Startpagina Economie

"Vlaanderen haalt klimaatdoel voor 2020, maar niet door efficiënt beleid"

Vlaanderen zal zijn klimaatdoel voor 2020 hoogstwaarschijnlijk halen, maar eerder als gevolg van de coronacrisis dan door een efficiënt beleid. Dat moet blijken uit een nieuwe prognose door Bond Beter Leefmilieu (BBL). Die waarschuwt dat het een eenmalig effect is door de lockdown en dat structurele maatregelen nodig blijven om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen.

Leestijd : 2 min

"De Vlaamse broeikasgasemissies in de non-ETS-sectoren (auto- en vrachtverkeer, gebouwenverwarming en landbouw) zullen in 2020 dalen tot naar schatting 39,5 miljoen ton, een daling van 10% in vergelijking met 2018, het laatste jaar waarvoor cijfers beschikbaar zijn. Daarmee blijft Vlaanderen onder de 40,1 miljoen ton voor 2020, het cijfer dat de regering binnen België afsprak om de Europese doelstelling te halen.

Dat betekent dat Vlaanderen hoogstwaarschijnlijk geen emissierechten moet aankopen om een teveel aan uitstoot in 2020 te compenseren", luidt het. De cijfers gaan enkel over non-ETS-sectoren: ze bevatten niet de terugval in vliegverkeer, elektriciteitsproductie of industriële activiteit. Voor de prognose baseert BBL zich onder meer op de cijfers van Sia Partners, waarbij een terugval in het verbruik van diesel met meer dan de helft en van benzine met meer dan 80% gedurende de lockdown is doorgerekend.

Daarnaast neemt de prognose het effect van de zachte winter van 2020 mee, met een verwarmingsbehoefte die meer dan 10 procent lager lag in vergelijking met 2018. "Het goede nieuws is dat de Vlaamse CO2-uitstoot de laatste maanden sterk daalde. Het slechte nieuws is dat dit niet te wijten is aan een sterk klimaatbeleid, maar aan de coronacrisis. We halen het klimaatdoel van 2020 doordat we allemaal in ons kot zitten en minder met de wagen rijden. Maar het spreekt voor zich dat dit geen structurele oplossing is voor het klimaat", klinkt het.

"Door gericht te investeren in energierenovaties, fietsinfrastructuur, en elektrisch vervoer kan de Vlaamse overheid er mee voor zorgen dat ook de klimaatdoelen voor 2030 binnen bereik komen zonder dat we moeten inboeten op vrijheid of welbevinden", zo besluit BBL.

Belga

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken