Startpagina Mechanisatie

New Holland Dual Fuel diesel/waterstoftractor voorgesteld

In Nederland werd vandaag de H2 Dual Power tractor voorgesteld. In de basis gaat het om de T5.140 Autocommand van New Holland. Nadat de tractor in Italië is geproduceerd werd hij in Nederland omgebouwd naar ‘Dual Fuel’ uitvoering.

Leestijd : 1 min

In de oorspronkelijke dieselmotor die aan de Stage V emissienorm voldoet wordt na de ombouw ook waterstof bijgemengd. Doordat er minder diesel en meer waterstof wordt verbrand daalt de emissie uitstoot aanzienlijk. Ook de uitstoot van CO2 neemt evenredig af met het gebruik van waterstof en de NOx daalt naar een verwaarloosbaar niveau.

Het waterstof zit opgeslagen in 5 cilinders, die een plaatsje hebben gevonden bovenop de tractorcabine. De cilinders bevatten 11,5 kg waterstof onder 350 bar druk.

Voornoemd tractormodel heeft een 4,5 l viercilinder motor van FPT dat een maximaal vermogen levert van 140 pk. Het Hi-eSCR uitlaatgasnabehandelingssysteem van de tweede generatie blijft hierbij behouden.

Initiatiefnemer voor de bouw van deze waterstoftractor is het aannemingsbedrijf van Jos Scholman uit het Nederlandse Nieuwegein. Zij hebben maar liefst 75 New Holland tractoren in gebruik. Eerder namen zij al 11 Hyundai waterstofauto’s in gebruik.

Een voordeel van het Dual Fuel-systeem is dat de inzetbaarheid altijd gegarandeerd is. De tractor kent geen laadtijd of andere stilstand. Is er toch geen waterstof beschikbaar dan kan hij nog altijd verder rijden op diesel.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken