Vervaet presenteert nieuwe vierwiel mestinjecteur

De Quad 550 van Vervaet moet aan de vraag uit een bepaald marktsegment voldoen.
De Quad 550 van Vervaet moet aan de vraag uit een bepaald marktsegment voldoen. - Foto: Vervaet

Het concept van een vierwieler mestinjecteur is niet nieuw bij Vervaet. In 1998 werd er eentje gebouwd en uitgetest, maar uiteindelijk niet gecommercialiseerd. De machine was zijn tijd vooruit en leverde ten opzichte van de driewieler in België en Nederland, weinig voordeel. Ondertussen doen er zich andere ontwikkelingen in de (buitenlandse)markt voor, die de Zeeuwse fabrikant niet ontgaan zijn en is er wel een kans voor een vierwieler.

Zo is er een toenemende interesse in tramline farming. Dit is een concept waarbij met vaste rijpaden wordt gewerkt en iedere machine door dezelfde sporen rijdt. Met een 3- of 5-wieler is dit niet mogelijk. Met een voertuig op 4 wielen is dit wel mogelijk omdat het achterwiel door het spoor van het voorwiel kan lopen.

Een andere vaststelling in de markt is de vraag naar een machine die licht en wendbaar is en toch een mesttank van 20 m3 heeft. Dit doet zich vooral voor in onze gebieden. Een andere marktvraag is er eentje naar een zelfrijder met voornoemde tankinhoud die enorm krachtig is om brede mestinjecteurs de heuvel op te trekken. Deze vraag wordt bv. gezien in Oost-Europa, Duitsland en een beetje in het Verenigd Koninkrijk.

Quad 550

Vervaet denkt nu met de Quad 550 een antwoord op de bovenstaande marktvragen te hebben gevonden. Doel is vooral om een machine te bouwen die wereldwijd ingezet kan worden. De fabrikant geeft er zich rekenschap van dat de machine in het buitenland populairder kan zijn dan in moederland Nederland.

Opmerkelijk is dat de ontwikkeling van de machine zo’n 14 maanden terug startte. Nu (begin februari 2021) is het eerste prototype klaar, wordt het tweede gemaakt en kunnen de veldtesten van start gaan. De fabrikant is er heel eerlijk in tijdens de persconferentie. “Er zijn nog geen praktijkervaringen, maar baserend op de gekende componenten die we hebben toegepast, zijn er heel hoge verwachtingen”, aldus CEO Robin Vervaet. Hij geeft aan dat de nieuwe Quad 550 is ontwikkeld met het beproefde ‘Vervaet DNA’. Hieronder moeten we een hoge kwaliteit verstaan met ongecompliceerde, moderne techniek, super (bestuurders)comfort en onderhoud- en reparatievriendelijk. Vooral dit laatste punt is belangrijk voor de fabrikant. Immers wereldwijd moeten techniekers vlot kunnen werken aan Vervaet machines.

Geen DAF maar Volvo motor

Vervaet heeft een jarenlange en goede relatie met Nederlandse motorenbouwer DAF. Toch mag het heel opmerkelijk genoemd worden dat er nu voor Volvo gekozen wordt. Dit wordt een noodzakelijke keuze genoemd omdat DAF niet de juiste papieren (homologatie) kan leveren om de Quad 550 overal in de wereld te vermarkten. Het Zweedse Volvo kan dit wel. Bijkomstig heeft deze fabrikant een wereldwijd actief dealernetwerk en levert de motor een hoog koppel bij lage toeren, wat gunstig is voor het brandstofverbruik.

De toegepaste Volvo Penta motor (13 liter, 6 cilinder) levert een vermogen van 550 pk en een koppel van 2.650 Nm (bij 1.200 motortoeren). De traploze hydraulische rijaandrijving biedt een enorm koppel tot 280.000 Nm. Hiermee mag de Quad 550 als zeer sterke zelfrijder aanzien worden. De fabrikant heeft er bewust voor gezorgd dat de zelfrijder vanuit stilstand enorm krachtig kan optrekken.

De transmissie heeft Vervaet in eigen huis ontwikkeld en is gebaseerd op de transmissie die het bij zijn Hydro Trikes toepast, maar dan verdubbeld bij de Quad 550. Namelijk één aandrijving richting vooras én één aandrijving richting achteras. Het is bestaande techniek die dubbel zo zwaar wordt toegepast. De wielen kunnen links/rechts gesperd worden én ook de voor- en achteras.

Zicht op de zuigarm, deze ontneemt geen zicht aan de bestuurder.
Zicht op de zuigarm, deze ontneemt geen zicht aan de bestuurder. - Foto: Vervaet

Wespentaille

Het chassis van de Quad 550 is volgens een wespentaille opgebouwd zodat er ruimte overblijft om grote bandenmaten te monteren. Meerdere dimensies kunnen gemonteerd worden, zelfs dubbele cultuurwielen. Een beetje afhankelijk van de gekozen band, maar meestal lukt het om de totale voertuigbreedte op 3 m te houden. Nog afhankelijk van de gekozen banden is de draaicirkel. Intern gemeten zou deze maximaal op 8,30 m liggen.

Opmerkelijk is de grote, zwarte, vierkante koelradiator voorop de machine. Vervaet heeft samen met motorenleverancier Volvo Penta het koelconcept ontwikkeld, waarvan de capaciteit berekend is op buitentemperaturen van meer dan 45°C. Er is voor de voorzijde gekozen om de radiator te plaatsen omdat dit de plaats is die het meest ongevoelig is voor stof en ander vuil.

Een mestsysteem voor iedereen

Achter de radiator is ruimte voor het mestsysteem met naar keuze een 9.000 l/min Vogelsang of Börger pomp, of het Super-Load alternatief met 10” leidingwerk en een 12.000 l/min pomp (of met Borger pomp zelfs 13.500 l/min). Na de pomp volgt de Vervaet cycloonsnijinrichting of als optie voor de pomp een Vogelsang snijkast met turbovuller.

Een zuigarm bevordert het snel en efficiënt vullen van de tank. Vervaet ontwierp een slimme en duurzame draaikransconstructie waarbij verschillende laadsystemen in één type zuigarm zijn verenigd. De zuigarm neemt tijdens wegtransport geen zicht opzij weg en is RDW en TÜV goedgekeurd.

De hefinrichting voor de mestinjecteur scharniert zodat de machine in hondengang kan werken en kan mestinjecteurs tot 8 ton tillen.

En verder

In de luchtgeveerde cabine beschikt de bestuurder over een nieuwe rijhendel of in optie over een voetpedaal én een nieuwe touchscreen terminal. Wanneer de bestuurder achterom kijkt, heeft hij nog een goed zicht op de bemester door de schuin weglopende tank. Dit is niet zoals bij de 3- en 5-wielers een ronde metalen tank, maar wel een rechthoekige polyester tank gebouwd door het Duitse Garant Kötte met een inhoud van 21.000 liter. Vervaet ziet hier een sterke partner in omdat het één van de marktleiders voor getrokken tanken in Duitsland is, met een uitgebreid dealernetwerk en ervaring in Oost-Europa.

Voor het design van de Quad 550 is opnieuw de hulp ingeroepen van Arjen Steketee die eerder al de Vervaet machines mee vorm gaf. Zo past ook dit ontwerp met zijn krachtig, snel vloeiend lijnenspel binnen de Vervaet familie.

Tijdens de persvoorstelling gaf Vervaet aan om alsnog geen ambities te hebben om een zeswieler of om een vierwieler met oplegger te maken. Maar ze voegen er eerlijk aan toe: “zeg nooit, nooit”. “We durven nu niet zeggen wat we binnen 5 jaar ontwikkelen”. Het is eerder waarschijnlijk dat er op korte termijn een stalmeststrooier en bietenafvoermand ontworpen wordt voor de Quad 550 zoals dit er ook al is voor de Hydro Trike en Hydro Trike XL.

Voor de volledigheid meegeven dat de Quad 550 wel is goedgekeurd om een aanhangwagen te trekken. In bepaalde buitenlandse gebieden is hier vraag naar. De transportsnelheid op de weg bedraagt 40 km/u.

Voor 2022 staan er voorlopig 20 stuks van de Quad 550 ingepland om te bouwen.

Tim Decoster

Meest recent

Meest recent