Startpagina Archief

Tractorverkoop daalt in 2023

voor het tweede jaar op rij

Fedagrim, de federatie voor landbouw- en tuinmechanisatie, publiceerde midden januari cijfers over de tractorverkoop en de marktsituatie inzake tractoren van 2023. De eerste conclusie bij het bekijken van de cijfers is dat de verkoop voor het tweede jaar op rij daalt.

Leestijd : 4 min

De daling die zich aftekent in de markt is misschien niet helemaal abnormaal, daar het jaar ‘2021’ een absoluut recordjaar was. Daarna is er een dalende trend in de verkoop ingezet. Dit geldt zowel voor het segment onder de 50 pk, voornamelijk het tractorensegment voor tuinaannemers en groenvoorzieners, als voor het marktsegment van tractoren boven 50 pk (zie tabel 1 en figuur 2).

De verkoop bij de ‘kleine’ tractoren ging met 68 stuks achteruit, de ‘grotere’ met 224 stuks of respectievelijk met 6,5 % en 11%. Het jaar 2021 was een uitzonderlijk jaar voor beide categorieën, klinkt het bij Fedagrim.

Nasleep coronacrisis

Als verklaring voor de marktontwikkeling haalt Hans Verstreken, coördinator van de federatiewerking, aan dat er in 2021 een uitzonderlijke vraag was in de nasleep van de coronacrisis. “Dat zorgde voor een verzadiging van de markt, wat onderschreven wordt door de dalende trend in 2022 en 2023.”

Wel moet opgemerkt worden dat de tractormarkt van 2023, met grof gezegd een verschil van 200 stuks, bijna op het niveau zit van de tractormarkt in 2019 en 2018, dus voor de coronacrisis. Van voornoemde 3 jaartallen lag de verkoop van ‘kleine’ tractoren wel het hoogst in 2023, met 947 vermarkte stuks.

Rechtsonzekerheid door stikstofperikelen

Anderzijds haalt Hans Verstreken aan dat ze niet kunnen ontkennen dat de dalende trend ook gelinkt kan worden aan de rechtsonzekerheid die gecreëerd werd door de stikstofperikelen. “Het is in 2024 dan ook uitkijken of de markt terug normaliseert. De landbouwers op Agribex toonden alvast enthousiasme. Of zich dit vertaalt in investeringen zal vooral afhangen van hoe het stikstofdossier verder evolueert. We kijken als mechanisatiesector dan ook reikhalzend uit naar een rechtszeker kader.”

Het totale aantal inschrijvingen van tractoren met meer dan 50 pk, het segment dat richting landbouwer en loonwerker gaat, varieert over de jaren. Er is echter de laatste 3 jaar een dalende tendens (van 2.196 in 2021 naar 1.841 in 2023). De procentuele verdeling van de verschillende merken varieert ook, wat wijst op verschuivingen in populariteit.

Het is in 2024 afwachten of de +50 pk-tractoren terug landen rond 2.000 stuks en of de -50 pk tractoren terug aanpikken bij het normaal van 1.000 stuks.

Marktverdeling

Als we naar de marktverdeling kijken (zie figuur 1), dan zien we dat John Deere een gestage groei in zowel absolute aantallen als procentuele vertegenwoordiging in de laatste 2 jaar toont. New Holland slaagde er in 2023 niet in om terug aan te pikken bij de cijfers van 2021.

Fendt, Deutz-Fahr, en Case IH hebben over het algemeen stabiele aantallen, met enkele schommelingen in procentuele vertegenwoordiging. De top 3 van meest verkochte tractormerken in ons land bestaat de laatste jaren steevast uit New Holland, John Deere en Fendt. Op plaats 4 en 5 staan respectievelijk Deutz-Fahr en Case IH. Daarna komt nog een blok van 4 merken die qua verkoopcijfers aan elkaar gewaagd zijn, namelijk Massey Ferguson, Valtra, Claas en Steyr.

De 5 meest verkochte tractormerken vertegenwoordigen samen een verkoop van 75% van de markt. Voegen we daar nog Massey Ferguson (op de zesde plaats) aan toe, dan wordt 80% van de markt gedekt.

Kubota heeft een marktaandeel dat net niet het aandeel van Claas en Steyr behaalt. Antonio Carraro laat zich opmerken met 20 verkochte tractoren met een vermogen hoger dan 50 pk in 2023, ten opzichte van 29 stuks het jaar voordien. Daarmee haalt het Italiaanse tractormerk net 1,09% marktaandeel. Daarna haalt geen enkel merk nog 1% marktaandeel.

Mc Cormick verkocht vorig jaar 13 tractoren in de klasse + 50 pk, JCB 11 stuks en Landini 5 exemplaren. Voor voornoemde 3 merken is dit een toename van de verkoop. Lamborghini verkocht vorig jaar in ons land 2 stuks minder en strandt op 3 verkochte exemplaren (+ 50 pk).

Als we de tractorverkoop opdelen volgens vermogensklasse (zie figuur 3) dan zien we dat het ‘gemiddeld vermogen’ van de verkochte tractor in het segment ‘boven 50 pk’ maar liefst 185,97 pk bedraagt. Het grootste volume tractoren wordt dan ook verkocht in de categorie ‘180 - 250 pk’. De echt grote vermogens, meer dan 350 pk, zijn dan ‘slechts’ verant-woordelijk voor 3% van de tractorverkopen in ons land.

Minder dan 50 pk

Fedagrim stelt een algemene daling vast in het aantal inschrijvingen van tractoren met minder dan 50 pk over de jaren. Merken als Solis, Iseki en Kubota blijven de markt domineren.

Sommige merken laten significante schommelingen zien in hun marktaandeel. “We zien hier duidelijk nog de laatste naweeën van corona, waarbij de beschikbaarheid van een bepaald type tractor een grote verklarende factor was voor het marktaandeel.” Fedagrim behoudt hier een belangrijke kanttekening dat veel van deze tractoren nooit worden ingeschreven bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV).

Opmerkelijk is dat de merken John Deere en New Holland de tractorverkoop bij de ‘grotere’ tractoren of in de categorie +50 pk domineren, maar dat dit niet zo is bij de ‘kleine’ tractoren. New Holland verkocht 41 stuks en John Deere 38 exemplaren. Ze behalen hiermee beiden telkens 4 % marktaandeel.

Verdeling per provincies

Als we kijken welke provincies verant-woordelijk zijn voor de meeste tractorverkopen (zie figuur 4), dan komen we op de eerste plaats de provincie West-Vlaanderen (19,29%) tegen, gevolgd door Oost-Vlaanderen (18,09 %) en Antwerpen (12,37%). De top 5 wordt verder vervolledigd door de Waalse provincies Luik (11%) en Henegouwen (10,95%).

Op plaats 6 en 7 komen we respectievelijk Namen (7,60%) en Limburg (7,37%) tegen. De provincies Waals-Brabant (4,99%) en Vlaams-Brabant (4,03%) staan dan op plaats 8 en 9. We mankeren dan nog 1 provincie, Luxemburg, die met 3,52% van de tractorverkoop op de tiende plaats staat. Volledigheidshalve moeten we nog meegeven dat ‘Brussel’ verant-woordelijk is voor 0,79% van de tractorverkoop.

Tim Decoster

Actueel

Voir plus d'articles
Meest gelezen