Startpagina Bedrijfsnieuws

Walagri breidt haar netwerk uit met een nieuw havendepot aan de Schelde

Bij Walagri neemt het goederenvervoer over de rivier een belangrijke plaats in in de logistieke keten. Daarom investeerde de groep in de bouw van een nieuw havensite in Pecq. Deze omvat een hal van 4.000 m² voor de opslag van meststoffen en een graansilo met een capaciteit van 11.000 ton.

Leestijd : 4 min

Walagri heeft de afgelopen jaren haar netwerk van lokale ontvangstdepots volledig herbekeken om te voldoen aan de behoeften van boeren en de industrie, maar ook om de inkomende en uitgaande logistieke stromen van kunstmest en granen te optimaliseren. “De Walagri-groep is het resultaat van een aantal overnames en fusies. Zowel voor ons als voor onze klanten was het essentieel om de opbouw van ons netwerk te herzien”, legt Bertrand Vancutsem, operations manager, uit.

Op het terrein resulteerde dit in de sluiting van enkele te oude of ongunstig gelegen sites, maar ook in de bouw van nieuwe depots. Sommige locaties zijn ook gemoderniseerd. Vandaag bestaat het Walagri-netwerk uit 54 lokale depots en 7 havendepots verspreid over Wallonië.

Rechtstreeks levering door landbouwers

Havensites zijn erg belangrijk voor de groep. Enerzijds worden meststoffen uit de havens van Antwerpen en Gent met binnenvaartschepen vervoerd naar deze locaties, waarna ze per vrachtwagen verder worden herverdeeld. Anderzijds wordt bijna 60% van de graanoogst via het water verscheept naar verschillende klanten.

“Deze granen worden per vrachtwagen vervoerd van onze lokale depots naar onze havensites. Ze worden gesorteerd op kwaliteit en toegewezen aan onze klanten naargelang de gewenste criteria. Vervolgens worden ze per boot verscheept naar verschillende verwerkingsfabrieken in België, Frankrijk en Nederland. Het aantal vrachtwagens vermindert hierdoor aanzienlijk, waardoor we onze ecologische voetafdruk kunnen verkleinen.”

Walagri ontwikkelde ook een aanbod waardoor landbouwers hun granen rechtstreeks aan de havensilo's kunnen leveren. Deze aanvoer komt dus naast het transport per vrachtwagen. “Als ze over de nodige logistiek beschikken, is dit aanbod aantrekkelijk voor landbouwers. De vergoeding voor de granen is immers beter, met prijzen van 4 tot 11 euro/ton hoger dan de prijzen betaald in onze lokale depots.”

Een nieuw magazijn, ideaal gelegen…

In dit kader besloot de groep al in 2011 om haar havennetwerk uit te breiden. “We hadden 2 depots op de Schelde (in Helchin en Doornik), één op de Samber (in Farciennes) en 3 op de Maas (in Amay, Andenne en Luik). Onze site in Doornik, Escaut Silos, was echter verzadigd. We verschoven daarom in de richting van Pecq, ongeveer 15 km van Doornik, waar het Havenbedrijf Port Autonome du Centre et de l’Ouest een nieuwe site plande”, vervolgt Bertrand Vancutsem.

“Naast de ligging aan de oevers van de Schelde, kozen we voor deze site in Pecq vanwege de ideale ligging, zowel nabij de grens tussen Vlaanderen en Wallonië, maar ook op de as Nederland - Antwerpen - Gent - Frankrijk. De site is ook gemakkelijk bereikbaar voor landbouwers aangezien deze buiten stedelijke zones ligt.”

Nadat de keuze voor de locatie was gemaakt, volgde de uitwerking van het project en de vergunningsaanvragen bij het Waals Gewest. De werken startten in 2017 en zijn momenteel afgerond. Dit zevende havendepot is nu volledig operationeel. Het vergde een totaal budget van 7 miljoen euro, waarvan 5 miljoen eigen vermogen. Het saldo is afkomstig van voornamelijk Europese subsidies bestemd voor de verbetering van de wegen en de loskade van de haven.

... en een hoge capaciteit

Het depot van Pecq bestaat uit een hal van 4.000 m² bestemd voor de opslag en bewaring van meststoffen. Er zijn 8 eenheden van 1.000 ton en een van 2.500 ton, er is dus een totale opslagcapaciteit van 10.500 ton. Daarnaast is er een installatie voor het afvullen van big bags met meststoffen met een capaciteit van 50 ton/uur. “De vraag van landbouwers naar dit soort verpakkingen neemt toe. Met big bags kunnen ze hun eigen voorraad beheren en gebruiken naargelang hun eigen behoeften.”

De meststoffen worden ook afgevuld in big bags.
De meststoffen worden ook afgevuld in big bags. - Foto: JV

De graansilo, met een hoogte van 38 m, heeft een totale opslagcapaciteit van 11.000 ton verdeeld in 10 cellen van 1.100 ton. De verwerkingscapaciteit van tarwe en gerst is 300 ton/uur, zowel bij de ontvangst als bij de schonings- en de kalibratie-installatie. Het laadsysteem voor de binnenschepen, gekoppeld aan een geautomatiseerd weegsysteem, heeft dezelfde capaciteit van 300 ton/uur waardoor men snel en efficiënt kan werken.

“Hoewel het merendeel van het graan Pecq per boot verlaat, zijn er 2 silo’s geïnstalleerd voor het laden van vrachtwagens.” Daarnaast, zoals in elk depot, een weegbrug en een systeem voor het nemen van graanmonsters.

Voor deze nieuwe locatie stelde Walagri hoge doelstellingen voorop, namelijk een jaarlijks tonnage van 50.000 ton kunstmest en 50.000 ton graan. Daarnaast beschikt men nu al over uitbreidingsmogelijkheden. “Indien nodig kunnen we de opslaghal voor meststoffen met 1.000 m² uitbreiden en onze graanopslagcapaciteit verdubbelen tot 22.000 ton”, besluit Bertrand Vancutsem.

Jérémy Vandegoor

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Milcobel kondigt reorganisatie aan

Bedrijfsnieuws Op een Bijzondere Ondernemingsraad kondigde zuivelcoöperatie Milcobel de intentie aan om haar organisatie de komende maanden te hervormen om het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst.
Meer artikelen bekijken