Startpagina Archief

Tweede generatie Steyr Terrus voorgesteld

De 3 modellen uit de Steyr Terrus reeks (250-300 pk) hebben een nieuwe vormgeving gekregen. Vooral de cabine met talrijke detailvernieuwingen valt op. Hiernaast zijn er connectiviteitsinspanningen geleverd om nog meer de machineprestaties op te volgen en om aan agronomisch management (precisielandbouw) te doen.

Leestijd : 3 min

De 2de generatie van de Steyr Terrus werd omwille van Covid-19 digitaal gepresenteerd aan de Europese vakpers. Peter Friis, commercieel hoofd Steyr Europa, gaf bij aanvang van de persconferentie aan dat ze de komende 2 jaar het merk Steyr verder willen uitbouwen en tegen 2025 met een volwaardig Europees dealernetwerk op de kaart willen staan. Hij verwees hiervoor naar de ‘Transfor2Win’-strategie die CNHi in 2019 heeft gelanceerd ( Zie ook Landbouwleven van 22 juli 2021). Hier wordt uitgelegd dat ze Steyr nog meer als Premium-merk in de markt willen zetten. Peter Friis keek ook even terug naar 2020 en omschrijft dit jaar als “beter dan verwacht, met meer marktaandeel”. Dat doet hem ook hoopvol naar de toekomst kijken.

Looks & Style volgens WCM

Alvorens over te gaan naar de productvoorstelling gaf Frans Jozef Silber, Europees product marketing manager, aan dat de ‘looks & style’ belangrijk zijn geworden bij een tractor. Daarom is er een avant-garde design toegepast. Tevens is er ingezet op een ‘vermoeidheidsvrije’ cabine. Ook wees hij erop dat deze Steyr Terrus CVT in Oostenrijk gebouwd wordt volgens de WCM-principes. (World Class Manufacturing, waarbij steeds gestreefd wordt naar optimalisatie). Hier zijn ze heel fier op.

Introductie in 2015

De vorige en eerste generatie Steyr Terrus-grootvermogenstrekkers werd in 2015 geïntroduceerd met vermogens van 250, 270 en 300 pk. Deze modellen zijn voorzien van de Steyr CVT-transmissie en worden in het Oostenrijkse Sankt-Valentin gebouwd. Dat geldt ook voor de nieuwe generatie Terrus CVT. Het meest opvallend hierbij is de nieuwe cabine, al moet je soms een kennersoog hebben om de detailwijzigingen direct te zien aan de buitenkant.

Gewijzigd interieur

Aan de binnenzijde vallen de wijzigingen sneller op. Er is een veranderd interieur met een nieuwe Multicontroller III-armleuning die over configureerbare bedieningselementen beschikt. Zo kan de bestuurder de bediening afstemmen op zijn persoonlijke voorkeuren. Nog in het oog springend is de Infomat 1200-touchscreenmonitor. Voor het eerst wordt het Steyr S-Fleet-telematicasysteem toegepast, waarbij gegevensoverdracht onmiddellijk in 2 richtingen kan gebeuren: van de tractor naar het kantoor en omgekeerd.

Met eerder vernoemd beeldscherm, dat Isobus-compatibel is, kunnen werktuig- en tractorfuncties bediend worden. Ook de hydraulica, aftakas, motor en transmissie kunnen geoptimaliseerd worden. Tevens kunnen camerabeelden op deze monitor weergegeven worden.

Tweeweg-communicatie

Infomat 1200 bevat niet enkel het S-Guide gps-geleidingssysteem, maar ook S-Fleet-telematicamogelijkheden. Hiermee is het niet meer nodig om handmatig, bijvoorbeeld met een usb-geheugenstick, gegevens van de tractor naar de kantoorcomputer te over te dragen. De gegevens worden nu draadloos doorgestuurd naar het webportaal MySteyr.com of naar de mobiele app S-Fleet op smartphone of tablet. Zo is het mogelijk om te zien waar de machines aan het werk zijn, maar ook om hun prestaties op te volgen en zelfs om te zien of ze nog voldoende brandstof hebben. Opdrachten en/of taakkaarten kunnen ook van op het kantoor van de landbouwer/loonwerker naar de tractor gestuurd worden. Dat verstaat Steyr onder tweeweg-gegevensoverdracht.

Als de eigenaar toestemming geeft kan via S-Fleet de Steyr-dealer de tractor opvolgen en vroegtijdig ingrijpen als storingen zich dreigen voor te doen.

Verhoogd comfort

Naast een technologie-update zijn de nieuwe Terrus CVT-tractoren ook verbeterd wat betreft comfort en bediening. Om de bestuurder een goed zicht te bieden is er vooreerst een 4-stijlencabine met grote ramen. Nu zijn ook de spatborden aan de achterzijde verlaagd en loopt de achterruit dieper door om een beter zicht te geven. Talrijke ledlampen en bijkomende werklampen zijn gemonteerd voor een nog beter zicht in het donker. Aan meer (berg)ruimte is ook gedacht, er is zelfs de mogelijkheid van een gekoelde box onder de passagiersstoel waar 2x een fles van 2l in kan en een lunchbox.

De nieuwe Terrus CVT is verkrijgbaar met 2 optiepakketten: Evolution of Excellence. Het eerste pakket is al vrij uitgebreid met een hydraulisch systeem van 165 of 220 l/min, 4-toeren aftakas, luxe cabineoptie, … Het Excellence-toppakket behoudt diezelfde opties, maar gaat nog iets verder met premium luidsprekers, 5 elektrohydraulische regelventielen en een standaard Power Beyond-functie.

Tim Decoster

Actueel

Voir plus d'articles
Meest gelezen