tot ongenoegen van de leden

Uitrol verliep succesvol
Milcobel geeft verder aan dat de deelnemers aan het programma CPS-melkdeelstroom “geen verdere verplichtingen hebben met betrekking tot VLOG”. Voor melkveehouders betekent dat dan ook dat het daaraan verbonden premiesysteem van 1 euro per 100 liter wordt stopgezet. Er wordt daarbij wel voorzien in een afbouwperiode van 3 maanden: vanaf 1 juli tot en met 30 september. De VLOG-premie wordt dus nog voor melkleveringen uitbetaald tot en met 30 september.
De maatregel betreft 200 boeren die in totaal jaarlijks circa 120 miljoen liter VLOG-melk leverden. In totaal produceren de enkele duizenden Milcobel-leden ruim 1,5 miljard liter. Milcobel laat nog weten dat de praktische uitrol van de CPS-melkdeelstroom op het niveau van de melkveebedrijven wel succesvol is verlopen. “Evenwel wordt ervaren dat de ontwikkelingen in de markt zelf zich niet doorgezet hebben naar een toenemende ontvankelijkheid voor expliciet het aspect ‘ggo-vrij’.”
Volgens Milcobel blijkt het ‘ggo-vrij-criterium’ toch maar een beperkt volume te beslaan. Bovendien levert ggo-vrij niet de meerprijs die men verwachtte. In de loop van 2019 nam Milcobel een aanvang met de organisatie en uitrol van een eigen CPS-melkdeelstroom. Daarmee werd beoogd om de melk die bestemd is voor het segment van consumentenproducten (consumptiemelk en consumentenkaas) onderscheidend te maken op basis van een aantal specifieke voorwaarden en kenmerken.
VLOG-lastenboek
Concreet hield dat in dat de bedoelde melkdeelstroom afkomstig is van melkveebedrijven die voldoen aan de weidemelk-criteria, waar de koeien vrije beweging hebben in de stal, en gevoederd worden overeenkomstig de voorwaarden uit het VLOG-lastenboek.
VLOG is een Duits label dat wordt gebruikt als aanduiding voor ggo-vrije melk. Een melkveehouder die wil inspelen op deze markttrend moet de importsoja uit het krachtvoeder van zijn koeien schrappen en vervangen door ggo-vrije soja of andere plantaardige eiwitten. Aangepast krachtvoeder is op de markt beschikbaar want veevoederfabrikanten spelen op hun beurt in op deze trend.
De niet-ggo-melk werd in de eerste plaats verwerkt in consumentenkazen. Er werd bij de voorstelling van de start van de ophaling door Milcobel van VLOG-melk voorzien dat ‘objectiveerbare’ meerkosten van het schrappen van ggo-soja uit het rantsoen van koeien (ruimschoots) zouden worden vergoed. Dat kwam neer op een premie van 1 euro per 100 liter.
Milcobel worstelt niet alleen met de VLOG-markt. Vorig jaar augustus breidde concurrent FrieslandCampina het aantal landbouwers dat VLOG-melk produceert uit van 400 naar 600. Begin dit jaar werd 84 boeren weer de wacht aangezet. De reden: een moeizame markt voor VLOG-kaas. Melkmarktanalist Mark Voorbergen: “Speciale melkstromen kunnen lucratief zijn, maar het is een niche, en dus zijn de volumes beperkt en gaat het bij fabrikanten al snel om slechts 1 of enkele contracten. Het is dus een markt die vrij snel onder druk kan komen als opeens toch veel aanbieders actief zijn. Uit Duitsland zelf, maar ook Nederland, Denemarken en België.”
Bovenop lage melkprijs
Pas in zomer winstgevend
“