voor het tweede jaar op rij
De verkoop bij de ‘kleine’ tractoren ging met 68 stuks achteruit, de ‘grotere’ met 224 stuks of respectievelijk met 6,5 % en 11%. Het jaar 2021 was een uitzonderlijk jaar voor beide categorieën, klinkt het bij Fedagrim.
Nasleep coronacrisis
Als verklaring voor de marktontwikkeling haalt Hans Verstreken, coördinator van de federatiewerking, aan dat er in 2021 een uitzonderlijke vraag was in de nasleep van de coronacrisis. “Dat zorgde voor een verzadiging van de markt, wat onderschreven wordt door de dalende trend in 2022 en 2023.”
Wel moet opgemerkt worden dat de tractormarkt van 2023, met grof gezegd een verschil van 200 stuks, bijna op het niveau zit van de tractormarkt in 2019 en 2018, dus voor de coronacrisis. Van voornoemde 3 jaartallen lag de verkoop van ‘kleine’ tractoren wel het hoogst in 2023, met 947 vermarkte stuks.
Rechtsonzekerheid door stikstofperikelen
Anderzijds haalt Hans Verstreken aan dat ze niet kunnen ontkennen dat de dalende trend ook gelinkt kan worden aan de rechtsonzekerheid die gecreëerd werd door de stikstofperikelen. “Het is in 2024 dan ook uitkijken of de markt terug normaliseert. De landbouwers op Agribex toonden alvast enthousiasme. Of zich dit vertaalt in investeringen zal vooral afhangen van hoe het stikstofdossier verder evolueert. We kijken als mechanisatiesector dan ook reikhalzend uit naar een rechtszeker kader.”
Het totale aantal inschrijvingen van tractoren met meer dan 50 pk, het segment dat richting landbouwer en loonwerker gaat, varieert over de jaren. Er is echter de laatste 3 jaar een dalende tendens (van 2.196 in 2021 naar 1.841 in 2023). De procentuele verdeling van de verschillende merken varieert ook, wat wijst op verschuivingen in populariteit.
Het is in 2024 afwachten of de +50 pk-tractoren terug landen rond 2.000 stuks en of de -50 pk tractoren terug aanpikken bij het normaal van 1.000 stuks.
Marktverdeling
Als we naar de marktverdeling kijken (zie figuur 1), dan zien we dat John Deere een gestage groei in zowel absolute aantallen als procentuele vertegenwoordiging in de laatste 2 jaar toont. New Holland slaagde er in 2023 niet in om terug aan te pikken bij de cijfers van 2021.
De 5 meest verkochte tractormerken vertegenwoordigen samen een verkoop van 75% van de markt. Voegen we daar nog Massey Ferguson (op de zesde plaats) aan toe, dan wordt 80% van de markt gedekt.
Kubota heeft een marktaandeel dat net niet het aandeel van Claas en Steyr behaalt. Antonio Carraro laat zich opmerken met 20 verkochte tractoren met een vermogen hoger dan 50 pk in 2023, ten opzichte van 29 stuks het jaar voordien. Daarmee haalt het Italiaanse tractormerk net 1,09% marktaandeel. Daarna haalt geen enkel merk nog 1% marktaandeel.
Mc Cormick verkocht vorig jaar 13 tractoren in de klasse + 50 pk, JCB 11 stuks en Landini 5 exemplaren. Voor voornoemde 3 merken is dit een toename van de verkoop. Lamborghini verkocht vorig jaar in ons land 2 stuks minder en strandt op 3 verkochte exemplaren (+ 50 pk).
Als we de tractorverkoop opdelen volgens vermogensklasse (zie figuur 3) dan zien we dat het ‘gemiddeld vermogen’ van de verkochte tractor in het segment ‘boven 50 pk’ maar liefst 185,97 pk bedraagt. Het grootste volume tractoren wordt dan ook verkocht in de categorie ‘180 - 250 pk’. De echt grote vermogens, meer dan 350 pk, zijn dan ‘slechts’ verant-woordelijk voor 3% van de tractorverkopen in ons land.
Minder dan 50 pk
Fedagrim stelt een algemene daling vast in het aantal inschrijvingen van tractoren met minder dan 50 pk over de jaren. Merken als Solis, Iseki en Kubota blijven de markt domineren.
Sommige merken laten significante schommelingen zien in hun marktaandeel. “We zien hier duidelijk nog de laatste naweeën van corona, waarbij de beschikbaarheid van een bepaald type tractor een grote verklarende factor was voor het marktaandeel.” Fedagrim behoudt hier een belangrijke kanttekening dat veel van deze tractoren nooit worden ingeschreven bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV).
Opmerkelijk is dat de merken John Deere en New Holland de tractorverkoop bij de ‘grotere’ tractoren of in de categorie +50 pk domineren, maar dat dit niet zo is bij de ‘kleine’ tractoren. New Holland verkocht 41 stuks en John Deere 38 exemplaren. Ze behalen hiermee beiden telkens 4 % marktaandeel.





