Startpagina Archief

Voorlopig geen aparte verhaallijn voor onze wijnen

Hoewel Vlaams minister Hilde Crevits een projectsubsidie van 60.000 euro toekende om de Vlaamse wijnen beter bekend te maken in binnen- en buitenland, wordt die nog niet specifiek opgenomen in een aparte verhaallijn van Toerisme Vlaanderen. Die wordt wel meegenomen in de algemene promotie.

Leestijd : 2 min

In een schriftelijke vraag vroeg Vera Jans, Vlaams parlementslid voor CD&V, aan bevoegd Vlaams minister Zuhal Demir naar de toeristische promotie van onze Vlaamse wijnen. “In de promotie van Vlaanderen als toeristische bestemming, met aandacht voor de culinaire bestemming, ligt de nadruk vooral op de eetbeleving. Onze wijnen en vooral onze prachtige wijndomeinen en hun ligging hebben het potentieel in zich om toeristen te bekoren, om nieuwe toeristen aan te trekken”, stelt Vera Jans. “In het plan van aanpak voor het thema ‘Culinair Erfgoed en Toekomst’ werden inderdaad 2 sterke verhaallijnen geïdentificeerd die verder zullen worden ontwikkeld en gepromoot, onder meer via de identificatie, ontwikkeling en promotie van sterke belevingen”, antwoordt minister Zuhal Demir. Toerisme Vlaanderen zal de komende jaren werken rond 2 sterke verhaallijnen: Vlaamse producten en de Belgische biercultuur.

De belevingen die zullen worden geïdentificeerd, ontwikkeld en gepromoot via een participatieve methode, zullen voornamelijk belevingen zijn bij de producenten/makers van de producten zelf (brouwers, boeren...) om via hun verhaal de ambacht te voelen en te proeven. Wijnbouwers zullen bij dit project ook betrokken worden. Vlaamse wijnen zijn interessante producten die kunnen passen onder de verhaallijn van ‘Vlaamse producten’. “Vlaanderen is echter nog niet klaar om zich internationaal te positioneren met een aparte verhaallijn rond wijn, zoals we bijvoorbeeld wel doen met onze ‘bieren’. We kunnen nog niet concurreren met de ons omringende landen Frankrijk, Duitsland of met Italië als het om wijncultuur gaat, wat niet betekent dat er geen potentieel is”, gaat minister Demir verder. In 2021 worden de verhalen van wijnproducenten nog mee gepromoot in de algemene werking van het agentschap. “Als onderdeel van het relanceplan voor de toeristische sector voorzie ik ook een belangrijke projectoproep rond culinaire belevingen in Vlaanderen. Vlaamse wijnbouwers kunnen hierop intekenen.”

LV

Actueel

Voir plus d'articles
Meest gelezen