
Consument misleiden
Poulettekes’ of ‘Speckskes’ zouden dan voltooid verleden tijd zijn en vage verwijzingen zouden niet meer toegelaten worden. Namen die verwijzen naar de vorm van vleesproducten, zoals notenburger, vegan schnitzel en vegetarische worst, zouden wel nog toegelaten blijven, zolang er een duidelijke verwijzing is dat ze plantaardig zijn.
In de campagne van Quick wordt zowel het dier, als het onderdeel – filet – ervan vermeld. “Filet is het duurste en beste onderdeel van de hele kip en is het meest gegeerd in Europa. Wij zijn zeker niet tegen vegetarische producten, alleen vinden wij het niet kunnen dat ze hun product beter in de markt willen zetten door er bekende vleesbenamingen aan toe te kennen, waardoor ze de consument misleiden. In hun ‘Chicken Filet Veggie’-burger zit er namelijk geen gram kip, maar betreft het louter een quornburger. Dringend duidelijke richtlijnen zijn zodoende nodig om dit consumentenbedrog een halt toe te roepen”, aldus Martijn Chombaere, beleidsmedewerker bij de Landsbond Pluimvee.
Op de website van de burgerketen werd alvast de naam van de burger aangepast naar Veggie Filet.