Startpagina Archief

Na het robotmelken, nu ook het robotvoeren?

Wie midden november op de Eurotier-beurs rondliep, kon er niet naast kijken: automatisch voeren is ‘in.’ Exposanten lieten hun creativiteit de vrije loop en toonden verschillende concepten. Welke technieken zullen doorbreken, is nog koffiedik kijken.

Leestijd : 4 min

Althans, dat moeten ze zeker gedacht hebben bij de exposanten die op de voorbije Eurotier-beurs stonden. Daar stonden uiteraard de al gekende systemen met voorraadbunkers en een rail, maar ook batterijen zullen steeds meer te zien zijn aan het voederhek.

Moduleerbare DeLaval

Bij DeLaval maakten ze van Eurotier gebruik om meer dan 20 producten uit hun gamma naar voor te schuiven, waaronder de Optimat. De Optimat is een automatisch voedersysteem waarbij het voeder verdeeld wordt via een voederbak aan een rail. Het is een systeem dat bij DeLaval al een aantal jaar meedraait. “Wereldwijd zijn er al een 400-tal van verkocht, waaronder ook in Nederland. In België is de Optimat minder gekend”, aldus Ludo Bols van DeLaval. Centraal staat de voederbak aan een rail en de stationnaire voermenger aan het begin van de rail. Dit systeem (Optimat Standaard) is uitbreidbaar met krachtvoer- en mineralensilo’s (Optimat Plus) of nog verder met voederbunkers om automatisch meerdere rantsoenen te bereiden en uit te voeren (Optimat Master). “Die moduleerbaarheid maakt automatisch voederen betaalbaar”, aldus Bols.

Automatisch voerschuiven

Ook nog bij DeLaval werd de OptiDuo - bijna letterlijk - naar voor geschoven. Het gaat om een automatische voederschuiver (op batterij) die via een vijzel het achterste voer naar voor brengt. Op die manier ligt er altijd voeder vooraan het voederhek. Vooral vaarzen en laag-dominante koeien zouden hier baat bij hebben. Volgens tests van DeLaval zouden koeien hier 5 tot 10 % meer eten. De OptiDuo kan optioneel ook krachtvoer verstrekken. Voordeel van een vijzel is dat het voeder eerder opnieuw gemengd wordt, dan dat het wordt samengedrukt. Ook kunnen grotere hoeveelheden ruwvoeder verschoven worden in vergelijking met andere systemen. De geleiding van de OptiDuo gebeurt via een lus in de grond.

Elektrische Shuttle

Ook bij het Oostenrijkse Wasserbauer zetten ze alles in op automatisch voeren, en noemen ze zichzelf zelfs marktleider in Europa. Opvallend op hun stand is de Butler Gold, die op het eerste zicht vergelijkbaar werkt met de DeLaval OptiDuo. De Butler-technologie zou al 15 jaar bestaan. De aanvoerschuif oriënteert zich aan de hand van 5 mm kleine magneten die om de twee meter in de ondergrond bevestigd worden. In de Butler werd zoveel mogelijk met kunststof gewerk;

Wasserbauer heeft allerhande concepten voor de boer die automatisch wil voeren, waaronder een ‘lift’ die die het voer uit de sleufsilo freest en in de Shuttle Eco brengt. Die Shuttle Eco - die het voer bij de koeien uitrijdt - is voortaan ook met een batterij verkrijgbaar, waardoor er geen rail meer nodig is. Dat spaart vanzelfsprekend kosten, zeker voor boeren met meerdere stallen. Het Nederlandse Lely heeft met de Vector een vergelijkbaar systeem.

Met de voederband

Het Duitse BvL ontwikkelde 40 jaar geleden naar eigen zeggen als eerste de voermengwagen met verticale vijzel. “Het was een kuip van 8 m3, vooral voor mengelingen van maïs met krachtvoer voor vleesvee, en niet zozeer bedoeld voor kuilgras”, aldus Jochem van Ooijen van BvL. Het bedrijf vierde deze verjaardag met onder meer een hybride voermengwagen, die zowel met een aftakas als met een elektromotor gebruikt kan worden. Met een elektromotor kan de voermengwagen stationair gebruikt worden, wat die ideaal maakt voor biogasinstallaties, maar dus ook voor automatische voedersystemen. In die categorie kwam BvL trouwens zelfs met een opvallende nieuwigheid. In samenwerking met Eder Feedstart komt BvL met een systeem waarbij de ‘voederkribbe’ vervangen is door een transportband. De voermengwagen mengt het voeder, gooit het uit op de transportband, die het eten vervolgens langs het voerhek brengt. Het restvoer wordt verzameld door de transportband in achteruit te zetten. Een mechanisme arm klapt dan open zodat het voer de transportband afschuift. Vervolgens kan het nieuwe voeder voor de koeien gebracht worden.

Veel varianten

Ook andere fabrikanten trokken volop de kaart van het automatisch voederen. Zo was er het bij ons onbekende Onezfeed dat een automatisch voersysteem met voederbunkers voorstelde. Het Nederlandse Trioliet stelde eveneens een voederverdeelsysteem op een batterij voor. Siloking trok dan weer de aandacht met een volledig elektrische voermengwagen. Bij het Deense Cormall brengt een zelfrijdende voederbak het voeder geheel automatisch naar de koeien, maar dan met diesel als aandrijving. Het Italiaanse Seko bracht eveneens een compleet systeem voor automatisch voederen naar voor, compleet met silo’s, voermengwagen en zelfrijdende voerbak.

Gps-voermengwagen

Maar de spectaculairste innovatie op dat vlak kwam wellicht van het Duitse Strautmann. Strautmann werkt immers aan een zelfrijdende voermengwagen die volledig autonoom voeder kan halen, mengen en uitrijden op basis van gps en een 3D-camera. Die 3D-camera wordt gebruikt om in de sleufsilo’s te bepalen waar de voermengwagen het voeder moet beginnen frezen. Er is een cabine voor een chauffeur voorzien, maar die is dus in principe niet meer nodig.

Vier camera’s geven de computer een 360°-beeld van de omgeving. Momenteel heeft Strautmann, die in ons land Joskin -Distritech als verdeler heeft, al op twee melkveebedrijven de zelfrijdende voermengwagen rijden. Het plan is om in 2021 echt met een commercieel model te komen. Doel is om de nieuwe voermengwagens zo te ontwerpen dat het zelfrijdende aspect achteraf kan opgebouwd worden.

IDC

Actueel

Voir plus d'articles
Meest gelezen