer leven. Maar de studie die McDonald’s naar voren schuift, zou volgens GAIA verschillende positieve effecten van de Better Chicken Commitment-normen buiten beschouwing laten, zoals de vermindering van het antibioticagebruik, een lagere sterfte, een betere kwaliteit van het strooisel en een daling van het water- en energieverbruik, evenals van stikstof en ammoniak.

De dierenrechtenorganisatie eist ze dat McDonald’s zich aansluit bij het Better Chicken Commitment-charter.
De dierenrechtenorganisatie eist ze dat McDonald’s zich aansluit bij het Better Chicken Commitment-charter. - Foto: Belga

Symbolische schoen

De dierenrechtenorganisatie roept op tot een herziening van het productieproces van Cargill en McDonald’s. Ook eist ze dat de fastfoodgigant zich aansluit bij het Better Chicken Commitment-charter. Ten slotte kunnen ook Europese beleidsmakers hun duit in het zakje doen door de regelgeving te verscherpen.

De campagne van GAIA doet niet enkel het Brusselse Anderlecht aan, maar ook de McDonald’s in Ans en in Burcht nabij Antwerpen, alsook Luik, Leuven, Gent en Brugge. Tijdens de campagne wordt een rode schoen van mascotte Ronald McDonald afgebeeld die kippen vertrappelt en flyert GAIA bij passanten en geïnteresseerde voorbijgangers.

Belga/ThD

Lees ook in Pluimvee

Eieren nooit eerder zo duur

Pluimvee De prijs van eieren is opnieuw naar een record gestegen. Een krappe markt met veel vraag in aanloop naar de eindejaarsperiode duwt de groothandelsprijs boven de 18 cent voor een ei.
Meer artikelen bekijken