Startpagina Archief

Boerenjaar: mooi voorbeeld van positieve communicatie

De tv-zender Vier pakt sinds vorige week uit met de reality serie Boerenjaar. Op respectvolle, open wijze wordt de boerenstiel in beeld gebracht. De serie is een voorbeeld van positieve communicatie, waarmee je vermoedelijk verder komt dan met klagen alleen. Boeren zelf zijn bovendien vaak de beste ambassadeurs

voor de sector.

Leestijd : 2 min

Boerenjaar biedt een eerlijke kijk in het leven en welzijn van zes Vlaamse boerenfamilies. De serie brengt goed in beeld wat boeren met elkaar gemeen hebben. De onderlinge solidariteit, het werken en leven met familie, de afhankelijkheid van weer en klimaat… elementen die alleen in de landbouw of toch het sterkst in de landbouw aanwezig zijn, het zit er allemaal in. Zelfs de dood komt voorbij met het in beeld brengen van de stille waardigheid van een weduwe met 4 kinderen die het bedrijf voortzet.

Tegelijk is er de diversiteit: de verschillende dialecten die ons platteland rijk is, de verschillende manieren waarop men aan het vrij ondernemerschap invulling geeft en de emotionele omgang met voor- en tegenspoed. Vergelijk bijvoorbeeld de relatieve kalmte van de fruitteler die zijn appels verbrand aantreft en de onrust van de aardappelteler die met de aardappelen op weg van veld naar loods een regenbui treft.

De boeren die besloten hun lief en leed te delen met de grote buitenwereld verdienen ons grootste respect. Ze stellen zich kwetsbaar op om de goede zaak, meer begrip voor boeren, vooruit te helpen. Het publiek is alvast geïnteresseerd. Het programma trok met haar première een zeer respectabele 340.000 kijkers. Het zijn hopelijk mensen die voortaan met een andere blik naar de velden en het eten in de supermarkt kijken.

Het programma wordt gesponsord door Boerenbond, dat het programma laat kaderen binnen de campagne #Boerentrots. De organisatie lijkt naast de traditionele lobby richting politiek en beleid een tweede poot verder te willen ontwikkelen: de directe communicatie met de 6,5 miljoen burgers die ten minste 3 keer daags al dan niet verwerkte landbouwproducten eten.

De keuze voor positieve communicatie – laten zien wat je doet – moet misschien komaf maken met het klagerige imago dat boeren soms hebben in de samenleving. De organisatie zelf voelt wellicht aan dat landbouwers zelf gemakkelijker door de goegemeente geloofwaardig en sympathiek worden gevonden, dan een groot instituut. De boodschap – denk aan ons als je beleid maakt of in de supermarkt staat – komt bovendien beter aan wanneer mensen een warm gevoel hebben bij de beroepsgroep, die uniek mag heten in ons economische en maatschappelijke landschap.

Jan Cees Bron

Actueel

De best gelezen artikels van 2022 op Landbouwleven.be

Actueel Dat Landbouwleven.be een druk gelezen site is, merken we aan de cijfers. We publiceerden heel wat actueel nieuws en technische artikels, maar we gaven ook graag een blik achter de schermen bij tal van landbouwbedrijven. Hier geven we een overzicht van de best gelezen artikels van 2022.
Voir plus d'articles
Meest gelezen