
De Kangoo Van E-Tech heeft standaard een 11 kW-boordlader voor wisselstroom. Optioneel biedt Renault een 22 kW-boordlader aan, net als een gelijkstroomlader van 80 kW voor 750 euro exclusief btw. Onze testwagen was hiermee uitgerust en kreeg ook een warmtepomp, die helpt om te verwarmen of te koelen, zelfs als de wagen aan het opladen is.
Sesam, open u
Drie recuperatiestanden
Vanbinnen is de afwerking zeer goed en vallen alle bedieningselementen goed in de hand. Hoewel de ophanging steviger is dan die van een Kangoo met verbrandingsmotor, is het comfort toch aanwezig. Een speciale vermelding verdient het achteruitkijkscherm, een optie van 710 euro exclusief btw die, zoals de naam al aangeeft, een goed zicht biedt achter de wagen dankzij een camera op het dak. Het beeld wordt doorgestuurd naar een scherm ter hoogte van de centrale achteruitkijkspiegel, wat het achteruitrijden aanzienlijk vergemakkelijkt.
Om de Kangoo Van E-Tech Electric te starten, duw je op de startknop en wacht je tot het lampje ‘Ready’ oplicht. Daarna zet je de versnellingspook in de D-stand en schiet de bestelwagen zonder geluid uit de startblokken. Dankzij de elektromotor van 120 pk accelereert de Kangoo zeer vlot, terwijl hij zeer stil blijft. Er zijn 2 rijmodi beschikbaar: standaard en eco. Die laatste stand gaat toch wat ten koste van de prestaties om minder stroom te verbruiken.
Om het rijbereik te optimaliseren, zijn er 3 recuperatiestanden die je inschakelt door de versnellingspook naar rechts te bewegen. In B3 – de sterkste recuperatie van remenergie – kun je bijna altijd met één pedaal rijden, wat een ontspannen rijstijl bevordert.
Gezond rijgedrag
Door de plaatsing in de vloer komt de batterij niet in de laadruimte. Deze opstelling biedt als voordeel dat de Kangoo een zeer laag zwaartepunt heeft. De wegligging is daardoor zeer goed en de koetswerkbewegingen blijven perfect onder controle.
Wat het verbruik betreft, is het mogelijk om een gemiddelde van 19 kWh/100 km te halen door rustig te rijden op secundaire wegen. Erger wordt het op de snelweg, waar het rijbereik als sneeuw voor de zon verdwijnt. Verwacht bij legale snelheden niet meer dan 170 km met een volle batterijlading. Hoewel lange ritten niet zijn ding zijn, volstaat de Kangoo Van E-Tech Electric toch ruimschoots voor alledaags gebruik, op voorwaarde dat je de batterij regelmatig oplaadt. Met een snellader duurt het maar anderhalf uur om 90% van het rijbereik terug te winnen, wat redelijk is.
Helaas blijft elektrisch rijden duur: voor de Kangoo Van E-Tech Electric betaal je minstens 29.925 euro (exclusief btw) en de rekening loopt gemakkelijk op als je nog enkele opties neemt. Daartegenover staat dat de gebruikskosten lager liggen dan die van een versie met verbrandingsmotor, als je over zonnepanelen beschikt.