op de menukaart kregen”
Vier pijlers vormen de basis
Kristof en Angelique kozen ervoor om een product te maken dat voldeed aan de wens van de klant, de slager en chefkok, alsook van de consument, en dit ten koste van het eigen rendement. Angelique: “Het was dus belangrijk om een goede afzetmarkt te creëren. We werken samen met een tiental grossiers. Zij brengen het vlees tot bij de klanten.”
Brasvar straalt authenticiteit uit
De naam Brasvar bedacht het inventieve koppel niet alleen. “We hebben hiervoor toch een marketingbureau ingeschakeld. Zij konden out of the box nadenken over een passende naam”, legt Kristof uit. “We vinden Brasvar nog steeds een ideale naam voor ons eindproduct. We hebben ook een mooi herkenbaar logo. ‘Bras’ is een oude Vlaamse benaming voor natte voeding zoals we vandaag nog steeds doen. Het staat tevens voor de authenticiteit van de vroegere kweek van varkens. (n.v.d.r. brassen staat in de Van Dale omschreven als ‘overmatig lekker eten en drinken’). En ‘var’ is natuurlijk een evidente verwijzing naar onze varkens. We produceren immers varkensvlees.”
Brijvoeder
Alle zeugen en een deel van de vleesvarkens worden gehuisvest op de thuislocatie. Hier wordt een strikt 2-sitesysteem nagestreefd. De zeugen zijn volledig gescheiden van de biggen- en vleesvarkensafdelingen. De andere afmeststallen liggen in een perimeter van 20 km rondom het bedrijf.
Bij de uitbreiding in 2005 werd het bedrijf volledig ontruimd, grondig gereinigd en ontsmet en pas na voldoende leegstand herbevolkt met zeugen van de hoogste gezondheid. In de voormalige koeienstal kwam een gloednieuwe brijvoerinstallatie. “We kozen voor brijvoedering omwille van sanitaire redenen”, vertelt Kristof. “Zo vertrekt het voer vanop 1 plaats. Door de akkerbouwtak beschikken we over eigen CCM (corn cob mix). Dat is een gekend en gezond product voor varkens. Een goede verteerbaarheid is een erg belangrijke eigenschap. Dat aspect verbetert door malen, pletten of inweken. Bij CCM zijn 2 van de 3 – malen en inweken – vervuld. Een betere opname van de nutriënten zorgt bovendien voor minder nutriënten in de mest. Brijvoeder vergt dan wel een grote installatie en opslag, maar het voederen zelf is uiteindelijk goedkoper.
We kozen voor lokale nevenstromen uit de humane voeding. Naast onze CCM gebruiken we halfvolle melk, aardappelstoommoes, graanspoeling, broodmelange, Soyfeed en Amydin (tarwezetmeel). Deze producten zijn stabiel en kwaliteitsvol. Ze zijn ook heel het jaar door leverbaar, waardoor we onze rantsoenen niet steeds moeten herformuleren.”
Genetica aangepast aan Brasvar
Omdat de kwaliteit van het Brasvar-vlees toch wel onderscheidend moest zijn, werd geopteerd om de kruising Danbred-zeugen met Piétrain aan te passen naar Danbred x Duroc. “We doen eigen aanfok van onze Danbred-zeugen. Op die manier kunnen we eigen aandachtspunten in de zeugenlijn leggen. We hebben veel aandacht voor de conformatie van de zeugen. We kopen Duroc-sperma aan. Via de vaderlijn bepalen we de karkas- en vleeskwaliteit. De beer moet een goede voederconversie hebben en zorgen voor voldoende intramusculair vet, dat zorgt voor de smaak van ons Brasvar-vlees. Ons doel is immers smaakvol, mals én sappig varkensvlees.”
Varkensvlees op de menukaart
Kristof en Angelique vinden het belangrijk om ook na 12 jaar Brasvar vast te houden aan de basis. Voor een eigen merk is echter nog meer nodig. “Je moet een goede feeling en kennis hebben van marketing en verkoop, en daar moet je voortdurend aan werken. Een goed buikgevoel helpt natuurlijk ook. Dat is volledig de verdienste van Angelique”, benadrukt Kristof. “maar Louis onderhoudt ook goed de contacten met de jongere slagers en dat is ook heel belangrijk.” Het tweetal vormt, samen met Louis, duidelijk een goed en complementair team.
Sinds 2015 werd ook een charcuterielijn van Brasvar opgestart met gekookte, gebakken en gedroogde vleeswaren. “Er was vraag naar bij onze afnemers én op die manier konden we meerdere delen van het slachtvarken valoriseren. Het grootste nadeel dat we ondervinden zijn de vele laadmomenten. Onze afnemers willen immers nonstop tot driemaal per week vers vlees aangeleverd krijgen… en vanuit diverse slachthuizen. Dit maakt het soms vrij complex.”
Focus op varkensproductie
Het Brasvar-verhaal is een succes. “Ondanks deze belangrijke tweede bedrijfstak blijf ik 100% een landbouwer in hart en nieren”, omschrijft Kristof zichzelf. “De verkoop en marketing zijn er gewoon extra bij gekomen op ons bedrijf. We moeten elke week voldoende slachtvarkens afleveren bij onze klanten. Dat lukt enkel door een aanhoudende focus op onze basistak, de varkensproductie, die we volledig in eigen beheer hebben. Zonder een constante kwaliteit, week na week, zou er al lang geen Brasvar meer zijn.