Startpagina Agriflanders

Bijna 70.000 bezoekers op Agriflanders 2019

69.597 bezoekers bezochten Flanders Expo tussen donderdagochtend 10 en zondagavond 13 januari om kennis te maken met het mooiste wat de Vlaamse agro-industrie te bieden heeft. Dat zijn er 53 meer dan de editie voordien. De sfeer zat goed, benadrukte de organisatie. Verder genoten de prijskampen heel wat belangstelling.

Leestijd : 3 min

Met meer bezoekers dan in 2017 verbrak Agriflanders even de onvermijdelijk dalende trend. “Elk jaar zijn er helaas zo’n 3,5% minder boeren. 7% minder bezoekers per editie is dus een aanvaardbare daling van het bezoekersaantal. Maar in 2017 speelde het winterweer, en niet in het minst de weersvoorspelling, ons parten”, kadert voorzitter van de Gentse landbouwbeurs Georges Van Keerberghen het stijgende bezoekersaantal.

‘Beste zaterdag ooit’

Donderdag bezochten 14.125 mensen het salon, 704 minder dan op de vorige editie. Vrijdag (15.063) en zaterdag (17.075) echter mocht Agriflanders meer bezoekers verwelkomen dan in 2017: respectievelijk 404 en 507 meer. Daarbij kwam zaterdag naar voor als de beste zaterdag sinds het begin van de tellingen in 2005.

Georges Van Keerberghen is voorzitter van Agriflanders en tweede ondervoorzitter bij Boerenbond.
Georges Van Keerberghen is voorzitter van Agriflanders en tweede ondervoorzitter bij Boerenbond. - DC

Op verschillende standen organiseerden de standhouders korte seminaries. “Als ze kort en gericht zijn, mogen ze op veel interesse rekenen”, observeerde de voorzitter. “Advies wint meer en meer aan belang. Vroeger kocht je een product, en kreeg je er gratis advies bij. In de toekomst zal je advies betalen, en daar gratis product bij krijgen.”

Zondag familiedag

Op zondag zakten dit jaar 23.334 bezoekers af naar Agriflanders, 134 minder dan in 2017. “Zondag draait vooral rond sociaal contact. Standhouders kunnen eens een babbel doen met madam”, schetst Van Keerberghen. “Goed dat PreventAgri deze dag uitkoos om hun themadorp rond arbeidsveiligheid op het landbouwbedrijf op te stellen”, gaat hij verder. “Een partner staat vaak iets verder af van de bedrijfsvoering. Die heeft soms een realistischer beeld van de gevaren. Bovendien zijn vrouwen zorgzamer.”

De prijskampen trokken ook de aandacht van de brandweermannen, aanwezig in het kader van het PreventAgri-infodorp rond arbeidsveiligheid in de landbouw.
De prijskampen trokken ook de aandacht van de brandweermannen, aanwezig in het kader van het PreventAgri-infodorp rond arbeidsveiligheid in de landbouw. - DC

PreventAgri kon rekenen op de medewerking van twaalf partners: Boeren op een kruispunt, Eurodist, Idewe, OTM-shop, CGK, Medical Training Academy, EDUplus, Boerenbond, de brandweer, KBC, Inverde en Phytofar. Jammer genoeg bleef de grote stormloop uit. Nochtans is de nood hoog, benadrukt PreventAgri. Door grotere stallen en strengere milieuwetgeving stijgt het risico op mestgassen, bijvoorbeeld.

Meer interesse voor prijskampen

“Vroeger hadden we te maken met een dalende interesse in de melkveeprijskampen. Deze editie was voor CRV de beste ooit, zowel qua bezoekers als qua professionaliteit”, bracht Van Keerberghen over. Ook voor vleesvee was er meer belangstelling, volgens de organisatie te wijten aan het feit dat twee stamboeken, Belgisch witblauw en Blonde d’Aquitaine, de handen in elkaar sloegen.

De trekpaardenprijskamp op zondag mocht op veel belangstelling rekenen.
De trekpaardenprijskamp op zondag mocht op veel belangstelling rekenen. - DC

Bij de prijskampen voor trekpaarden ving de organisatie waardering op voor de twee reusachtige televisieschermen. Ze lieten toe de dieren in close-up te zien. “Dat was een investering van €15.000. We willen absoluut investeren in onze prijskampen. Veehouderij moet onze kern blijven”, vindt Van Keerberghen.

Varkensveiling op groot scherm

Het doet de organisatie dan ook pijn dat er dit jaar geen varkens op de beurs mochten. “Wat de toekomst brengt voor de varkensprijskampen is een open vraag. Zijn ze nog sanitair verantwoord? We zouden het jammer vinden als ze wegvallen, maar tegen sanitaire vereisten kunnen we niet op”, verklaart de voorzitter.

Een e-veiling voor varkens en uitgesproken reclame voor afspanningen: de Afrikaanse varkenspest was nooit ver weg.
Een e-veiling voor varkens en uitgesproken reclame voor afspanningen: de Afrikaanse varkenspest was nooit ver weg. - DC

De elektronische veiling, waarbij filmpjes van de dieren op groot scherm verschenen, verliep vlot. Het stamboek Vlaamse Piétrainfokkerij (VPF) ziet in een dergelijk systeem zeker kansen voor de toekomst. Bezoekers bleven staan kijken aan de hekken rond de ring. In principe heeft VPF de ring niet nodig voor zo’n e-veiling, maar de infrastructuur is er top, klinkt het bij de vereniging.

Ondanks de klappen die de varkenssector kreeg, was de sfeer op de beurs voorzichtig positief. Van Keerberghen maakt gewag van verkopen, en meldt dat er al firma’s zijn die zich hebben ingeschreven voor de volgende editie, binnen 2 jaar.

DC

Lees ook in Agriflanders

Meer artikelen bekijken