Startpagina Veeteelt

Vietnamezen hebben wel oren naar Vlaamse poten en oren

Poten, oren en snuiten van varkens, of de kammen en poten van kippen. Bij ons scheef bekeken, in Azië een delicatesse. Heel wat Vlaamse vleesbedrijven lonken dan ook naar de Aziatische liefhebbers van dat zogenaamde 'vijfde kwartier'.

Leestijd : 2 min

Deze week vindt in Vietnam, onder leiding van Vlaams minister-president Geert Bourgeois, een handelsmissie plaats. Opvallend veel bedrijven uit de varkensvleessector nemen deel. Ze proberen in Vietnam - waar Belgisch varkensvlees sinds 2012 binnen mag - voet aan de grond te krijgen. "Vietnam is dé opkomende markt waar we moeten zijn. Dit is China in het klein" , vertelt Gert Van Causenbroeck, exportadviseur van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

De varkensbedrijven weten waarom ze deelnemen aan de missie. "Vietnamezen hebben met Vlamingen gemeen dat ze echte varkensvleeseters zijn", aldus Van Causenbroeck. Het vlees staat er symbool voor welvaart. "Varkensvlees is voor hen een beetje zoals biefstuk voor ons." Koteletten zul je in Vietnam niet meteen op je bord krijgen. Wel ham en worstjes, maar ook delen uit het zogenaamde 'vijfde kwartier' van het varken: poten, oren of snuiten. "Aziaten knabbelen graag aan hun vlees", legt Michaël Catry van de Belgian Pork Group uit, het grootste varkensvleesbedrijf van ons land. Dat Aziaten fan zijn van varkenspoten en -oren komt het bedrijf goed uit. "Je moet de producten naar de markten brengen waar er vraag is."

Belgian Pork Group is een echte reus: wekelijks worden er 80.000 à 90.000 varkens geslacht in de zes Belgische productiesites van de groep. Daarvan gaat zowat 4 % richting Azië, vooral richting China. Maar daar groeit de eigen varkensstapel, zodat Vietnam een alternatieve afzetmarkt kan worden.

Ook bedrijven uit de pluimveesector kijken richting Vietnam, vertelt Anoek Van Wouwe van VLAM. Vooral kippenpoten en -kammen zijn er populair. Dat laatste wordt gefrituurd. "Een kippenfilet vinden ze dan weer niet lekker."

Extra troef voor de Belgische bedrijven is de kwaliteit van hun producten. Door de steile opgang van de Vietnamese economie is er een groeiende middenklasse. En die zijn vragende partij voor meer kwaliteit. "Aan de Aziatische kippenpoten in de winkel kan bijvoorbeeld nog eens een pluimpje hangen, bij de Belgische producenten ligt de kwaliteit veel hoger", aldus Van Wouwe.

Belga

Lees ook in Veeteelt

Veehouderij Stabroek: "Wij voelen ons geviseerd door het FAVV"

Vleesvee Voor de eerste keer getuigen de veehouders in Stabroek die sinds november moeilijkheden hebben met het verkopen van hun runderen. Het voedselagentschap legde hun veehouderij strenge beperkingen op, nadat het een te hoge concentratie PFOS aantrof in het vlees. “Plots stonden er 2 inspecteurs van het voedselagentschap voor onze deur met slecht nieuws dat insloeg als een bom.”
Meer artikelen bekijken