De verwachting is dat vanaf oktober de eerste scheepsladingen zullen arriveren in het Zuidoost-Aziatische land, om er vanaf dan in de winkelrekken te liggen. De peer is een zegen voor de Vlaamse telers: 95 % van de Belgische productie komt uit Vlaanderen. Behalve in Nederland zijn de klimatologische omstandigheden nergens anders geschikt: amper concurrentie dus.
Aan de handelsmissie namen ook opvallend veel vleesbedrijven deel. “Vietnam is dé opkomende markt waar we moeten zijn. Dit is China in het klein”, vertelt Gert Van Causenbroeck, exportadviseur van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing. Belgisch varkensvlees mag er sinds 2012 binnen.
“Ook bedrijven uit de pluimveesector kijken richting Vietnam”, vertelt Anoek Van Wouwe van VLAM. Vooral kippenpoten en -kammen zijn er populair. Extra troef voor de Belgische bedrijven is de kwaliteit van hun producten. Door de steile opgang van de Vietnamese economie is er een groeiende middenklasse. Die zijn vragende partij voor meer kwaliteit. “Aan de Aziatische kippenpoten in de winkel kan bijvoorbeeld nog eens een pluimpje hangen, bij de Belgische producenten ligt de kwaliteit veel hoger”, aldus Van Wouwe.