
Steeds vaker online
De stijging van 33,5% op Belgisch niveau gaat vooral over hoevezuivelproducenten, hoeveproducenten van pluimvee en konijnen, hoeveslagers, maar ook over detailhandelaars en producenten van plantaardige producten op het landbouwbedrijf.
Het rechtstreeks aan de consument brengen van lokale producten verloopt vandaag niet enkel en alleen via een fysieke hoevewinkel, maar gebeurt ook steeds vaker online via een eigen webshop of via een platform uitgebaat door een derde om meer consumenten te bereiken en om hun afzetmarkt te vergroten.
Bekende vormen van hoeveproductie zijn bijvoorbeeld fruit- en/of groenteabonnementen die geleverd worden op een afhaalpunt, voedselteams waarbij consumenten rechtstreeks aankopen bij de producent en samenwerken voor de logistiek, pakketten met hoeveproducten van verschillende producenten en geleverd aan huis.
Oneerlijke praktijken
“Desalniettemin worden landbouwers geconfronteerd met oneerlijke handelspraktijken in de sector. Voorbeelden van wanpraktijken zijn het dreigen van het schrappen van producten uit het assortiment, het afwentelen van kosten van verlies of bederf van landbouw- en voedingsproducten bij afnemers op de leverancier, het niet naleven van de wettelijke betalings- en annuleringstermijnen en dergelijke. De invoering van de wetgeving inzake oneerlijke handelspraktijken in de landbouwsector is een noodzakelijk initiatief om bepaalde wanpraktijken te bestrijden”, stelt Leen Dierick.
“We stellen echter vast dat onze landbouwers terughoudend zijn om een klacht in te dienen bij de handhavingsautoriteiten, omdat zij een of andere vorm van vergelding van de afnemer (bijvoorbeeld grote supermarktketens) vrezen en omdat ze hun duurzame en toekomstige relatie niet in gevaar willen brengen. Dat bevestigen helaas ook de cijfers. Er werd in 2022 slechts 1 klacht ontvangen bij de Economische Inspectie”, besluit Leen Dierick.
Anonieme klachten mogelijk maken
“Ik pleit ervoor dat de klachten vertrouwelijk kunnen behandeld worden, dat de identiteit wordt geschrapt door de Economische Inspectie en dat de Economische Inspectie ook op eigen initiatief onderzoeken doet. Bij deze een oproep aan onze landbouwers om effectief ook klacht in te dienen via de website van de Economische Inspectie wanneer zij geconfronteerd worden met wanpraktijken.“