Startpagina Actueel

Beter met gps en cvt aan de slag dankzij gebruikerstraining van New Holland

Eind vorige maand en eerder deze maand organiseerde New Holland in België een gebruikerstraining voor zijn GPS-toepassingen en het gebruik van een AutoCommand cvt-versnellingsbak. Die bestond uit zowel een theoretisch als een praktisch gedeelte.

Leestijd : 5 min

In Nederland had New Holland al ervaring met dit soort initiatieven, waar het een echt succes bleek. Ook bij ons vielen deze gebruikerstrainingen goed in de smaak. Via de dealers werden recente kopers van een tractor met gps-systeem of AutoCommand versnellingsbak uitgenodigd om deel te nemen aan de trainingssessies. De verwachting om 200 man te bereiken werd duidelijk overtroffen en ook vanuit Wallonië reisden de deelnemers vlot naar het praktijkperceel in De Haan aan zee.

Landbouwleven schoof even mee aan de lestafels om de gebruikerstips te noteren. Tegelijkertijd hoorden we de deelnemers vlot vragen stellen en bedenkingen maken. Duidelijk is dat iedereen wat slimmer naar huis ging.

AutoCommand

De instructeurs van New Holland konden ons vlot tips en veel voorkomende fouten in de praktijk aanreiken. Bij het gebruik van de AutoCommand transmissie werd er op gewezen dat het koppelingspedaal eigenlijk niet meer hoeft ingetrapt te worden. Dit is enkel nog nodig om de tractor te starten en wordt beschouwd als een vorm van veiligheidsmaatregel. Ook wanneer de bestuurdersstoel verlaten is bij een draaiende motor en de chauffeur terug plaats neemt in zijn stoel moet het koppelingspedaal even ingetrapt worden om de tractor te reactiveren, tevens als veiligheidsmaatregel.

Tijdens het werk hoeft de chauffeur het koppelingspedaal niet meer te gebruiken. Trapt hij dit toch in, dan behandelt hij de cvt-transmissie eigenlijk onnodig hard en is hij niet galant voor zijn aandrijvingslijn. Wilt de chauffeur zijn tractor stoppen, dan laat hij hem uitlopen, laat het gas/rijpedaal of de joystick los en/of stuurt de remmen aan.

Op deze tip verder bouwend raadden ze bij New Holland aan om tijdens het rijden in het veld de joystick te gebruiken en op straat het rijpedaal. De cruise-control functie activeren kan natuurlijk in beide situaties. Op deze manier gaat de chauffeur het zachtst om met zijn aandrijflijn, vermijdt onveilige situaties en onnodige slijtage.

Hiernaast wordt ons gewezen op een draaiknop in de armleuning die dient om het maximaal toerental te begrenzen. In de praktijk wordt vastgesteld dat deze meestal volledig open staat en de motor steeds kan opklimmen tot aan zijn maximaal toerental. Echter is het nuttig om deze draaiknop wat terug te draaien. Bij het rijden op de weg kan deze bijvoorbeeld op 70% gezet worden. De maximale rijsnelheid wordt dan nog steeds gehaald, bij een gereduceerd motortoerental, maar bij een gedaald brandstofverbruik en nog minder motorlawaai.

Deze draaiknop kan ook gebruikt worden bij aftakaswerk. De handgas bepaalt dan de bovengrens en de draaiknop de ondergrens. Staat de draaiknop volledig open, wordt er voorrang gegeven om het aftakastoerental te behouden. Draaien we de knop iets terug, dan geven we aan dat het aftakastoerental mag zakken en we de rijsnelheid wensen te behoudenen, zo kan de tractor op de motor gaan werken.

Ook naar het kopakkermanagementsysteem werd verwezen, een functie die in de praktijk ondergebruikt wordt. Een voordeel van New Holland zijn systeem is dat dit ook in stilstand te programmeren valt. Zo kan de gebruiker bijvoorbeeld in de winter in zijn loods de instelling/programmatie van zijn kopakkermanagementsysteem opslagen voor zijn verschillende werktuigen, om het later in het jaar dan terug op te roepen op het veld. Om het kopakkermanagementsysteem te activeren, zitten er niet alleen op de zijconsole bedieningstoetsen, maar ook op de rijhendel. Dankzij een knop voor de activering van het kopakkermanagement moet de bestuurder zich niet steeds naar rechts draaien en kan hij ergonomisch en efficiënt werken.

De tractoren van vandaag en hun uitrusting bieden heel wat functionaliteiten, waarvan de gebruiker niet steeds op de hoogte is. Een gebruikerstraining kan dit verhelpen.
De tractoren van vandaag en hun uitrusting bieden heel wat functionaliteiten, waarvan de gebruiker niet steeds op de hoogte is. Een gebruikerstraining kan dit verhelpen.

Gps

Naast een gebruikerstraining voor de AutoCommand-transmissie was er die ook voor de GPS, of ‘PLM - Precision Land Management’, zoals New Holland het noemt. Een eerste tip die we kregen was om het gps-toestel te behandelen zoals we onze computer thuis behandelen. Willen we deze afsluiten, dan klikken we de juiste toetsen aan én trekken we niet bruut de stekker uit het stopcontact. “De gps verdient ook een zachte, correcte behandeling”, viel duidelijk te horen.

Hiernaast werd aangegeven om een ‘propere boekhouding’ te voeren met het gps-systeem. Verwijder zo data die je niet meer nodig hebt. Want alles doelloos gaan bijhouden kan leiden tot een verzadiging van het systeem waarmee het niet efficiënt meer is om mee te werken. Een tip is om aan management van percelen te gaan doen, waarbij bijvoorbeeld duidelijk de perceelsgrenzen en de werklijnen worden geregistreerd. In de praktijk wordt gezien dat gebruikers heel snel aan de slag willen gaan op het veld en niet de tijd nemen om aan ‘perceelsmanagement’ te doen. Doorgaans zetten ze snel de AB-basislijn uit om aan de slag te kunnen. Als advies werd meegegeven om per seizoen bijvoorbeeld de data in het gps-systeem te evalueren en te wissen wat niet meer nodig is.

Ook nog een resem andere tips kwamen aan bod. Zo hoeft de basis AB-lijn niet steeds een rechte te zijn, maar kan met de juiste handelingen ook een bocht gemaakt worden. Als leidraad werd meegegeven om aan de korte/binnenste zijde van de bocht te beginnen werken. De contouren van het perceel kunnen ook op voorhand ingelezen worden, bijvoorbeeld in de winter en ze kunnen via usb-sticks of op ander manieren doorgegeven worden tussen apparaten.

Op het instellen van de agressiviteit van de sturing werd nadrukkelijk gewezen. Vaak wordt gemerkt dat gebruikers dit niet durven variëren, maar het blijkt in de praktijk wel nodig te zijn. Hoe agressief de besturing reageert kan immers variëren naargelang het type bodem, welk werktuig gebruikt wordt, het gewicht op de vooras, maar ook de toegepaste bandenmaat.

Tijdig updates doen van het gps-systeem was nog nuttig advies dat we mochten noteren. Sommige updates kan de gebruiker zelf doen, voor andere updates is het raadzamer om de dealer te contacteren. Deze is ook altijd de aangewezen persoon om het systeem te kalibreren. Dit gebeurt sowieso bij aflevering van een nieuw systeem, maar kan ook nodig zijn als er een andere bandenmaat gemonteerd wordt. Of er een frontgewicht of -werktuig gemonteerd is, heeft ook zijn invloed op de aansturing van de tractor door de gps.

Schakel tijdens transportwerk op de baan het gps-toestel uit, was nog een nuttig advies dat we hoorden. “Zo wordt voorkomen dat de tractor bij een verkeerde manipulatie per ongeluk een werklijn gaat opzoeken tijdens hoge transportsnelheid”.

T.D.

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken