Startpagina Edito

Edito: Tractorchauffeurs rijden zich (occasioneel) vast in regels

De voorbije weken bleek om meerdere redenen dat tractor rijden, spreekwoordelijk meer is dan aan een stuur draaien. Er moet ook aan heel wat administratie en regelgeving voldaan worden. Waarom is het toch zo ingewikkeld geworden?

Leestijd : 2 min

Een zeer recent arrest door het Hof van Cassatie beslecht een lange discussie over het gebruik van tractor en kar voor het vervoer van al dan niet landbouwproducten en het benodigde rijbewijs hiervoor (zie p. 9).

Het ‘hoofdzakelijke gebruik’ van de tractor vond het Hof van Cassatie in deze zaak zeer doorslaggevend. Met deze uitspraak werpen ze een ietwat ander licht op de discussie welk rijbewijs nodig is voor welke activiteit. Tevens kan deze uitspraak een belangrijk precedent zijn... Een rechtbank maakt immers een onderscheid tussen hoofdzakelijk en occasioneel gebruik.

Ongetwijfeld heeft de betrokken landbouwer uit voornoemde rechtszaak een hele lijdensweg achter de rug alvorens juridisch zijn gelijk te halen. Om nog maar te zwijgen van de financiële kosten en de mentale zorgen die bij een juridische procedure komen kijken.

Hij is niet de enige die kopzorgen heeft nadat hij tijdens het rijden met de tractor gecontroleerd werd. Zo bereikte ons het verhaal van iemand die beboet werd omdat hij geen vrijstelling op de kilometerheffing had aangevraagd (zie p. 17). Het gaat hierbij louter om een vergeten of niet voltooide administratieve taak. Hoewel het gros van de tractoren is vrijgesteld van de kilometerheffing, moet dit expliciet aangevraagd worden. Anders kan je worden beboet. Van administratieve vereenvoudiging voor de landbouwsector gesproken...

Hoe is het zover kunnen komen dat we ons vastrijden in regels, wetten, interpretaties en juridische uitspraken? Specifiek voor het rijbewijs, denken we dat de oorzaak ligt bij de introductie van het tractorrijbewijs en bij de transportsector die het oneigenlijke gebruik van tractoren in grondverzet hekelde. Men probeerde toen effectief oplossingen uit te werken, maar tegelijk met de oplossingen doken er onverwachte knelpunten op. Daar worstelen we zelfs nu, zo’n 15 jaar later, nog mee.

Vooreerst zou een rijbewijs moeten aantonen dat de houder ervan een bepaald voertuigtype kan besturen. Toch is deze logica wat zoek bij het tractorrijbewijs. Of de kar geladen is met pakweg 20 ton bieten of 20 ton gestabiliseerd zand, verandert het benodigde rijbewijs. In dit laatste geval is doorgaans een vrachtwagenrijbewijs nodig. Begrijpe wie begrijpen kan.

Hoe hebben we ons toch zo kunnen vastrijden in regels, wetten, rijbewijscategorieën, uitzonderingen, interpretaties...?

Tim Decoster

Lees ook in Edito

Edito: De vloek van de knallende knolcyperus

Edito Het zou de titel van een stripverhaal van Suske & Wiske kunnen zijn. Dat is het helaas niet, maar het vat de situatie samen waarin we vandaag de dag zitten. Knolcyperus laat het immers nogal stevig knallen in de landbouwsector.
Meer artikelen bekijken