Startpagina Archief

Niet meer spreken

over vermogen,

maar over trekkracht

De Nederlandse fabrikant van wielladers, Tobroco-Giant, paste zijn compacte laders aan naar de verstrengde Europese emissienormen Stage V. Opmerkelijk: de fabrikant benadrukt om bij de nieuwe modellen niet meer over vermogen, maar over trekkracht te spreken. “Pk’s zeggen immers niet alles”, klinkt het. Tevens werd de eerste elektrisch aangedreven Giant-wiellader ontwikkeld.

Leestijd : 4 min

Het nieuwe aanbod wielladers dat nu aan de Stage V-emissienormen voldoet bestaat uit meerdere modellen in de klasse van 1,5 tot 3,5 ton. Het cijfer van de typebenaming geeft een indicatie over het bedrijfsgewicht van de machine.

Om aan de Stage V-emissienormen te voldoen werd voor sommige modellen de ‘vroeger’ toegepaste 33 pk Kubotamotor vervangen door een 26 pk-versie. Het lijkt tegengesteld maar met minder vermogen wordt er nu meer trekkracht opgewekt. De fabrikant heeft hiervoor stevig zijn huiswerk gemaakt en de configuratie van motor, transmissie en assen ernstig onder de loep genomen en aangepast. Bij trekkracht is het motorkoppel meer van belang dan het motorvermogen. De fabrikant raadt dan ook aan om als machines met elkaar vergeleken worden niet meer naar vermogen, maar naar trekkracht te kijken.

Zonder DOC en zonder DPF

De vernieuwing van het aanbod zette zich reeds in 2018 in toen de G4500 reeks werd gelanceerd met Stage V-conforme motoren voor een schonere uitstoot. De G1500, G2200 HD+ en G2500 HD zijn de volgende machines in de rij om modellen van de vorige generatie in het bereik tussen 1.500 en 2.500 kg te vervangen.

De G2200 HD+ is het topmodel van de G2200-serie en is uitgerust met een Stage V-motor zonder dieseloxidatiekatalysator (DOC) en dieselpartikelfilter (DPF). Dit houdt in dat er niet hoeft ‘geregenereerd’ te worden. Voornoemde kniklader is een heavy duty uitvoering met 8 tons assen en planetaire eindaandrijving. Hierdoor worden de krachten optimaal verdeeld over de wielen voor meer tractie/trekkracht. De G2200 HD+ heeft een hefhoogte van meer dan 2,8 m en een kiplast van 1.400 kg.

De G2500 HD opereert een klasse hoger met een bedrijfsgewicht van 2.400 kg. De aandrijving wordt voorzien van een Kubotamotor zonder DOC en DPF. Net als vorig model is ook deze kniklader voorzien van een hydrostatische vierwielaandrijving, 2 versnellingen en 8 tons assen met planetaire aandrijving. Dit model is compact ontworpen met een hoogte van slechts 2,32 m. Optioneel is er een ROPS/FOPS neerklapbaar veiligheidsdak dat de doorrijhoogte met 34 cm kan verlagen. De G2500 HD heeft een hefhoogte van 2,96 m en een kiplast van 2.050 kg.

De meest recente vernieuwing is de G2700 beschikbaar in vier verschillende modellen: HD, X-TRA HD, HD+ en X-TRA HD+. Voor alle modellen geldt dat ze worden aangedreven door een 3 cilinder Kubota motor met 50 pk. De motor is uitgerust met DOC en DPF en voldoet aan de EU Stage V normen.

Het verschil tussen de X-TRA HD en X-TRA HD+ is terug te vinden in het gebruik van verschillende planetaire assen in HD uitvoering. De HD-versie is uitgevoerd met 8 tons planetaire assen en deze zorgen voor een trekkracht van 20.000 N en maximale rijsnelheid van 25 km/h. De HD+ versie is voorzien van 12 tons planetaire assen en elektrische inschakelbare 100% sper op beide assen. Deze aandrijving zorgt voor een trekkracht van 28.000 N en maximale rijsnelheid van 30 km/h.

Tele-uitvoering

De nieuwe G3500 modellen hebben een standaard laadarm of een telescopisch uitschuifbare versie. Voor de aandrijving staat een 66 pk dieselmotor in die gekoppeld wordt aan een hydrostaat met vierwielaandrijving, 100 % schakelbare sper of beide en 14 tons assen. Deze machine weegt 3.800 kg en heeft een hefarm met Z-kinematiek om een hoge uitbreekkracht en hoge laadhoogte te garanderen. De kiplast bedraagt 2.300 kg en de hefhoogte bedraagt bijna 3,3 m. De telescopische uitvoering gaat tot een hefhoogte van ruim 4,3 m.

Elektrische wiellader

Tobroco-Giant ontwierp zijn eerste elektrische wiellader, de G2200E, omdat ze hier een grote vraag naar merken, onder andere omwille van de lage uitstoot en het beperkte geluid. Standaard is de machine voorzien van een 250 Ah, 48 V lithium-ion-accu die op de plaats zit waar anders de traditionele motor zich bevindt. Er worden vervolgens 2 afzonderlijke elektromotoren toegepast: ééntje van 6,5 kW om de machine aan te drijven (deze vervangt de hydrostaat) en een andere van 11,5 kW voor de hydraulica. De machine regenereert energie wanneer deze uitrolt of bergaf rijdt. In de toekomst denkt de fabrikant om ook werktuigen elektrisch te gaan aandrijven (bijvoorbeeld een veegborstel).

Naast de standaard accu is in optie een 375 of 500 Ah accu verkrijgbaar. Standaard wordt een acculader toegepast die zich op de machine bevindt en op het gekende 230 V elektriciteitsnet aangesloten kan worden. Binnen de 5 uur is de batterij terug opgeladen. Hiernaast kan je kiezen voor een apart laadstation dat op drijfkracht werkt.

Voor deze elektrische wiellader ging Tobroco-Giant een samenwerking aan met Jungheinrich. Deze Duitse firma heeft al ruim 20 jaar ervaring met elektrische aandrijfconcepten. Zo kan er beroep gedaan worden op de nieuwste technologie en betrouwbare componenten.

Tim Decoster

Actueel

IYC (5): “Vleesveehouders kiezen eieren voor hun geld”

Vleesvee Toen de coöperatie Vlaams Hoeverund 6 jaar geleden van start ging, kon men alleen maar hopen op de hoge prijzen van vandaag. Samenwerken is echter vaak makkelijker in tijden van crisis, weet voorzitter Johan Pattyn. “De prijzen zijn historisch hoog, maar het aanbod blijft verder dalen.”
Voir plus d'articles
Meest gelezen