Startpagina Bedrijfsnieuws

Nederlandse zuivelgigant FrieslandCampina moet vanille in zijn vla stoppen

De Nederlandse zuivelfabrikant FrieslandCampina moet vanille toevoegen aan zijn vanillevla, of de naam en verpakking van het goedje aanpassen. Dat heeft de Nederlandse reclamewaakhond beslist. De consument zou op basis van de naam en de verpakking van de pudding kunnen verwachten dat er vanille in zit, maar dat is niet het geval. En dat is misleidend en in strijd met de Europese regels, oordeelt de reclamecommissie.

Alles draait om de 'Optimel Vanillevla' van FrieslandCampina, dat ook melk verwerkt van enkele honderden Belgische melkveehouders. In de pudding zit geen vanille, maar volgens de Reclame Code Commissie is dat misleidend. De consument zou dat op basis van de naam van het goedje en andere zaken op de verpakking wel kunnen verwachten, klinkt het. Bovendien is het in strijd met de Europese reelgeving. De Reclame Code Commissie had eerder in eerste aanleg al geoordeeld dat de vanillevla van het merk misleidend was, en bevestigt dat nu ook in beroep.

De...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken