Startpagina Bedrijfsnieuws

Vleesgigant Tyson Foods wil fors groeien in Europa

Tyson Foods heeft een ‘agressieve groei-agenda’ voor de Europese markt. De Amerikaanse vleesreus wil marktleider worden met duurzame vleesproducten maar ook plantaardige vleesvervanger. Dat zegt regionaal topman Brett Van de Bovenkamp tegen FoodNavigator, een website voor de voedingsmiddelensector. Ook een merk voor kippenvlees staat op het menu.

Leestijd : 3 min

Tyson Foods behoort tot de grootste vleesbedrijven ter wereld. Het bedrijf rapporteerde over 2019 een jaaromzet van meer dan 42 miljard dollar, wat bij de wisselkoers van vandaag neer komt op 35 miljard euro. Europese topbedrijven als Vion (5,1 miljard euro) en Danish Crown (5,7 miljard euro) passen daar wel een paar keer in. Het bedrijf uit Arkansas is wereldmarktleider in kip maar maakt alle soorten vlees en heeft een groeiende portefeuille vegetarische producten.

Eerste Europese stappen

Lang was het bedrijf in Europa maar beperkt aanwezig, maar dat veranderde vorig jaar met de overname van de Europese (en overigens ook Thaise) activiteiten van Brasil Foods (BRF). Volgens Van de Bovenkamp, die sprak met FoodNavigator, bezorgt de Europese overname Tyson eindelijk de kritische massa, het fundament, voor verdere groei. Concreet werd Tyson eigenaar van een Brits en Nederlands verwerkingsbedrijf. Maar Van de Bovenkamp benadrukt dat Tyson Foods echt geen klassiek vleesbedrijf meer is. In plaats daarvan wil het bedrijf een “leider in het produceren van duurzaam geproduceerde eiwitten” zijn.

De overname past bij een internationaliseringsstrategie, waarbij Azië prioriteit lijkt te krijgen. In Azië zit 60% van de jaarlijkse groei aan eiwitconsumptie wereldwijd. Anders dan in bijvoorbeeld Afrika groeit de vraag er niet alleen door bevolkingsaanwas, maar ook toenemende rijkdom. De consumptiegroei zit dus vooral buiten de VS. Voor Europa geldt dat de consumptie van vlees net als in de VS niet sterk meer groeit, eerder integendeel. In Europa denkt het bedrijf vooral te kunnen leren van de kritische consument. Volgens Van de Bovenkamp is nergens ter wereld de consument zo bezig met milieu en dierenwelzijn als in Europa.

Van de Bovenkamp: “je kunt geen wereldspeler zijn als je niet in Europa actief bent.” En Tyson daarnaast denkt als topspeler op het gebied van innovatie marktaandeel van de concurrentie te kunnen afsnoepen. Het bedrijf wil zich daarbij onderscheiden met duurzaamheid. “We committeren ons eraan klanten en consumenten te voorzien van voedzame en betaalbare eiwit-opties, op een manier die sociaal bewust is en op het gebied van milieu verantwoordelijk.”

Kippenvleesmerk

Een voorbeeld is een kippenvleesmerk dat het bedrijf al lanceerde op de foodservicemarkt. Alle producten worden verpakt in recycleerbare verpakkingen. Duurzaamheid is ingewikkeld, aldus Van de Bovenkamp, en vraagt een holistische aanpak. Het één kan het ander negatief beïnvloeden. Hij gebruikt het voorbeeld van de traag groeiende kip. Het heeft emotioneel meerwaarde, maar een langer levende kip vergt ook meer extra veevoeder, energie en water.

Het bedrijf wil net als veel concurrenten ook groeien met plantaardige producten. In de VS heeft het bedrijf volgens hem al een goed ontwikkelde ‘vleesvrije business’, en hij denkt dat andere gebieden zullen volgen. Vooralsnog is het vegetarische/veganistische segment klein, maar Tyson Foods verwacht dat het nog jaren de snelst groeiende eiwitcategorie zal zijn.

Jan Cees Bron

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Milcobel kondigt reorganisatie aan

Bedrijfsnieuws Op een Bijzondere Ondernemingsraad kondigde zuivelcoöperatie Milcobel de intentie aan om haar organisatie de komende maanden te hervormen om het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst.
Meer artikelen bekijken