Startpagina Veeteelt

Belg verkiest inlands vlees en koopt het vooral in de supermarkt

Iets meer dan de helft van de Belgen (54 %) zegt dat het land van herkomst een zekere invloed heeft op hun aankoop van vleesproducten. In 2007 was dit maar 46 %. Van wie belang hecht aan het land van herkomst, heeft 57 % een sterke en 39 % een lichte voorkeur voor vlees van bij ons. Dat blijkt uit de jongste enquête over het vleesverbruik in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

Leestijd : 2 min

De Belg heeft een voorkeur voor inlands vlees, omdat dit in zijn ogen vaak goedkoper is, omdat het de lokale economie ondersteunt, omdat er strenge controles en hoge normen zijn, omdat het milieuvriendelijker (wat het transport betreft) is of omdat het verser is. Er is daarnaast ook het vermoeden dat buitenlands vlees een andere smaak heeft en sommigen willen dit graag eens uitproberen (bijvoorbeeld op restaurant), maar men is tevreden over de smaak van inlands vlees en daarom heeft men geen behoefte om regelmatig buitenlands vlees te kopen. Slechts 4 % geeft aan een voorkeur te hebben voor buitenlands vlees.

Net als bij de totale voedingsmarkt, zijn ook specifiek voor het productsegment vlees de harddiscounters (Aldi en Lidl) en de buurtsupermarkten (Delhaize AD en Proxy, Okay, Spar, enz.) de winnaars in 2017 ten koste van de speciaalzaken. Dit resulteerde in 2017 in een volumeaandeel van 20 % voor de buurtsupermarkten en van 13 % voor harddiscounters, terwijl de zelfstandige slagers hun volumeaandeel zagen dalen van 32 % in 2008 tot 20 % in 2017. In bestedingen haalden de zelfstandige slagers nog een marktaandeel van 23 % in 2017. De hypermarkten en grotere supermarkten (Albert Heijn, Carrefour Hypermarkten, Carrefour Market, Colruyt, Delhaize Supermarkten, Makro, enz.) blijven de belangrijkste speler met een volumeaandeel van 40 %.

Belga

Lees ook in Veeteelt

Meer artikelen bekijken