Niet meer over vermogen spreken, maar over trekkracht

De nieuwe G1500- wiellader.
De nieuwe G1500- wiellader. - Foto: Giant

Het nieuwe aanbod wielladers dat nu aan de Stage V emissienormen voldoet bestaat uit 6 modellen in de klasse van 1,5 tot 3,5 ton. Het cijfer van de typebenaming geeft een indicatie over het bedrijfsgewicht van de machine.

Om aan de Stage V emissienormen te voldoen werd voor sommige modellen (o.a. de G1500, G2200 en G2500) de ‘vroeger’ toegepast 33 pk Kubota motor vervangen door een 26 pk’s versie. Het lijkt tegengesteld maar met minder vermogen wordt er nu meer trekkracht opgewekt. De fabrikant heeft hiervoor stevig zijn huiswerk gemaakt en de configuratie van motor, transmissie en assen ernstig onder de loep genomen en aangepast. Bij trekkracht is het motorkoppel meer van belang dan het motorvermogen. De fabrikant raadt dan ook aan om als machines met elkaar vergeleken worden niet meer naar vermogen, maar naar trekkracht te kijken.

Zonder DOC en zonder DPF

De vernieuwing van het aanbod zette zich reeds in 2018 in toen de G4500 reeks werd gelanceerd met Stage V conforme motoren voor een schonere uitstoot. De G1500, G2200 HD+ en G2500 HD zijn de volgende machines in de rij om modellen van de vorige generatie in het bereik tussen 1.500 en 2.500 kg te vervangen.

De G2200 HD+ is het topmodel van de G2200-serie en is uitgerust met een STage V-motor zonder dieseloxidatie-catalysator (DOC) en dieselpartikelfilter (DPF). Dit houdt in dat er niet hoeft ‘geregenereerd’ te worden. Voornoemde kniklader is een heavy-duty uitvoering met 8-tons assen en planetaire eindaandrijving. Hierdoor worden de krachten optimaal verdeeld over de wielen voor meer tractie/trekkracht. De G2200 HD+ heeft een hefhoogte van meer dan 2,8m en een kiplast van 1.400 kg.

De G2700-modellen verschillen onderling, afhankelijk van de uitvoering in gebruikte  wielassen.
De G2700-modellen verschillen onderling, afhankelijk van de uitvoering in gebruikte wielassen. - foto: Giant

De G2500 HD opereert een klasse hoger met een bedrijfsgewicht van 2.400 kg. De aandrijving wordt voorzien van een Kubota motor zonder DOC en DPF. Net als vorig model is ook deze kniklader voorzien van een hydrostatische vierwielaandrijving, 2 versnellingen en 8 tons assen met planetaire aandrijving. Dit model is compact ontworpen met een hoogte van slechts 2,32 m. Optioneel is er een ROPS/FOPS neerklapbaar veiligheidsdak dat de doorrijhoogte met 34 cm kan verlagen. De G2500 HD heeft een hefhoogte van 2,96 m en ene kiplast van 2.050 kg.

Tele-uitvoering

De nieuwe G3500 modellen zijn er met een standaard laadarm of met een telescopisch uitschuifbare versie. Voor de aandrijving staat een 66 pk dieselmotor in die gekoppeld wordt aan een hydrostaat met vierwielaandrijving, 100 % schakelbare sper of beide, 14 tons assen. Deze machine weegt 3.800 kg en heeft een hefarm met Z-kinematiek om een hoge uitbreekkracht en hoge laadhoogte te garanderen. De kiplast bedraagt 2.300 kg en de hefhoogte bedraagt bijna 3,3m. De telescopische uitvoering gaat tot een hefhoogte van ruim 4,3 m.

De G2200E, of tewel de eerste elektrisch aangedreven Giant.
De G2200E, of tewel de eerste elektrisch aangedreven Giant. - Foto: Giant

Elektrische wiellader

Tobroco-Giant ontwierp zijn eerste elektrische wiellader, de G2200E, omdat ze hier een grote vraag naar merken, o.a. omwille van de lage uitstoot en het beperkte geluid. Standaard is de machine voorzien van een 250 Ah, 48 V lithium-ion accu die op de plaats zit waar anders de traditionele motor zich bevindt. Er worden vervolgens 2 afzonderlijke elektromotoren toegepast: ééntje van 6,5 kW om de machine aan te drijven (deze vervangt de hydrostaat) en een andere van 11,5 kW voor de hydraulica. De machine regenereert energie wanneer deze uitrolt of bergaf rijdt. In de toekomst denkt de fabrikant om ook werktuigen elektrisch te gaan aandrijven (bv. veegborstel).

Naast de standaard accu is in optie een 375 of 500 Ah accu verkrijgbaar. Standaard wordt een acculader toegepast die zich op de machine bevindt en op het gekende 230 V elektriciteitsnet aangesloten kan worden. Binnen de 5u is de batterij terug opgeladen. Hiernaast kan je kiezen voor een apart laadstation dat op drijfkracht werkt.

Voor deze elektrische wiellader ging Tobroco-Giant een samenwerking aan met Jungheinrich. Deze Duitse firma heeft al ruim 20 jaar ervaring met elektrische aandrijfconcepten. Zo kan er beroep gedaan worden op de nieuwste technologie en betrouwbare componenten.

De nieuwste verreiker van Giant, de GT5048.
De nieuwste verreiker van Giant, de GT5048. - Foto: Giant

Nieuwe verreiker

De 4548 Tendo Hd verreiker heeft een nieuwe opvolger, de GT5048. Dit is een verreiker in de 2x2m klasse. De machine is slechts 1,91m hoog en 1,65m breed. Voor de aandrijving staat een 36kW/50 pk sterke Kubota dieselmotor in die voorzien is van een DOC en DPF. Hiermee voldoet hij aan de strenge Stage V emissienorm.

De machine heeft een hefhoogte van 4,8m, is compact, heeft vierwielsturing en is hierdoor geschikt om materialen te heffen in compacte ruimtes.

Tim Decoster

Meest recent

Meest recent