Om die winst te kunnen ma
Risicomanagement
Die kennis laat dan ook toe om aan risicomanagement te doen. Bij een goede marktwerking kan men het beste actief zijn op zowel een spotmarkt, een voorwaartse markt als een termijnmarkt. In Europa is dat mogelijk bij tarwe, maïs, koolzaad, aardappelen,... Voor andere landbouwproducten is dit minder makkelijk. Vaak bestaat enkel een spotmarkt, waarbij de verwerkende sector ten voordele is. Ze wachten af in de veronderstelling dat er voldoende product zal zijn, waardoor de prijs systematisch laag wordt.
Enkel inzetten op de spotmarkt is dus geen goed idee, want je krijgt niet de garantie op de beste prijzen. Het is ook niet de beste reactie om ineens alles te regelen via de voorwaartse markt. Ideaal is te spreiden over de drie markten en jezelf in te dekken in stapjes. Zo is het bijvoorbeeld niet verstandig om veevoer op één moment vast te leggen voor een jaar, maar wel op verschillende tijdstippen aan te kopen en nooit meer dan 50 %, om het risico te spreiden.
Hoe informeren
... en waar?
Via internet en de media, zoals Boerderij en Boerenbusiness, kan je al je licht opsteken. Ook leveranciers en afnemers zijn nuttig, maar zijn niet altijd neutraal of objectief. Verder kunnen handelaars een belangrijke informatiebron zijn, alhoewel zij een andere insteek hebben; ze willen transacties verkopen.
Ten slotte is de overheid een mogelijkheid: Marktinformatie Vlaamse overheid, Milk / Meat Market Observatory EU, USDA,... zijn verschillende instanties die informatie verschaffen. “Combineer voor jezelf enkele bronnen, dan ben je uiteindelijk in staat een eigen mening te creëren over de markt en er op je eigen manier op te reageren”, geeft Bart Teuwen mee als besluit.
Hoe ga ik om met de markt?
Om die winst te kunnen ma
Risicomanagement
Die kennis laat dan ook toe om aan risicomanagement te doen. Bij een goede marktwerking kan men het beste actief zijn op zowel een spotmarkt, een voorwaartse markt als een termijnmarkt. In Europa is dat mogelijk bij tarwe, maïs, koolzaad, aardappelen,... Voor andere landbouwproducten is dit minder makkelijk. Vaak bestaat enkel een spotmarkt, waarbij de verwerkende sector ten voordele is. Ze wachten af in de veronderstelling dat er voldoende product zal zijn, waardoor de prijs systematisch laag wordt.
Enkel inzetten op de spotmarkt is dus geen goed idee, want je krijgt niet de garantie op de beste prijzen. Het is ook niet de beste reactie om ineens alles te regelen via de voorwaartse markt. Ideaal is te spreiden over de drie markten en jezelf in te dekken in stapjes. Zo is het bijvoorbeeld niet verstandig om veevoer op één moment vast te leggen voor een jaar, maar wel op verschillende tijdstippen aan te kopen en nooit meer dan 50 %, om het risico te spreiden.
Hoe informeren
... en waar?
Via internet en de media, zoals Boerderij en Boerenbusiness, kan je al je licht opsteken. Ook leveranciers en afnemers zijn nuttig, maar zijn niet altijd neutraal of objectief. Verder kunnen handelaars een belangrijke informatiebron zijn, alhoewel zij een andere insteek hebben; ze willen transacties verkopen.
Ten slotte is de overheid een mogelijkheid: Marktinformatie Vlaamse overheid, Milk / Meat Market Observatory EU, USDA,... zijn verschillende instanties die informatie verschaffen. “Combineer voor jezelf enkele bronnen, dan ben je uiteindelijk in staat een eigen mening te creëren over de markt en er op je eigen manier op te reageren”, geeft Bart Teuwen mee als besluit.