Les chips de Lucien: Wij gaan voor meer waarde en erkenning voor ons vakmanschap
Sinds enkele maanden liggen ‘Les chips de Lucien’ met succes tussen de grote supermarktmerken. Wat die chips zo bijzonder maakt, is dat ze 100% natuurlijk en lokaal is en rechtstreeks verwerkt wordt door 3 neven die aardappelen produceren. Hun doel is om het meeste uit hun grondstoffen te halen en terug enige erkenning te krijgen voor hun werk.

L es chips de Lucien
Een onafhankelijke productie-eenheid
De jonge ondernemers hebben ervoor gekozen om hun productielijn te vestigen in de industriezone van Mettet. “Onze boerderijen liggen dicht bij elkaar, maar we hebben besloten om de productie-eenheid buiten onze boerderijen te vestigen om te voorkomen dat een van ons overwerkt geraakt. Les chips de Lucien is een coöperatie van zelfstandigen. Het bedrijf moet onafhankelijk van de boerderijen werken, met een structuur die ons toelaat om een meer administratieve rol te spelen en om te blijven investeren in onze bedrijfsactiviteiten. Ieder heeft zijn taak en beslist wat hij doet. Dat belet ons niet om een aantal situaties samen aan te pakken, maar we lopen elkaar niet voor de voeten en we vertrouwen op onze sterke punten”, zegt Stany. Zo put Stany voordeel uit zijn vroegere professionele ervaring met team management, inkoop en dagelijkse productie. Antoine houdt zich meer bezig met de opvolging en de ontwikkeling van de productielijn. Tot slot legt Thomas zich toe op de communicatie en met de commerciële contacten.
Bijscholen in personeelszaken en in hun job
Wat het verschil maakt...
Ongeschilde aardappelen
Waarom geen koolzaadolie?
De aardappelen worden gesneden en de chips worden gebakken in plantaardige olie. “We willen op dit niveau graag nog verder gaan en onze eigen koolzaadolie gebruiken, om de waarde van onze eigen producten te verhogen. Met de toestemming van de teler en in samenwerking met de CRA-W, zijn we erover aan het nadenken om een variëteit te gebruiken die tegen de stijgende temperaturen bestand is. We kunnen zelfs lokale partners overwegen omdat een bedrijf uit de streek al koolzaadolie perst”, zegt Antoine.
Zout, paprika, peper & zout, kruiden, pesto én biogamma
Na het bakken en sorteren worden de chips op smaak gebracht met een mix van 100% natuurlijke kruiden: “Wij werken met een leverancier die ons recepten aanbiedt op basis van geteelde ingrediënten, gedroogd en vermalen, zonder smaakversterkers of laboratoriumtests. De kwaliteit kan daarom enigszins variëren, afhankelijk van de oogst, maar zoiets is mogelijk met natuurlijke producten”, zegt Stany. In het assortiment zitten 5 smaken: zout, paprika, peper & zout, kruiden, en pesto, dat nog maar juist aan deze reeks smaken is toegevoegd. Deze maand werd het biogamma gelanceerd. “Deze chips worden gemaakt van biologisch gecertificeerde aardappelen die in biologisch gecertificeerde olie worden gebakken. Ook het kruidenmengsel dat we voor de chips gebruiken, is biologisch gecertificeerd. Chips de Lucien Bio zal verkrijgbaar zijn in de smaken naturel, peper & zout, paprika én in een nieuwe smaak: ongezouten Chips de Lucien!”
Gezonde concurrentie
Les chips de Lucien
Er beginnen zich gelijkaardige bedrijven te vestigen in Wallonië en Vlaanderen, maar dat maakt niet uit voor het trio: "Onze bedrijven zijn niet echt identiek en door de concurrentie kunnen we onszelf zelfs overtreffen en onze filosofie verder ontwikkelen. Bovendien zullen de mensen misschien meer chips kopen als er een groter aanbod aan ambachtelijke chips op de markt is”, zegt Thomas.
Van delicatessenwinkels tot supermarkten
Een zware opdracht
Amper een jaar nadat het eerste zakje uitkwam, is Les chips de Lucien al aan het uitbreiden. “We hebben een nieuwe opslagruimte die ons toelaat om in het weekend bij te vullen en om ruimte vrij te maken in de productie. Omdat het bakken langer duurt dan het verpakken, zal de baklijn binnenkort worden verdubbeld om niet-productieve tijd te verminderen. We zullen ook een sorteermachine installeren zodat we niet meer manueel moeten sorteren, want dit is vermoeiend werk. We geloven in ons concept en in onze zaak, maar het vergt veel professionele en persoonlijke inzet.
We moeten onszelf blijven in vraag stellen en blijven zoeken naar klanten en voortdurend met hen in contact blijven. Het is een zware maar een uitdagende opdracht”, bevestigen de 3 collega’s.