Startpagina Bedrijfsnieuws

Efficiënte grootpakpers met milieuvriendelijke knooptechniek

De nieuwe BigBaler 1290 High Density van New Holland kreeg naast een gloednieuwe moderne look ook heel wat innovaties mee. Na de recente Award voor Machine of the Year 2020 in de categorie ruwvoederwinning op Agritechnica, wint New Holland er ook een Zilveren Aar mee op Agribex.

Leestijd : 4 min

New Holland beschikt al over een serie persen voor grootpakken met diverse afmetingen. Geert Cambier, product specialist oogstmachines in de Benelux: “Aan het boveneind van ons gamma zagen we nog mogelijkheid tot verdere uitbreiding. Balen groter dan 120 x 100 cm zijn minder handig bij het transport. Wanneer we in de maat 120 x 90 balen met een hogere dichtheid kunnen aanbieden, kan de landbouwer meer gewicht verplaatsen bij eenzelfde transport. We mikken met de nieuwe BigBaler 1290 HD Smart, gebouwd in het Centre of Harvesting Excellence in Zedelgem, op de professionele markt. Deze nieuwe vierkantebalenpers is bovendien uitgerust met heel wat noviteiten waardoor zowel de productiviteit als het comfort vergroten.”

Gelauwerde aandrijflijn

De BigBaler 1290 HD heeft met 4,05 m de langste perskamer in het segment en beschikt over een indrukwekkend hoge plunjerkracht. Met een slag van 748 mm, wordt de plunjerkracht 58% groter dan bij de Plus-modellen. Hij levert dus balen met een nog hogere dichtheid.

De pers wordt aangedreven door een unieke gepatenteerde aandrijflijn, die op Agritechnica werd bekroond met een zilveren medaille. De SmartShift-versnellingsbak van deze Smart Driveline werd in nauwe samenwerking met specialist Walterscheid ontwikkeld. “Deze versnellingsbak zorgt voor een zachte start. Bij opstart van de machine draait de aftakas (pto) aan 850 toeren/minuut (tpm). Hij schakelt automatisch van de eerste naar de tweede versnelling. Het toerental van het vliegwiel loopt daarbij op tot 1.440 tpm”, omschrijft Geert Cambier de werking. “Het grotere vliegwiel produceert daarbij niet minder dan 2,3 maal meer energie aan de outputzijde dan in ons Plus-gamma, zonder dat de aandrijflijn overbelast wordt. Het resultaat is dus een efficiëntere werking.

Het intelligente vliegwiel heeft ook een remfunctie. Het brengt de plunjer zeer snel tot stilstand wat zorgt voor minder brandgevaar. De versnellingsbak hangt trouwens niet op het chassis maar aan het frame. Dit zorgt voor minder gewasophoping wat eveneens het risico op brand verlaagt.”

Milieuvriendelijke knooptechniek

Elke afgewerkte baal wordt bij elkaar gehouden met een touw dat op bepaalde plaatsen geknoopt moet wordt. Dit gebeurt meestal met de Deering-knoop, maar ook de Cormick-knoop (lusknoop) wordt gebruikt. Knopen zijn echter de ‘zwakke’ plekken in het touw. Daarom passen heel wat merken vandaag het dubbeleknoopsysteem met twee Deering-knopen toe.

Op de nieuwe BigBaler 1290 HD Smart combineert New Holland beide knooptechnieken in de gepatenteerde LoopMaster-technologie. Hierdoor verbetert het gehele knoopproces. Cambier: “De tweede knoop aan het begin van de vierkante baal ondergaat de grootste trekkrachten in de perskamer en ziet dus het meest af. We wilden dus vooral deze knoop sterker maken. Dat deden we door introductie van de sterkere Cormick-knoop op deze plaats. De totale treksterkte van het touw vergroot hierdoor met 26% en het leidt tot minder breuk.”

De nieuwe manier van knopen is bovendien heel wat milieuvriendelijker dan de huidige systemen waarbij er losse eindjes plastictouw achterblijven op het veld en in de machine. Volgens Geert Cambier blijft er per pers in een seizoen met 10.000 vierkante balen niet minder dan 6 km touw achter in het milieu. “Dankzij de Loopmaster vermijden we dus 46 kg vervuilende plasticresten. Dit komt overeen met 2.200 plasticflessen van een halve liter!

Een deel van de touwresten hoopte vroeger op in de knoper wat nu niet meer het geval is, dus is er minder risico op een misknoop. Ten slotte is het systeem ook diervriendelijker, want de losse eindjes belanden niet meer in de balen. Het diervoeder wordt niet meer verontreinigd.”

Deze LoopMaster-technologie wordt vanaf seizoen 2020 ook op de BigBalers Plus voorzien. En bestaande vierkantebalenpersen kunnen eveneens uitgerust worden met deze milieuvriendelijke knopertechniek.

De nieuwe pers kreeg een slimme hydraulische tandem-as met hydraulische ophanging. De voor- en achterwielen zijn, aan elke zijde, hydraulisch met elkaar verbonden, wat zorgt voor een stabiel rijgedrag.
De nieuwe pers kreeg een slimme hydraulische tandem-as met hydraulische ophanging. De voor- en achterwielen zijn, aan elke zijde, hydraulisch met elkaar verbonden, wat zorgt voor een stabiel rijgedrag. - Foto: AV

Nieuwe tandem-as

De nieuwe pers kreeg ook een slimme hydraulische tandem-as met hydraulische ophanging. “Het is de eerste grootpakpers met dit type tandem”, aldus Geert Cambier. “De voor- en achterwielen zijn, aan elke zijde, hydraulisch met elkaar verbonden. Het zorgt voor een stabiel rijgedrag. De contouren van de bodem worden beter gevolgd en het gewicht wordt perfect over de 4 wielen verdeeld.”

Het systeem vermijdt slijtage aan de voorwielen en werkt tevens bodembesparend. Deze as laat toe om banden tot 1,4 m hoogte te monteren.

Met dit systeem kan de gebruiker de pers ook in een lagere of hogere positie brengen. Door 12 cm te zakken, vergemakkelijkt het aanvullen van de rollen koord aan de zijkant van de machine. Een hoge positie (12 cm) geeft onder meer een betere toegang tussen de wielen, wat handig is bij onderhoudswerkzaamheden.

Beter werkcomfort

Tijdens de oogstperiode worden dikwijls lange dagen gemaakt. Een goed werkcomfort is dan ook erg belangrijk. Bij het persen ondergaat echter de cabine, en dus ook de chauffeur, bij de productie van elke baal een voor- en achterwaartse beweging. “De trekker en de balenpers hangen natuurlijk aan elkaar. Telkens de piston het gewas aanduwt in de pers, ontstaat een onvermijdelijke ‘naschok’ van de cabine. In deze BigBaler 1290 werd daarvoor een oplossing gevonden door een aangepaste ophanging te plaatsen. Deze dempt de voor- en achterwaartse beweging van de cabine met 15%, wat minder vermoeiend is voor de chauffeur.”

Het persen geeft ook een bijkomende belasting op de motor. De vereiste energie per baal heeft een ongewenst effect op het toerental van de aftakas, de rijsnelheid en ook op het comfort van de chauffeur. De New Holland T7 met Isobus 3 zal het aankoppelen van deze BigBaler evenwel herkennen en omschakelen naar Baler Modus van de Comfort & Eco Modus. Dankzij het Engine Speed Management zullen de variaties in snelheid met 26% verminderen. Een gelijkmatigere snelheid geeft een betere productie en geeft meer comfort aan de chauffeur. Bovendien verbetert het brandstofverbruik met 12%.

Anne Vandenbosch

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Milcobel kondigt reorganisatie aan

Bedrijfsnieuws Op een Bijzondere Ondernemingsraad kondigde zuivelcoöperatie Milcobel de intentie aan om haar organisatie de komende maanden te hervormen om het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst.
Meer artikelen bekijken