Van de Enduro moeten we vooral onthouden dat het een rooier op wielen is die bekende én nieuwe technieken herbergt. Dit alles moet zorgen voor productvriendelijkheid, capaciteit en gebruiksgemak.
Toch mogen we niet stellen dat het de opvolger van de 4Ce is. Uiterlijk zie je dat de machines elkaars broer en zus zijn, maar de techniek is toch anders. Dewulf bracht deze 4Ce 4-rijïge aardappelrooier met 6 wielen in 2005 uit, maar de markt was er toen minder klaar voor. Ondertussen uitten loonwerkers én akkerbouwers wel de vraag naar een ‘bandenmachine’. “Niet iedereen heeft rupsen nodig”, klinkt het.
De oudste 4Ce heeft al 14.000 uur op de teller staan en de ervaring hiermee is zeker meegenomen in de ontwikkeling van de Enduro. Deze laatste is echter echt een machine van de nieuwste generatie.
Soil-Saver
Door de rooier op 6 wielen te plaatsen – 2 smalle voorwielen na de loofklapper en voor de rooibekken in combinatie met 4 wielen achteraan de machine – is er een bodemdruk van 1,5 kg/cm2 mogelijk achteraan. Vooraan is dit 1,8 kg/cm2. Hondengangbesturing is mogelijk.
De gewichtsverdeling is goed berekend door de fabrikant en in optie zijn zelfs banden met VF-technologie beschikbaar. Doordat het zwaartepunt meer achteraan ligt, zijn vooraan kleinere wielen mogelijk en wordt ook de lengte van de machine in de hand gehouden. Ook in natte omstandigheden mogen zo de voorwielen de aardappelruggen niet beschadigen. Dewulf noemt het geheel van technieken die een lage bodemdruk bij deze aardappelrooier garanderen, ‘Soil-Saver’.
Van de Kwatro-rooier werd de techniek overgenomen van zeefbanden die over de volledige lengte geen vernauwing kennen en dus altijd even breed zijn als het rooikanaal. Dit zorgt voor optimale capaciteit.
Na de zeefbanden komen de aardappelen op een reinigingsmodule waarvan de hellingsgraad traploos van 0° tot 12° gewijzigd kan worden door de chauffeur vanuit zijn cabine. Op deze manier kan er ingespeeld worden op de reinigingsbehoefte. Bovendien kan de module met axiaalrollen onder iedere hellingshoek aangepast worden voor nog meer flexibiliteit.
Fill-Tastic
Bij de ringelevator introduceerde Dewulf nieuwe technologie (gepatenteerd) die de naam Fill-Tastic meekreeg. Het aardappeltransport via de ringelevator gebeurt via ‘zakjes’ om zeer productvriendelijk te handelen. Deze zakken zijn geperforeerd om meer reiniging toe te laten. Optioneel zijn ze gesloten als met kleine kalibers gewerkt wordt. De capaciteit ligt zeer hoog op 200 ton/u. De omloopsnelheid van de ringelevator wordt automatisch via een sensor geregeld, net om heel aardappelvriendelijk te werken.
De bunker van de Enduro heeft een zeer grote en praktische inhoud van 10 ton. Deze is tweeledig uitgevoerd met een bunkervloer en een afvoerelevator. Dit is een uitvoering met spijlenketting, zodat nog meer overtollige aarde wordt uitgezeefd tijdens het lossen. De losband reikt over 4 aardappelrijen, waardoor je eenvoudig moet kunnen lossen in een wagen die ernaast rijdt. Het laatste deel van de afvoerelevator heeft een kantelende top, om de valhoogte te beperken en heel productvriendelijk te werken.
N-joystick
De cabine is er eentje van Claas, hierin is een nieuwe joystick voor de bediening opgenomen, ‘N-joystick’ genaamd door Dewulf. Alle bedieningsknoppen hierop liggen binnen ‘duimbereik’. Ook het bedieningsscherm van de Enduro is volledig nieuw. Dit grote overzichtelijke scherm is volledig touchscreen. De software werd speciaal voor deze rooier door Dewulf in eigen huis ontwikkeld en bouwt verder op de vertrouwde gebruiksvriendelijke interface. Daarnaast zijn er pedalen voorzien om de 6-wielsturing bij te sturen en de machinehelling te regelen.
Een Scania-motor van 450 pk die voldoet aan de Stage V-emissienorm staat in voor de aandrijving van deze 27 ton zware rooier. De Enduro is 14,87 m lang, 3,5m breed en 4 m hoog. Vooraan zijn er wielen in de maat 270/95R48 gemonteerd, achteraan 750/65R26. Door de uitgekiende gewichtsverdeling zijn rupsen volgens de fabrikant overbodig. De draaicirkel bedraagt 8,90 m aan de buitenzijde en 6 m aan de binnenzijde. Op de weg is een transportsnelheid van 32 km/u mogelijk.
Tim Decoster