Dual Fuel diesel/waterstoftractor voorgesteld

In de oorspronkelijke dieselmotor die aan de Stage V-emissienorm voldoet, wordt na de ombouw ook waterstof bijgemengd via de luchtinlaat naar de motor.

Gestart wordt sowieso op diesel, maar heel snel kan waterstof in een verhouding van 30 tot 65% worden bijgemengd. Waterstof heeft eigenlijk een ontstekingsbougie nodig om te ontbranden. Maar deze zit uiteraard niet in een dieselmotor. Het waterstof komt dus tot ontbranding, door de ontbranding van de diesel.

Energietransitie

Voor New Holland verkoopsmanager Nederland, Arien Verwey, is deze Dual Fuel tractor geen eindpunt maar net een beginpunt in de energietransitie. Zelf gelooft hij en de fabrikant heel hard in waterstofaandrijving. “Maar vandaag zijn we nog niet klaar om alles om te schakelen naar waterstofaandrijving. Daarom is de Dual Fuel een mooie oplossing.”

Doordat er minder diesel en meer waterstof wordt verbrand daalt de emissie-uitstoot aanzienlijk. Ook de uitstoot van CO2 neemt evenredig af met het gebruik van waterstof en de NOx daalt naar een verwaarloosbaar niveau.

Werkbaar

Het waterstof zit opgeslagen in 5 cilinders, die een plaatsje hebben gevonden bovenop de tractorcabine. De cilinders bevatten 11,5 kg waterstof (470 l onder 350 bar druk. Deze hoeveelheid is zo berekend dat er een autonomie is van één dag werken met bijmenging van waterstof naast diesel. In theorie zou je de opslagtanks met waterstof ook bijvoorbeeld in de front- of achterhef kunnen monteren. Maar bij de optie om dit op het cabinedak te monteren is vooral gekeken naar een ‘werkbaar’ iets. Waterstof tanken zou even lang duren als het vullen van de brandstoftank met diesel. Dit is een sterk voordeel ten opzichte van elektrisch aangedreven voertuigen die een langere laadtijd kennen.

Ombouwkit kopen

Initiatiefnemer voor de bouw van deze waterstoftractor is het aannemingsbedrijf van Jos Scholman uit het Nederlandse Nieuwegein. Zij hebben maar liefst 75 New Holland tractoren in gebruik. Eerder namen zij al 11 Hyundai waterstofauto’s in dienst.

De bedrijfsleiders van Jos Scholman stapten met hun idee naar hun New Holland-dealer die een ombouwkit voor waterstof kon verkopen voor 70.000 euro (ex. BTW). Deze kit wordt geleverd en opgebouwd door de firma Blue Fuel Solutions. Momenteel kan iedere Nederlandse New Holland-dealer deze ombouwkit verkopen. Mogelijks komt dit in een latere fase naar ons land.

Voorlopig kan dit maar bij één tractormodel, de New Holland T5.140 AutoCommand. Dit omdat de hele softwareprogrammatie herschreven moet worden. Dit model wordt een interessant tractormodel genoemd door Arien Verwey omdat het een breed inzetbereik kent. Zowel in de land- en tuinbouw, maar ook in stedelijk gebied, natuur en andere gebieden waar hoge eisen worden gesteld aan een zo laag mogelijke emissie.

Voornoemd tractormodel heeft een 4,5 l viercilinder motor van FPT dat een maximaal vermogen levert van 140 pk. Het Hi-eSCR uitlaatgasnabehandelingssysteem van de tweede generatie blijft hierbij behouden.

De oorspronkelijke motorkarakteristieken (vermogen, koppel) zijn na de ombouw behouden gebleven.

Altijd inzetbaar

Een voordeel van het Dual Fuel-systeem is dat de inzetbaarheid altijd gegarandeerd is. De tractor kent geen laadtijd of andere stilstand. Is er toch geen waterstof beschikbaar dan kan hij nog altijd verder rijden op diesel.

Tim Decoster

Meest recent

Meest recent