Startpagina Mechanisatie

Demo ‘Try & Drive electric, groot succes

Tijdens de afgelopen Werktuigendagen kregen bezoekers de kans om de nieuwste generaties verreikers, wielladers en graafmachines zelf uit te testen in de ‘Try & Drive electric’-zone op de stand van PCLT. Dat bleek een groot succes: veel landbouwers stapten in voor een testrit en ervaarden hoe stil, krachtig en gebruiksvriendelijk de nieuwe generatie elektrische machines zijn.

Leestijd : 7 min

Uit het aanbod op de Werktuigendagen bleek duidelijk dat zowat alle toonaangevende fabrikanten inmiddels elektrische modellen aanbieden. Het PCLT geeft in dit artikel een overzicht van de machines die tijdens de demo getest werden.

Met een autonomie tot 8 à 10 uur zijn deze machines vandaag direct inzetbaar in de praktijk. Bovendien verbruiken ze geen energie als je geen besturing vraagt. Een diesel daarentegen moet opwarmen en verbruikt brandstof op stationair toerental. Elektrische machines geven hun vermogen direct op volle kracht. Ze zijn dan ook ideaal voor het werk in serres, stallen, loodsen, binnenplaatsen of allerhande taken op het erf.

‘Total Cost of Ownership’ (TCO)

De TCO houdt rekening met alle kosten: de aankoopprijs, maar ook brandstof of stroom, het onderhoud, de herstellingen, verzekeringen én de uiteindelijke restwaarde. Elektrische machines zijn duurder in aankoop, maar ze zijn voordeliger op het gebied van opladen en onderhoud. Bovendien wekken veel landbouwers met hun zonnepanelen, WKK's of pocketvergisters al eigen groene stroom op. Een slim energiemanagementsysteem (EMS) kan dan automatisch je machines opladen wanneer je energieoverschot hebt of wanneer de stroomprijs negatief is. Een belangrijke factor voor de actieve landbouwer zijn ook de mogelijke VLIF-steunaanvragen tot 30% (jonge landbouwer +10%).

Faresin heft tot 5,9 m

De Faresin 6.26 Full Electric is een compacte, maar krachtige elektrische verreiker. De machine beschikt over een onderhoudsvrije LFP lithium-ionbatterij van 32 kW (80 V, 420 Ah), die tot 8 uur autonomie levert. De hefhoogte bedraagt 5,9 m en het hefvermogen loopt op tot 2,6 ton. Dit zijn dan ook meteen prestaties die aansluiten bij de eisen van vele landbouwbedrijven.

Tijdens de Werktuigendagen konden onder begeleiding elektrisch aangedreven machines getest worden,  zoals deze Faresin-verreiker.
Tijdens de Werktuigendagen konden onder begeleiding elektrisch aangedreven machines getest worden, zoals deze Faresin-verreiker. - Foto: AV

Voor het opladen van de accu zijn er verschillende mogelijkheden: van snel laden in ongeveer 2 uur tot volledig laden in 15 uur. De elektrische Faresin is een nieuw merk voor de Vlaamse landbouwer en zet meteen de toon.

Merlo-eWorker heeft een verwisselbare batterij

De Merlo-eWorker EW 25.5-90 is de eerste volledig elektrische machine van Merlo. Deze compacte verreiker haalt een hefhoogte van 4,8 m en een hefvermogen van 2,5 ton, met een autonomie van 8 uur. Deze machine is zeer wendbaar en daardoor ideaal voor werk in krappe ruimtes, zoals stallen en kleine loodsen. Standaard is de machine uitgerust met een loodzuurbatterij, die in 7 à 8 uur kan worden geladen via een 400V/16A wallbox.

Dankzij het wisselbare batterijsysteem kan de eWorker continu doorwerken. Een versie met lithiumbatterij is eveneens beschikbaar. Merlo biedt bovendien een breed gamma aan accessoires, waaronder een werkkooi van waaruit de machine kan worden bediend.

Kramer heeft een ingebouwde acculader

De Kramer KT 144 e haalt een autonomie van circa 4 uur dankzij zijn lithium-ionbatterij van 96 V (18 of 28 kWh). Deze compacte elektrische verreiker haalt een hefvermogen van 1,45 ton en een stapelhoogte van 4,19 m. Typisch aan deze verreiker is de ingebouwde acculader en het geïntegreerde Battery Management System (BMS), dat standaard 3 kW AC levert. Optioneel kan 6 kW om sneller te laden.

Met een vermogen van 23,2 tot 25,2 kW en een bedrijfsgewicht van 3.050-3.250 kg is deze verreiker wendbaar en efficiënt. Kramer benadrukt dat deze verreiker lagere onderhoudskosten heeft in vergelijking met een conventionele dieselaandrijving.

Knikmops: licht maar krachtig

Knikmops zijn wielladers van eigen bodem, gefabriceerd door Gebroeders Geens te Hoogstraten. Op de Werktuigendagen werden 2 elektrische Knikmops-modellen gepresenteerd, die elk inspelen op een andere behoefte. De KM 180 E is uitgerust met een LFP-batterij van 30 kWh, goed voor een hefvermogen van 2,2 ton en een autonomie tot 7 uur. Opladen kan via 230 V (7 uur) of via snelladen op 380 V. Met een eigen gewicht van 2.000 kg, 2 versnellingen (8 en 18 km/uur) en continue vierwielaandrijving combineert hij kracht, stabiliteit en snelheid.

De KM 100 E richt zich op nog compactere toepassingen. Met een LFP-batterij van 20 kWh, een hefvermogen van 1 ton en een autonomie van 5 uur is hij ideaal voor kleinere ruimten. Met een rijklaar gewicht van 1.345 kg en een breedte van slechts 1,18 m blijft hij bijzonder wendbaar. Beide modellen hebben een continue vierwielaandrijving voor maximale grip.

De GiantG2700E Xtra heeft 2 elektromotoren.
De GiantG2700E Xtra heeft 2 elektromotoren. - Foto: AV

Giant regenereert energie

Giant presenteerde op de Werktuigendagen ook 2 elektrische types. De G2200E Xtra is uitgerust met een lithium-ionbatterij van 390 Ah/48 V, goed voor een hefvermogen van 2,2 ton en een hefhoogte van 2,45 m. De machine heeft een autonomie van 8 uur. Laden kan standaard in 8 uur of in slechts 2 uur met de snellader. Met een kieplast van 1.725 kg, hydraulische remmen op 4 wielen, elektrische vierwielaandrijving via cardanas en een breedte van slechts 1,08 m is hij compact maar krachtig.

De G2700E Xtra biedt meer capaciteit voor de zwaardere taken via een lithium-ionbatterij van 520 Ah/48 V, een hefvermogen van 2,5 ton en een hefhoogte van 3,71 m. De machine heeft 2 elektromotoren, 7 kW voor de aandrijving en 12 kW voor de werkhydrauliek, die zorgen voor krachtige prestaties. Bovendien regenereert de machine energie bij uitrollen of afdalen, wat de autonomie en efficiëntie ten goede komt.

Relly heeft slimme bediening

De Nederlandse Relly 1.8 E haalt een hefvermogen van 2.310 kg en een hefhoogte van 2,5m. De machine biedt een autonomie van 8 uur en is hiervoor uitgerust met een lithium-ion LFP-accupakket van 430 tot 520 Ah. Via een standaard 220 V-aansluiting kan deze in circa 8 uur worden opgeladen. Met een eigen gewicht van 2.350 tot 2.550 kg combineert de Relly stabiliteit en wendbaarheid.

De Relly-wiellader hecht veel belang aan een ergonomische zitplaats.
De Relly-wiellader hecht veel belang aan een ergonomische zitplaats. - Foto: AV

De proportionele bediening zorgt voor nauwkeurige en ergonomische besturing, terwijl het verstelbare stuur met geïntegreerde Smart-modus de bediening extra intuïtief maakt. De Relly heeft een kleine draaicirkel, maar door het lage draaipunt blijft deze toch uiterst stabiel.

Kramer met vierwielsturing

De elektrische wiellader van Kramer knikt niet, maar heeft vierwielsturing, zoals een verreiker. Dat maakt hem uniek in dit marktsegment. De Kramer KT 25.5 e heeft een lithium-ionbatterij van 96 V/37,5 kWh en haalt een autonomie van 4 uur. De machine levert een hefvermogen van 32,8 kN en behaalt hiermee een kieplast van 2,8 ton, de grootste in de reeks.

De machine heeft een bedrijfsgewicht van 4,15 ton en haalt een rijsnelheid van 15 km/uur. De overlaadhoogte van 2,88 m en de compacte afmetingen (1,65 m breed, 4,95 m lang, 2,39 m hoog) maken hem geschikt voor vele werkzaamheden op het erf.

Weidemann, een wendbare wiellader

De Weidemann 1190e is een compacte elektrische wiellader met een lithium-ionbatterij van 14,1 kWh. De machine biedt een hefvermogen van 2,8 ton en een autonomie van 3 tot 7 uur, afhankelijk van het gebruik en de belasting. Opladen kan in 4 tot 6 uur. Met een maximum hefhoogte van 2,74 m (draaipunt schep), een rijsnelheid van 15 km/uur en een compacte draaicirkel (1,205 m binnen, 2,38 m buiten) is hij bijzonder wendbaar.

De transportbreedte van 2,289 m en transporthoogte van 2,366 m maken hem geschikt voor smalle doorgangen. Een hydraulisch snelwisselsysteem verhoogt het gebruiksgemak bij het wisselen van aanbouwdelen.

XCMG-graafmachines zijn vanaf de basis ontworpen met een elektrische aandrijving. Het gaat niet om een ombouw.
XCMG-graafmachines zijn vanaf de basis ontworpen met een elektrische aandrijving. Het gaat niet om een ombouw. - Foto: AV

XCMG heeft een 'born-electric' model

De XCMG EX 19 E is vanaf de basis ontworpen als een elektrische graafmachine, wat schaalvoordelen biedt in tegenstelling tot een ‘ombouwmodel’. Deze graafmachine heeft een lithium-ionfosfaatbatterij en haalt een autonomie van 5 uur. Via snelladen kan de machine in 2 u worden geladen. De machine heeft een hefvermogen van 1,9 ton. Met een maximale graafdiepte van 2,58 m en een maximale graafhoogte van 3,62 m is hij geschikt voor heel wat uiteenlopende werkzaamheden.

De eigen massa van 2.150 kg zorgt voor stabiliteit en wendbaarheid. De EX 19 E combineert zo emissievrij werken met de kracht en precisie die van een compacte graafmachine verwacht wordt.

Komatsu biedt flexibele laadtijden

De Komatsu PC20E-6 heeft een lithium-ionbatterij van 23,2 kWh en een elektromotor van 11,8 kW en haalt een autonomie van 4 uur. Deze machine haalt een hefvermogen van 2,1 ton voor intensieve werkzaamheden. De machine beschikt over een on-boardlader van 3 kW (230 V), waarmee volledig laden circa 6 uur duurt bij een lage startspanning. Met een externe DC-snellader van 400 V/12 kW kan de batterij in ongeveer 2 uur van 20 naar 100% worden geladen, of tot 80% in slechts 1 uur.

Met een bedrijfsgewicht van 2.110 biedt de PC20E-6 stabiliteit en wendbaarheid in compacte ruimtes.

New Holland biedt precieze instelbaarheid

De New Holland E25X is een elektrische graafmachine met een lithium-ionbatterij van 22 kWh en levert bij zwaar werk een autonomie van circa 4 uur en bij licht werk tot 8 uur. Laden kan flexibel: via 230 V duurt het 0–100% laden 9 uur, via 380 V slechts 2 uur; met de snellader kan dit zelfs 0–80% in een half uur. Deze graafmachine haalt een hefvermogen van 1,4 ton.

Elke hydraulische beweging is tot op de procent instelbaar, terwijl 3 werkmodi (ECO, Standaard en Power) toelaten om de machine precies aan te passen aan de taak: zuinig, allround of maximaal vermogen.

Takeuchi met dubbele hydraulische pomp

De Takeuchi TB 20E is een stille, emissievrije graafmachine met een lithium-ionbatterij van 73 V. De machine biedt een autonomie van 6 tot 8 uur en kan zowel intern (95–260 V) als extern (340–460 V) worden geladen, wat flexibiliteit geeft op het erf of op locatie. Met een operationeel gewicht van 1.930 kg blijft hij stabiel en wendbaar.

De TB 20E kan tot 2,39 m diep graven en haalt een hefvermogen van 600 kg. De TB20e heeft 2 krachtige elektromotoren en een eveneens performant hydraulisch systeem, dat zorgt voor stevige en vloeiende prestaties bij verschillende toepassingen.

Deze Takeuchi-graafmachine heeft een dubbele hydraulische pomp.
Deze Takeuchi-graafmachine heeft een dubbele hydraulische pomp. - Foto: AV

Besluit na de testen

Met dit overzicht hebben we de belangrijkste accenten van ieder merk opgelijst. Tijdens de Werktuigendagen konden bezoekers de machines niet alleen bekijken, maar ook zelf ervaren hoe ze presteren in de praktijk. De verschillen in hefvermogen, wendbaarheid, autonomie en laadtijd waren duidelijk merkbaar. Elke constructeur legt zijn eigen klemtonen.

Voor de gebruiker is het cruciaal om te bepalen welke accenten het zwaarst doorwegen voor de eigen bedrijfsvoering. Wie vooral in serres of stallen werkt, heeft andere noden dan wie grotere werven bedient. Elektrische aandrijving opent in elk geval nieuwe mogelijkheden voor emissievrij en stil werken. Op basis van deze eerste kennismaking kunnen landbouwers zich nu verder verdiepen en gericht informeren voor een toekomstige investering.

Bart Vandaele (PCLT)

Lees ook in Mechanisatie

Motoren ingeruild voor tractoren

Werktuigendagen Het oldtimergebeuren op de Werktuigendagen draait dit jaar rond zescilindertractoren. Een prachtig voorbeeld hiervan troffen we aan bij Ivan De Graeve, namelijk een Ford 8210 in authentieke staat.
Meer artikelen bekijken