Sprekers op Pig Rentability Day
Op 25 mei wordt op de site van het slachthuis van de Debra-group in Tielt de Pig Rentability Day (PRD) georganiseerd. Eén week voor het groots opgezette evenement plaatsvindt, is het definitieve programma bekend.

De PRD, dat is een verfijnde receptie, walking dinner, en een afterparty tot in de vroege uurtjes. Het is waar varkenshouders uit alle regio’s van Vlaanderen elkaar ontmoeten in een losse sfeer en waar oude banden onderhouden worden en nieuwe banden gesmeed. Maar de PRD is ook kennis vergaren over wat er reilt en zeilt in de brede sector en daarbuiten. Daarvoor hebben de organisatoren een reeks interessant en boeiende sprekers weten te strikken.
De Keyzer-Ossaer zoomt nog verder in op ons land. Het bedrijf is in 1980 gestart als bescheiden slagerij, maar levert ondertussen in heel Vlaanderen. Het bedrijf heeft een productieruimte van 12.000 m2 en evolueerde van 2 naar 10 productielijnen. Horeca, snacking-zaken en grootkeukens vormen een belangrijke afzetmarkt.
Anette Van de Aa is dierenarts bij Anoxia Europe BV. Zij zal het hebben over een delicaat thema: euthanasie bij niet-levensvatbare dieren. Ze geeft een overzicht van de beslisboom en technieken die ervoor gebruikt kunnen worden.
Cid Lines, hygiëne
Welke thema’s liggen jullie na aan het hart?
Steven Van Colen: “Alles over het gezondheidsaspect, niet alleen het curatieve, maar zeker ook het preventieve. ”
Waarom moeten varkenshouders naar PRD komen?
“Omdat ze info gaan krijgen die ze anders niet krijgen. Tweedelijnsinfo over de toekomst van hun bedrijf. Hoe wordt er in de toekomst geten en gedronken; dat is belangrijk.”
Wanneer is de PRD voor jullie geslaagd?
“Als varkenshouders het vertrouwen hebben gekregen dat ze hun bedrijf met een gerust gemoed aan de volgende generatie kunnen doorgeven. Dat ze hen zonder angst durven zeggen: “Geef maar gas.”
AgroLogic, algemene toeleverancier
Wat denk je dat varkenshouders gaan onthouden uit komende editie?
Trees Loncke: ”De manier waarop de Belgische varkenshouderij zich positioneert in de wereld, en hoe die onze toekomst gaat bepalen. Wij - als sector - beschikken over meer troeven dan dat we soms beseffen.”
“Uniek, niet te missen en fun.”
Waar zit het verschil met de vorige edities?
“Het is een andere locatie, maar het is ook gewoon een verbeterde versie van de editie van twee jaar geleden. We weten steeds beter wat er wel en wat er niet werkt. Het evenement zal nog beter aansluiten met wat varkenshouders willen.”
Algoet, veevoeder
Waarom doen jullie mee?
Benoit Buyse: “PRD is een unieke formule waar we het symposium, het netwerken met collega’s en het culinaire luik willen combineren. Op deze manier kunnen we onze bezoeker meer aanbieden dan op een traditionele beurs.”
Waarom moeten varkenshouders komen?
“De PRD is een belevings-evenement exclusief voor ‘de professionele varkenshouder’; We hebben een zeer mooie affiche met vernieuwende thema’s en zeer boeiende sprekers.”
Wat hebben jullie - als een van de oprichters - uit voorgaande edities meegenomen?
“De mooiste voldoening van zo’n event zijn de reacties. Maar, zoals de varkenssector steeds doet, leggen we de lat opnieuw hoger. De sector verdient dan ook om in de belangstelling te staan en om een toekomstvisie te creëren tussen allerlei nieuwe invloeden. Op die manier hebben we sprekers gekozen die volledig onafhankelijk zijn en hun visie zullen weergeven.”
Waarom doen jullie mee?
Bart Vermeiren: “Omdat we als Landbouwleven geloven in de passie en vakkennis van varkenshouders. We werken graag mee aan het vergroten van die kennis.”
Welke thema’s die op de PRD aan bod komen liggen jullie na aan het hart?
“Er zijn geen sector gerelateerde onderwerpen waar de boer niets van hoeft te weten. Alle thema’s zijn belangrijk.”
Welke boodschap willen jullie als medeorganisator van de PRD uitdragen naar de maatschappij?
“Dat de Belgische varkenshouderij een moderne sector is die midden in de maatschappij staat. Een sector die trots is op wat ze realiseert, maar ook luistert naar de wensen van de consument.”
Debra Group, slachthuis