
Moduleerbare DeLaval
Automatisch voerschuiven
Ook nog bij DeLaval werd de OptiDuo - bijna letterlijk - naar voor geschoven. Het gaat om een automatische voederschuiver (op batterij) die via een vijzel het achterste voer naar voor brengt. Op die manier ligt er altijd voeder vooraan het voederhek. Vooral vaarzen en laag-dominante koeien zouden hier baat bij hebben. Volgens tests van DeLaval zouden koeien hier 5 tot 10 % meer eten. De OptiDuo kan optioneel ook krachtvoer verstrekken. Voordeel van een vijzel is dat het voeder eerder opnieuw gemengd wordt, dan dat het wordt samengedrukt. Ook kunnen grotere hoeveelheden ruwvoeder verschoven worden in vergelijking met andere systemen. De geleiding van de OptiDuo gebeurt via een lus in de grond.
Elektrische Shuttle
Ook bij het Oostenrijkse Wasserbauer zetten ze alles in op automatisch voeren, en noemen ze zichzelf zelfs marktleider in Europa. Opvallend op hun stand is de Butler Gold, die op het eerste zicht vergelijkbaar werkt met de DeLaval OptiDuo. De Butler-technologie zou al 15 jaar bestaan. De aanvoerschuif oriënteert zich aan de hand van 5 mm kleine magneten die om de twee meter in de ondergrond bevestigd worden. In de Butler werd zoveel mogelijk met kunststof gewerk;
Wasserbauer heeft allerhande concepten voor de boer die automatisch wil voeren, waaronder een ‘lift’ die die het voer uit de sleufsilo freest en in de Shuttle Eco brengt. Die Shuttle Eco - die het voer bij de koeien uitrijdt - is voortaan ook met een batterij verkrijgbaar, waardoor er geen rail meer nodig is. Dat spaart vanzelfsprekend kosten, zeker voor boeren met meerdere stallen. Het Nederlandse Lely heeft met de Vector een vergelijkbaar systeem.
Met de voederband
Het Duitse BvL ontwikkelde 40 jaar geleden naar eigen zeggen als eerste de voermengwagen met verticale vijzel. “Het was een kuip van 8 m3, vooral voor mengelingen van maïs met krachtvoer voor vleesvee, en niet zozeer bedoeld voor kuilgras”, aldus Jochem van Ooijen van BvL. Het bedrijf vierde deze verjaardag met onder meer een hybride voermengwagen, die zowel met een aftakas als met een elektromotor gebruikt kan worden. Met een elektromotor kan de voermengwagen stationair gebruikt worden, wat die ideaal maakt voor biogasinstallaties, maar dus ook voor automatische voedersystemen. In die categorie kwam BvL trouwens zelfs met een opvallende nieuwigheid. In samenwerking met Eder Feedstart komt BvL met een systeem waarbij de ‘voederkribbe’ vervangen is door een transportband. De voermengwagen mengt het voeder, gooit het uit op de transportband, die het eten vervolgens langs het voerhek brengt. Het restvoer wordt verzameld door de transportband in achteruit te zetten. Een mechanisme arm klapt dan open zodat het voer de transportband afschuift. Vervolgens kan het nieuwe voeder voor de koeien gebracht worden.
Veel varianten
Ook andere fabrikanten trokken volop de kaart van het automatisch voederen. Zo was er het bij ons onbekende Onezfeed dat een automatisch voersysteem met voederbunkers voorstelde. Het Nederlandse Trioliet stelde eveneens een voederverdeelsysteem op een batterij voor. Siloking trok dan weer de aandacht met een volledig elektrische voermengwagen. Bij het Deense Cormall brengt een zelfrijdende voederbak het voeder geheel automatisch naar de koeien, maar dan met diesel als aandrijving. Het Italiaanse Seko bracht eveneens een compleet systeem voor automatisch voederen naar voor, compleet met silo’s, voermengwagen en zelfrijdende voerbak.
Gps-voermengwagen
Maar de spectaculairste innovatie op dat vlak kwam wellicht van het Duitse Strautmann. Strautmann werkt immers aan een zelfrijdende voermengwagen die volledig autonoom voeder kan halen, mengen en uitrijden op basis van gps en een 3D-camera. Die 3D-camera wordt gebruikt om in de sleufsilo’s te bepalen waar de voermengwagen het voeder moet beginnen frezen. Er is een cabine voor een chauffeur voorzien, maar die is dus in principe niet meer nodig.
Vier camera’s geven de computer een 360°-beeld van de omgeving. Momenteel heeft Strautmann, die in ons land Joskin -Distritech als verdeler heeft, al op twee melkveebedrijven de zelfrijdende voermengwagen rijden. Het plan is om in 2021 echt met een commercieel model te komen. Doel is om de nieuwe voermengwagens zo te ontwerpen dat het zelfrijdende aspect achteraf kan opgebouwd worden.