
Leuk uiterlijk
Terwijl de vorige modellen van Ssang Yong niet bepaald toonbeelden van geslaagd design waren (met als dieptepunt de Rodius), zorgt de Torres voor een nieuwe dynamiek. Deze 4,70 m lange auto oogt stijlvol en robuust, met een verticale voorkant, uitgesproken wielkasten met bescherming uit kunststof, sterke lijnen op de flanken en een achterklep met daarop een ‘bult’ die doet denken aan de reservewielen die vroeger achterop 4x4’s hingen. Een speciale vermelding verdienen de dikke, grijze C-stijlen, die contrasteren met de rest van het koetswerk. De Torres lijkt op geen enkel andere auto in zijn klasse en dat is maar goed ook. Met zijn avontuurlijke look geeft hij je echt zin om te reizen...
Premium
KGM had de ambitie om deze auto meer ‘premium’ te maken dan Ssang-Yong gewoon was. Je hoeft maar in te stappen om dit te beseffen, want de gebruikte materialen zijn zeer fraai en de assemblage is goed genoeg om sommige duurdere fabrikanten jaloers te maken. Op het dashboard vind je weinig fysieke bedieningsknoppen, maar wel 3 schermen: één voor het instrumentenpaneel, een ander voor het infotainmentsysteem en het laatste voor de bediening van de airconditioning.
In deze behoorlijk chique, stijlvolle, tweekleurige omgeving is er geen gebrek aan smaak of ergonomie. Alles is gemakkelijk te bedienen, de meeste kunststoffen zijn zacht en voelen prettig aan en de stoelen zitten zeer comfortabel. De binnenruimte is royaal, zowel voorin als achterin, net als de kofferruimte, die een behoorlijke inhoud van 703 l heeft en die kan groeien tot 1.662 l.
Eén motor
Onze testauto was uitgerust met de automatische versnellingsbak, die zijn taak vervult zonder op te vallen. Met een leeggewicht van 1.500 kg is de Torres verre van licht en levert hij geen spectaculaire prestaties. De motor volstaat wel voor dagelijks gebruik en de acceleratie is genoeg om mee te kunnen in het verkeer. Het brandstofverbruik schommelde tijdens onze test rond de 8,5 l per 100 km op een route met voornamelijk secundaire wegen.
Harde ophanging
Hoewel het stuurgevoel goed is op bochtige wegen, had de Torres iets meer souplesse kunnen gebruiken, wat beter zou passen bij zijn uitstekende geluidsisolatie. Het prijskaartje maakt dit ongemak echter goed. Met een prijs vanaf 36.490 euro met voorwielaandrijving en handgeschakelde versnellingsbak is de SsangYong Torres (of toekomstige KGM) zeer goed gepositioneerd tegenover de concurrentie (Skoda Kodiaq, BMW X3 of Volvo XC60). Aan de andere kant is de versie met vierwielaandrijving, die met bijna alle opties wordt verkocht, aanzienlijk duurder: 46.490 euro.