Slechts kleine vertraging op uitlevering nieuwe tractoren
Eind vorig jaar, hoofdzakelijk tijdens de Agritechnicabeurs, werden er voor 2020 heel wat nieuwe tractormodellen aangekondigd. We zijn ondertussen ruim een half jaar verder, maar ondervinden ook de gevolgen van de coronacrisis. Daarom deden we eens een rondvraag hoe het zit met de uitlevering van de introducties.
Na onze rondvraag mogen we stellen dat er globaal geen probleem is met het leveren van wat afgelopen winter geïntroduceerd is. Afhankelijk van de fabrikant en zijn toeleveranciers is de productie slechts ietwat geremd. Zo wordt ons alvast aangegeven.
Als motor voor de vernieuwing van tractormodellen botsen we vaak op de aangescherpte emissienormen, waardoor een milieuvriendelijkere motor wordt geïntroduceerd. Deze ingreep brengt in zijn kielzog nog verdere vernieuwing met zich mee: uitbreiding van het vermogen, introductie van nieuwe transmissie-opties, meer comfort, toegenomen connectiviteit en restyling.
New Holland
New Holland introduceerde zowel kleine (T4 V/N/F), middelgrote (T5) als grote (T8) tractoren. Wereldwijd hebben hun fabrieken even stil gelegen door de coronacrisis, maar de productie hernam. De uitlevering is wat vertraagd voor de T4 V/N/F- smalspoortractoren. Deze kenmerken zich door de Terraglide-voorasvering. Deze is er om zowel de bestuurder, de tractor als het werktuig te beschermen tegen schokken op de weg en in het veld. De chauffeur kan de hoogte van de vering instellen om zo de bodemvrijheid aan te passen naargelang de omstandigheden of om af te stellen op het frontwerktuig. Er zijn vier instelmogelijkheden voor de vering; geen, soepel, gemiddeld of hard, afhankelijk van het uit te voeren werk.
De T4 V/N/F wordt net als de nieuwe geïntroduceerde T5 Dynamic Command in het Italiaanse Jesi gebouwd. Deze T5 beschikt over een semi-powershift 24x24-versnellingsbak en een FPT Stage V-motor met een inhoud van 4,5l die afhankelijk van het model 110 tot 140 pk levert.
De T5 Dynamic Command beschikt over de Horizon cabine, de SideWinder armleuning, een openend glazen cabinedak en ruim zicht. De eerste modellen van deze nieuwe tractorserie gingen eerst naar Nederland en zijn ondertussen ook in België aangekomen. Deze zomer wordt ook de uitlevering van de nieuwe T8 Genesis verwacht. Deze worden in Racine-Winconsin in Noord-Amerika geproduceerd.
De T8 Genesis wordt gekenmerkt door een nieuwe cabine met vier stijlen en de SideWinder Ultra armleuning. Hierop staat ook de 12 inch IntelliView gemonteerd. De tractor kan door beide bediend worden met inbegrip van de front- en achterhef, hydraulische verdelers, airco,...
De T8 Genesis heeft rondom meerdere camera’s staan om de bestuurder meer zichtbaarheid te bieden op de baan, in het veld en op het werktuig. Vermeldenswaardig is zeker de toegenomen intelligentie van de T8 -tractoren. Zo beschikken ze over het PLM-precisielandbouwsysteem uit eigen huis. In de praktijk vertaalt dit zich in een betere connectiviteit met het delen en analyseren van agronomische gegevens en werkprestatiedocumenten.
Onder de motorkap vinden we een 8,7l FPT- motor terug die voldoet aan de Stage V uitlaatgasnormen dankzij het EcoBlue-nabehandlingssysteem zonder uitlaatgasrecirculatie of partikelfilter.
John Deere
Bij John Deere hebben de fabrieken maar minimaal stil gelegen door de Covid-19-pandemie: van enkele dagen tot maximaal 10 dagen voor één productielocatie. De nieuwe 8R en 7R modellen worden in het Amerikaanse Waterloo gebouwd en de eerste uitlevering wordt voor oktober-november verwacht. Invoerder Cofabel verwacht eind augustus wel al zijn eerste demomodellen te ontvangen.
De vernieuwing bij de 8-serie is echt opmerkelijk. Zo zijn er de 8R-modellen met de 4 klassieke landbouwbanden, de 8RX-modellen met 4 rupsloopwerken (41 of 76 cm breed) of nog de 8RT-modellen met vooraan 2 wielen en achteraan 2 rupsbanden. Alle modellen zijn voorzien van een 9l John Deere-motor die afhankelijk van het model 280 tot 410 pk levert. In de catalogus vinden we 3 mogelijke transmissies terug: 16/5 powershift, e23 powershift en de traploze AutoPowr.
De toegang tot en het design van de cabine werd herbekeken. De ActiveSeatvering van de bestuurdersstoel werd verbeterd voor meer comfort. In optie is de CommandPro joystick beschikbaar.
Ook de nieuwe 7R kreeg een nieuwe cabine mee, met gelijkaardige kenmerken als de 8R. Op de Agritechnica 2019 kondigde John Deere 5 nieuwe modellen in de 7R-serie aan met een motorvermogen van 250 tot 330 pk. Deze kracht komt uit een 6,8 of 9l motorblok. Eind juni 2020 kondigde John Deere een verdere uitbreiding van de 7R-serie aan naar boven met een nieuw topmodel, de 7R350. Deze heeft een nominaal vermogen van 350 pk. Met intelligent powermanagement gaat het maximale vermogen tot 388 pk.
Reeds aangekondigd was dat de John Deere 6M, 6MC en 6RC opgevolgd werden door de nieuwe 6M-serie die in het Duitse Mannheim wordt gemaakt. De eerste exemplaren zijn bij ons reeds uitgeleverd.
Eind juni werd een verdere vernieuwing van de 6M-tractorserie aangekondigd. Nu komt ook de traploze AutoPowr-transmissie beschikbaar, naast de al bestaande PowrQuad-, AutoQuad- en CommandQuad-versnellingsbakken.
Ook de 6M-serie kreeg een vernieuwde cabine mee met mechanische vering, meer lichtinval en minder geluid. Afhankelijk van het model komt het vermogen uit een 4,5l viercilindermotor of een 6,8l zescilindermotor.
Steyr
Bij Steyr valt enige vertraging te melden op de introductie van de nieuwigheden. Concreet gaat het hier om de Impuls CVT en Absolut CVT, die in het Oostenrijkse Sankt-Valentin worden gebouwd, en om de Expert CVT die in het Italiaanse Jesi wordt gebouwd. Dit laatste model is al sinds de jaarovergang leverbaar, maar afhankelijk van welke opties besteld zijn, trad er een vertraging op. Dit is niet noodzakelijk aan de coronacrisis te wijden, maar ze was natuurlijk niet bevorderend voor de productontwikkeling tussen de fabrikant en de toeleveranciers.
De uitlevering van de Impuls CVT en Absolut CVT kennen net geen twee maanden vertraging ten opzichte van de initiële planning. De Impuls CVT’s worden sinds eind vorige maand uitgeleverd en de Absolut CVT wordt eind dit jaar verwacht.
De Absolut CVT en Impuls CVT zijn een doorontwikkeling en verbetering van de vorige CVT modellen bij Steyr. De 2 typebenamingen maken onderscheid tussen de grootte en techniek die op beide series is toegepast. De Impuls CVT is door de kortere wielstand compacter, wendbaarder en lichter ten opzichte van zijn grotere broer, de Absolut CVT.
De Impuls CVT valt op door zijn nieuwe motorkap en andere designdetails. Onderhuids is naar een Stage V motor gegaan met geïntegreerde HI-eSCR2-uitlaatgasnabehandeling.
De Impuls CVT biedt 3 modellen binnen het vermogensbereik van 190 tot 225 pk. Opgelet het gaat hier over maximaal vermogen met motorvermogensbeheer. Deze PowerPlus boost geeft zo’n 45 pk extra. De Absolut CVT zijn ook zescilindermodellen die hun vermogen ook uit een 6,7l blok halen en afhankelijk van het model 245 tot 270 pk leveren (max. vermogen met motorvermogensbeheer).
Case IH
De eerste modellen van de nieuwe Puma’s met korte wielbasis, vermogensbereik van 140-175 pk, zijn in maart al uitgeleverd. De Puma’s met lange wielbasis, vermogen van 185-240 pk worden aan het einde van het jaar uitgeleverd. Deze krijgen nu de doorontwikkelde Hi-eSCR2-technologie mee om te voldoen aan de laatste Europese emissienormen. Met dit systeem stroomt het uitlaatgas door een dieseloxidatiekatalysator, voordat er dieseluitlaatvloeistof (DEF/AdBlue) in wordt gespoten. Vervolgens treedt het selectieve katalytische reductieproces op, waarbij het door een keramisch substraat en vervolgens door een clean up-katalysator stroomt. Eén van de voordelen van de verfijningen aan dit systeem zijn de verlengde onderhoudsintervallen en dus gedaalde gebruikskosten.
De nieuwe Magnum AFS Connect, die in het Amerikaanse Rascine wordt gebouwd, kent een vertraging voor de versies met powershiftversnellingsbak. Dit stelt niet zo een groot probleem voor ons land, daar hier meer voor de traploze transmissie wordt gekozen en deze vlotter leverbaar zijn.
Deze serie bestaande uit 4 modellen in het vermogensbereik van 351 tot 435 pk kent uiterlijk enkele veranderingen, maar ook upgrades in de cabine en onder de motorkap. Om aan de Fase V-emissienorm te voldoen is het nieuwste Hi-eSCR2-systeem van motorbouwer FPT toegepast met een nieuwe katalysator die leidt tot een schonere behandeling van de uitlaatgassen.
Bij de nieuwe Magnum modellen is AFS Connect geïntegreerd, dit is Advanced Farming System precisielandbouwtechnologie. Nu gaat de fabrikant een stap verder met nieuwe hard- en software, zodat ook vanop afstand ondersteuning gegeven kan worden en gegevens bekeken.
Massey Ferguson
Bij Massey Ferguson worden de bestaande 5700 en 6700-modellen opgevolgd door de nieuwe 5700M reeks die vijf modellen bevat binnen het vermogensbereik van 95 tot 135 pk. Krachtbron is een Agco Power viercilindermotor van 4,4l. Deze voldoen aan de Stage V-emissienormen dankzij het ‘All-In-One’ systeem van Massey Ferguson dat nu ook een roetkatalysator bevat. Deze heeft maar af en toe een regeneratie nodig en vereist geen afzonderlijke diesel-inspuiting.
De tractoren worden geleverd met 12x12-versnellingsbak of met de Dyna-4 transmissie. Deze beschikt in optie over de mogelijkheid ‘remmen naar neutraal’. Hierbij wordt de aandrijving automatisch uitgeschakeld als de remmen worden ingetrapt.
Massey Ferguson gaat verder met de vernieuwing op zijn viercilindermodellen door Stage V conforme motoren te introduceren op de nieuwe 6700S-tractorreeks. Deze moet het vermogen en koppel leveren van een vergelijkbare zescilindertrekker, maar met de voordelen van een compacte, lichtgewichtviercilinder. Aan de uitlaatgasnormen wordt voldaan door het MF All-In-One nabehandelingssysteem. Deze werkt met een roetkatalysator tussen de dieseloxidatiekatalysator (DOC) en de SCR-unit. Door automatische en passieve regeneratie wordt geen extra brandstof verbruikt.
Het maximumvermogen is op alle modellen verhoogd met 5 pk, behalve op het kleinste model. Dit terwijl Engine Power Management (EPM) nog eens een boost kan leveren tot 20 pk extra bij de 4 grootste modellen en 15 pk bij het kleinste model uit de serie. Over de 5 modellen uit de serie is er dus een maximaal vermogen van 135 tot 180 pk. Met EPM wordt dit 180 tot 200 pk.
De Dyna-VT of Dyna-6 Super Eco transmissie is leverbaar voor de nieuwe 6700S-serie die volgens drie niveaus uit te rusten is: Essential, Efficiënt of Exclusive.
Landini/Mc Cormick
Argo-tractors, waartoe de merken Landini en Mc Cormick behoren, heeft 3 fabrieken in Italië: een waar cabines en voorassen gemaakt worden en 2 waar tractoren geassembleerd worden. Ze zijn allemaal gelegen tussen Milaan en Bologna en laat Italië nu net een land zijn dat zwaar getroffen is door de Covid-19-pandemie. Eind maart en begin april hebben deze fabrieken drie weken stil gelegen. De onderdelenvoorziening kon wel verder lopen, maar de assemblage niet.
Wie afgelopen winter een nieuwe tractor had besteld, heeft deze meestal tijdig uitgeleverd gekregen. Om klanten toch snel verder te helpen werd, toen de fabrieken heropstartten, de productie herbekeken. Er werd toen voorrang gegeven aan tractoren die al verkocht waren aan eindklanten, ten nadele van de voorraadtractoren die invoerders en dealers voor hun rekening namen.
Als nieuwigheid voor 2020 zat er de Mc Cormick X7.6 VT Drive aan te komen. Dit is een serie van 5 modellen tussen 180 en 240 pk die nu ook voldoet aan de Stage V emissienorm dankzij SCR en DOC-technologie.
Nog nieuw bij Mc Cormick is de X8 VT Drive reeks die drie modellen bevat met vermogens van 264, 286 en 310 pk. Uiterlijk worden ze gekenmerkt door een nieuw design, onderhuids voldoen ze door de SCR nabehandelingstechniek aan de Stage V norm. Tevens wordt een elektronisch gestuurde turbo met variabele geometrie toegepast.
Fendt
Bij Fendt loopt de uitlevering van de nieuwe 900 Varioserie als zoete broodjes. Door afwezigheden en ontbreken van onderdelen is de fabriek in het Duitse Marktoberdorf 3,5 week gesloten. Daarna zijn ze terug opgestart in een tweeploegenstelsel in plaats van één shift om social distance te kunnen garanderen voor hun personeel. Een 8-tal zaterdagen en twee geannuleerde brugdagen zorgen er momenteel voor dat de achterstand stilaan volledig terug weggewerkt wordt. Ooit was het plan om 20.000 tractoren te bouwen in 2020. Dat zal dit jaar niet gerealiseerd worden. Maar we vernemen dat het er wel bijna zoveel zullen worden.
De introductie van de nieuwe 900 Vario is het hoogtepunt bij Fendt dit jaar. Uiteraard voldoet ook deze serie aan de nieuwe Stage V-emissienormen. Voor het vermogen staat een 9l MAN motor in die, afhankelijk van het model, 296 tot 415 pk levert. Deze modellen kenmerken zich net als deze uit de grotere 1000 Varioserie door de gescheiden aandrijflijn naar de vooras en achteras om het vermogen beter te verdelen. De nieuwe 900 Varioreeks is nog voorzien van een nieuwe cabine, de Fendt Life Cab. Deze herbergt nu meerdere telemet
Claas
Same-Deutz-Fahr
B
Zetor
Valtra