Startpagina Economie

Agrifirm: consument overschat vaak wat boer verdient

De gemiddelde burger in Nederland overschat wat de boer verdient. Dat blijkt uit een bevraging van Agrifirm. Gemiddeld werden de inkomsten voor de boer en teler door de 12.700 respondenten met bijna 50% overschat. Het bedrijf start een campagne, ‘Gebruik je boerenverstand’ genoemd, die boeren en telers moet helpen om de consument bewust te maken van de inkomstenverdeling in de voedselketen.

Leestijd : 3 min

Agrifirm is een Nederlandse fabrikant van mengvoeder, graancollecteur en distributeur van zaden, gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest. Met de overname van Quartes is Agrifirm ook één van de grootste veevoederleveranciers in België. “Agrifirm is gestart met deze campagne om mensen ervan bewust te maken dat we een enorme druk leggen op onze boeren en telers met alle eisen die we stellen aan ons voedsel”, zegt Dick Hordijk, CEO van Agrifirm. “Door deze campagne en het onderzoek krijgt de consument een beter inzicht in de voedselketen en willen we de waardering voor voedsel van Nederlandse bodem vergroten.”

De afgelopen jaren hebben Nederlandse boeren enorm veel geïnvesteerd in bijvoorbeeld dierenwelzijn en verduurzaming, stelt hij vast. Dee prijs die ze voor hun producten krijgen is niettemin amper gestegen, aldus Hordijk. “Nu en in de toekomst zullen er alleen maar strengere maatregelen worden opgelegd. Boeren en telers kunnen en willen daar aan voldoen, mits ze een correcte prijs krijgen voor hun producten.” Agrifirm zet zich in voor het realiseren van retailconcepten waarmee de boer een betere prijs krijgt en onderzoekt mogelijkheden voor kortere ketens om zo consument en boer dichter bij elkaar te brengen.

Landbouwminister Carola Schouten gaf vorig jaar de Autoriteit Consument & Markt (ACM) opdracht tot een onderzoek naar de waardeverdeling in de voedselketen. Deze zogeheten ‘Agronutri-monitor’ moet volgens Schouten ‘meer inzicht geven in de prijsvorming van landbouwproducten in de praktijk’. De ACM noemde deze ‘meerjarige studie’ de belangrijkste opdracht van het landbouwministerie komende jaren. De eerste resultaten zouden dit jaar komen.

Conclusies onderzoek

De deelnemers aan het onderzoek schatten de omzet voor de boer substantieel te hoog in ten opzichte van wat de Nederlandse boeren en telers daadwerkelijk voor zijn producten ontvangt. Uitschieters in de onderzoeksresultaten bleken de volgende producten:

- Bospeen (geschat 57 cent en in werkelijkheid gemiddeld 15 cent per kg)

- Kip (geschat 1,36 euro en in werkelijkheid gemiddeld 80 cent per kg)

- Hamlappen (geschat 3,28 euro en in werkelijkheid gemiddeld 1,76 euro per kg)

- Biefstuk (geschat 7,47 euro en in werkelijkheid gemiddeld 4,66 euro per kg)

Geografisch bleken er geen verschillen, zowel in het verstedelijkte Westen van Nederland als in de meer landelijke gebieden in Nederland waren dezelfde misvattingen zichtbaar. Ook de leeftijdscategorie lijkt geen impact te hebben op de prijsperceptie. Een opvallend resultaat is dat vrouwen de inkomsten van de boer significant hoger inschatten dan in werkelijkheid het geval is. Vrouwen zaten er gemiddeld 56% naast en mannen gemiddeld 39%.

“Dit onderzoek is een eerste stap, gericht op bewustwording onder consumenten over de prijs die een Nederlandse boer krijgt voor zijn product,” vertelt Dick Hordijk. “Het vervolg van de campagne ‘Gebruik je boerenverstand’ laat zien hoe boeren in Nederland voedsel produceren en wat zij doen aan thema’s als biodiversiteit, dierenwelzijn en voedselkwaliteit.” De overheid en consumenten stellen steeds meer eisen aan boeren, vindt Agrifirm. Denk bijvoorbeeld aan weidegang van de koeien, meer hokruimte voor de varkens en restricties op kunstmestgebruik. “Om te kunnen investeren in een blijvende verduurzaming van de agrarische sector is een beter verdienvermogen voor de boer noodzakelijk.”

Supermarkten niet onder de indruk

De brancheorganisatie voor supermarkten in Nederland, het CBL, vindt het onderzoek onvolledig en stemming makend. Ze wijst op de rol van de handel en de verwerking die in het onderzoek niet worden benoemd. De marge van supermarkten zou slechts enkele procenten bedragen.

Jan Cees Bron

Lees ook in Economie

In 2022 ging elke dag een boerderij verloren

Economie Dit jaar zouden zo'n 100.000 bedrijven hun activiteit stopzetten, dat schrijft het tijdschrift Trends op basis van eigen berekeningen. Het gaat om een record, aldus Trends. Vooral de voedings- en retailsector lijken zwaar getroffen. In de landbouwsector ging in 2022 elke dag een boerderij verloren.
Meer artikelen bekijken