Startpagina Actueel

Veilingen BelOrta en REO behaalden in 2019 de grootste omzet ooit

Zowel BelOrta als REO Veiling behaalden in 2019 de beste omzetcijfers ooit. BelOrta klokte af op een productomzet van 451 miljoen euro, de Reo Veiling sloot af met 208 miljoen euro. Tekenend voor 2019 zijn de sterk uiteenlopende resultaten per product.

Leestijd : 3 min

In 2019 haalde BelOrta een productomzet van 451 miljoen euro. Dit is net iets hoger dan het resultaat van 2018 (+0,3%) en tevens het hoogste resultaat ooit voor de coöperatie met vestigingen in Sint-Katelijne-Waver, Borgloon en Zellik. Met 671 miljoen eenheden verse groenten en fruit (omgerekend 502 miljoen kg) klokt BelOrta ook qua volume af op een record. Tekenend voor 2019 echter zijn de sterk uiteenlopende resultaten per product.

Met 671 miljoen eenheden verse groenten en fruit (omgerekend 502 miljoen kg) klokt BelOrta ook qua volume af op een record.
Met 671 miljoen eenheden verse groenten en fruit (omgerekend 502 miljoen kg) klokt BelOrta ook qua volume af op een record. - Foto: BelOrta

Groenten en fruit zijn – in tegenstelling tot vele andere consumentengoederen – een klimaatafhankelijk product. De hechte band met moeder natuur verleent onze producten steevast een unieke uitstraling van perfecte versheid en uitstekende smaak. Uiteraard brengt deze weersafhankelijkheid ook enkele uitdagingen met zich mee.

Expansie portfolio groenten

“Ook aan groentezijde stelden de weeromstandigheden ons op de proef. Het koude en wisselvallige weer in het voorjaar leidde tot een zwakke opstart van zowel de productie- als consumptiecijfers voor 2019. De hitte en droogte later in het jaar brachten dan weer een lagere productie alsook een onregelmatige productbeschikbaarheid – in het bijzonder voor vollegrondsgroenten – met zich mee. Positieve keerzijde van deze medaille is de sterke consumentenvraag naar vruchtgroenten als tomaten, aubergines en komkommers tijdens de afgelopen zomer die af en toe tropische proporties aannam.

Ondertussen heeft BelOrta een assortiment van meer dan 140 lokaal geteelde soorten groenten en kruiden. Ook in 2019 werd met succes werk gemaakt van de lancering van diverse nieuwe variëteiten en concepten. De vraag naar variatie en specialties vanwege de consument geeft aanleiding tot een alsmaar groeiend aanbod tomatensoorten alsook een sterk gamma snackgroenten (o.a. tomaat, paprika en komkommer). Niettemin mag het blijvend belang van aloude klassiekers niet onderschat worden. Zowel witloof – in alle maatsorteringen en verpakkingen – als asperges blijven een populaire referentie bij de Belgische consument.”

Fruit, vernieuwing en diversificatie loont

“De extreem warme en droge zomer van 2018 zorgde internationaal voor een erg hoge productie met daarenboven heel wat afwijkende maten in appels en peren. Deze factoren veroorzaakten ook in de eerste jaarhelft van 2019 een problematische vermarkting van beide producten. Het nieuwe seizoen oogst 2019 verloopt iets beter door lagere producties in binnen- en buitenland. Lichtpunten dit jaar waren de clubrassen zoals de Belgische Kanzi-appel die een beter resultaat lieten optekenen. De warme zomer van 2019 zorgden voor hoge zoetheid van het fruit maar de hitteperiodes veroorzaakten ook veel schade als gevolg van zonnebrand bij o.a. appels en enkele bessensoorten”, zegt algemeen directeur Philippe Appeltans.

Opvallend dit jaar was de recordproductie van kersen. Maar liefst 2,7 miljoen kg zoete kersen werden er aangevoerd door de BelOrta-producenten. Dankzij investeringen in efficiënte koel- en sorteercapaciteit werden deze kersen in beste conditie tot bij de consument gebracht waardoor deze kon genieten van een kraakvers Belgisch seizoensproduct.

Dankzij de optimale inzet van rassen en teeltsystemen kende BelOrta dit jaar een gelijkmatige spreiding van het aanbod van meer dan 10 miljoen kg aardbeien in 2019. De vermarkting van de Belgische pruim BelOPlum - in 2018 voor het eerst op de markt gebracht- werd ook verder succesvol verdergezet. Bovendien bestendigt BelOrta haar positie als Belgisch marktleider in het ruime assortiment houtige kleinfruit waaronder frambozen, braambessen, blauwe bessen en rode bessen.

Bio kent een groei van meer dan 40%

Ook BelOrta Bio nam opnieuw een sprong voorwaarts in 2019. Sinds 2010 merken we jaarlijks een stijging van de totale besteding aan bio-producten in België, niet in het minst bij groenten en fruit. Steeds meer Belgen kiezen vaker voor bio. Ook vanuit BelOrta groeien we mee, zowel qua aantal telers, areaal als assortiment. Ondertussen telt ons assortiment reeds 100 bio-referenties. Vooral bij tomaten, komkommer en paprika kenden we de afgelopen jaren een opvallende groei.

De REO Veiling in Roeselare heeft met een recordomzet van 208 miljoen euro het beste jaar ooit achter de rug. Tomaten scoren het beste, gevolgd door prei. “Het volume tomaten is de voorbije jaren verdubbeld, terwijl de serresla is teruggevallen op een derde”, zegt directeur Paul Demyttenaere in Het Laatste Nieuws. De aardbei staat wat omzet betreft op de derde plaats.

Tomaten scoren in REO Veiling in Roeselare het beste, gevolgd door prei.
Tomaten scoren in REO Veiling in Roeselare het beste, gevolgd door prei. - Foto: REO Veiling

De preiteelt baart de REO Veiling grote zorgen. “Deze teelt is bedreigd. De regelgeving wordt alsmaar strenger. Ook spinazie en struikbonen hebben daaronder te lijden.” Er wordt dan verwezen naar de strengere wetgeving wat betreft gewasbeschermingsmiddelen.

BelOrta-REO Veiling

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken