Nieuwe Plus-serie
Aan de motor zit een powershifttransmissie gekoppeld met 24 voorwaartse en 24 achterwaartse versnellingen en een elektro-hydraulische powershuttle. Extra kruipversnellingen zijn verkrijgbaar. De tractoren van de Plus-serie hebben ook een rem-koppelingsfunctie. Daarbij worden met één voet de aandrijving uitgeschakeld en de remmen bediend. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn op een kruispunt of bij voorladerwerken.
Meer capaciteit
Ten opzichte van de vorige serie (de Kompakt-reeks) is de maximale hydraulische pompuitvoer van 64 l/min verhoogd tot 80 l/min. Het tilvermogen van de achterhef ging van 4.400 kg omhoog tot 5.000 kg en het toe
Nieuwe 6340 Terrus CVT
De Terrus CVT-reeks wordt naar boven uitgebreid met een nieuw topmodel, de 6340. Dit werd gedaan om een antwoord te bieden op de vraag naar tractoren met een hoger vermogen bij compacte afmetingen. De laatste 3 cijfers in de typenummering duiden het maximale vermogen zonder boost aan (in plaats van het nominale vermogen voorheen).
De nieuwe Terrus CVT-serie bestaat uit de 6290, de 6315 en de 6340. Ze worden allemaal aangedreven door een FPT NEF-motor van 6,7 l die bij het nieuwe topmodel 9% meer vermogen biedt dan de 6300. Ondanks dit extra vermogen weegt de 6340 evenveel als andere Terrus CVT-modellen, met een onbelast gewicht van 11.530 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 16.800 kg. Het maximale hefvermogen van de achterste hefinrichting is 11.058 kg, terwijl het standaard hydraulische debiet 165 l/min bedraagt. Optioneel is dit 220 l/min.
De gebruikte traploze transmissie in de nieuwe 6340 Terrus CVT is verbeterd om het hogere vermogen aan te kunnen. Daarom werden onder andere de hydrostatische eenheid, de besturingssoftware, onderdelen van de aandrijflijn, de achterdifferentieel en de achteraftakas herzien.
Aanvullend zijn de nieuwe tractoren voorzien van het S-Brake-systeem. Elke keer als de bestuurder de snelheid verlaagt, maakt dit systeem een schatting van de benodigde deceleratiekracht en past daarop de toegepaste remkracht aan.
Evolution of Excellence
Alle voornoemde nieuwe modellen zijn verkrijgbaar met Evolution- of Excellence-pakketten. Beide pakketten bieden een uitgebreide specificatie met het Infomat 1200-touchscreen, en het Excellence-pakket voegt extra kenmerken toe, uiteenlopend van Power Beyond tot premium luidsprekers. De standaard Isobus Klasse 3-configuratie kan worden geüpgraded naar Tractor Implement Management (TIM). Dat is het nieuwste protocol voor communicatie tussen tractor en werktuig, waarmee gegevens van en naar het werktuig worden overgedragen.
Telematica-toepassingen
Connect Room Hub
De activiteit en connectiviteit van de Steyr-tractoren worden mee geoptimaliseerd (verhoogd) door de Connect Room Hub, die de fabrikant op zijn fabriek in Sankt-Valentin (Oostenrijk) installeerde. Dit is een soort zenuwcentrum/netwerk waar in realtime een enorme hoeveelheid gegevens van verbonden Steyr-tractoren worden gemonitord en geanalyseerd door productspecialisten. Daardoor kunnen ze proactief reageren op problemen, ze oplossen of ze helpen voorkomen. De plaatselijke Steyr- dealer speelt hierin ook een enorm belangrijke rol. Die is immers mee verbonden en kan zo mee de goede werking van de tractoren van zijn klanten bewaken.
Kortom de Connect Room Hub helpt Steyr-klanten hun tractor zo efficiënt mogelijk te gebruiken, in goede conditie te houden en de productiviteit te maximaliseren. Daarom worden er ook 3 rapporten gegenereerd: een maandelijks geschiedenisrapport, een onderhoudsrapport en een operationeel rapport. Dit laatste geeft inzicht in het correcte gebruik van de tractor en identificeert verbeterpunten. Door daarop in te spelen verbetert de productiviteit en wordt het machinegebruik geoptimaliseerd.





