Startpagina Pluimvee

Groeiend aandeel van gevogelte in de korf van vlees, vis, gevogelte en vleesvervangers

De gevogeltemarkt is een stabiele markt. Het aandeel van gevogelte en wild in de korf met vlees, vis en vleesvervangers blijft wel jaarlijks stijgen. Deze stijging komt er vooral door de daling bij rood vlees. Het thuisverbruik van vleesvervangers steeg in 2019 maar blijft met een volumeaandeel van 1,1% een kleine categorie.

Leestijd : 3 min

H et aandeel van gevogelte en wild is het hoogst in Vlaanderen en bij jonge alleenstaanden en gezinnen met kinderen. Binnen de kipcategorie blijft het belang van kip in stukken en verwerkt kippenvlees verder stijgen ten koste van de hele kip. Het aandeel van bio daalt na een piekje in 2018.

DIS 1 (hypermarkten en de klassieke supermarkten) blijft het belangrijkste aankoopkanaal vóór hard discount.

Dit noteerde het marktonderzoeksbureau GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het aankoopgedrag van verse producten voor thuisverbruik volgt bij 5 000 Belgische gezinnen.

Aankopen kip stabiel

De gevogeltemarkt in België wordt gedomineerd door kip. In 2019 kocht de Belg 7,9 kg kip tegenover 0,9 kg kalkoen en slechts 230 gram ander gevogelte. Het aandeel van kip binnen de gevogeltecategorie blijft met 87% op een zeer hoog peil. Kalkoen is op termijn de verliezer en ziet zijn aandeel krimpen van 13 naar 10%. Het segment ‘ander gevogelte’ is met 3% marktaandeel zeer klein. De aankopen van kip en kippenvlees bleef vorig jaar stabiel.

kip1

De aankoopfrequentie van gevogelte bleef status quo op 21 keer per jaar. Het aantal kipkopers blijft met 95% op een hoog peil. De gevogeltebestedingen krompen wel met één euro naar 75 euro per capita. De interesse in gevogelte van biologische kwaliteit daalde vorig jaar. De biokip neemt nu 1,5% van het volume in.

Verkoop blijft stijgen

Het volumeaandeel van gevogelte en wild binnen de korf van vlees, vis en gevogelte blijft, jaar na jaar, stijgen en bedraagt nu ruim 30%. In waarde heeft gevogelte een kwart van deze markt in handen. Vlees blijft koploper en neemt ruim de helft van het volume voor zijn rekening. De categorie ‘vis, week- en schaaldieren’ neemt 14,7% van het volume en 19% van de waarde in. Het aandeel van de vleesvervangers blijft beperkt tot 1,1% van het volume binnen deze korf.

Kip2

Het aandeel van gevogelte en wild is het hoogst in Vlaanderen (32%) en bij jonge alleenstaanden (36%) en gezinnen met kinderen (32%).

Gemak in de kippenrayon

Het aandeel van de verse hele braadkip in de kippenrayon is gezakt van 22% in 2008 naar 12% vorig jaar. Ook de kip in diepvries staat onder druk met een krimpend aandeel van 10%. Meer en meer gaat de consument op zoek naar gemak bij zijn versaankopen. Ruim drie kwart van de kipaankopen bestaat uit verwerkte en versneden kip. Tien jaar geleden was dit slechts twee derde. De soepkip is bijna helemaal verdwenen uit de rayon en heeft slechts een aandeel van 0,4%.

kip3

Vorig jaar waren er weinig verschuivingen in het retaillandschap. DIS 1, de hypermarkten en de klassieke supermarkten zoals Carrefour, Colruyt en Delhaize, blijft voor kip marktleider met 37% marktaandeel. Op de tweede plaats komt de hard discount (Aldi en Lidl) met een stabiel marktaandeel van 30%, gevolgd door de buurtsupermarkt (15%). De speciaalzaak (slager en poelier) is op lange termijn de grootste verliezer. Het marktaandeel van de speciaalzaak is gekrompen van 19% in 2008 naar 9% in 2019.

Thuisconsumptie is de norm

Thuis is en blijft de belangrijkste consumptieplaats voor voeding in het algemeen en voor vlees en gevogelte in het bijzonder. Van het totaal aantal consumptiemomenten vindt twee derde thuis plaats. Voor vlees en gevogelte vindt zelfs drie vierde van de consumptiemomenten thuis plaats.

kip4

Uitzondering hierop is rundvlees, dat iets minder thuis geconsumeerd wordt dan de andere vleessoorten en iets vaker op restaurant gegeten wordt. 8% van de consumptiemomenten met gevogelte vindt bij familie of vrienden plaats en ook 8% op het werk of school. Verder in het rijtje volgen de klassieke horecazaken (7% van de momenten) en ‘overige’ (5%). Onder ‘overige’ vallen de feestzalen, recreatieparken en restaurants van o.a. Ikea. Varkensvlees en gemengd vlees (o.a. gehakt) zijn relatief gezien meer thuisproducten.

Lees ook in Pluimvee

Meer artikelen bekijken