Startpagina Actueel

’BoerensteBuiten’ is vandaag wat vroeger ‘Voor Boer en Tuinder’ van de BRT was

Ruim 5 jaar geleden werd PlattelandsTV als zelfstandig bedrijf opgestart. De Vlaamse nichezender focust op 4 thema’s: land- en tuinbouw, countrylife, paarden en jacht en visvangst. Algemeen manager is Diederik De Clercq. Het programma BoerensteBuiten is vandaag wat Voor Boer en Tuinder vroeger was.

Leestijd : 4 min

De Vlaamse themazender staat in het teken van de land- en tuinbouw (met het specifieke programma BoerensteBuiten), paarden (Hippo TV), tuinen, natuur- en plattelandsbeleving (countrylife) en jacht en visvangst. Uiteraard doet het programma BoerensteBuiten vooral denken aan wat vele decennia Voor Boer en Tuinder van de toenmalige BRT was.

Verscheidenheid producties

In dat programma komen heel wat eigen producties aan bod, naast een reeks betaalde opdrachten, die onder meer worden uitgevoerd voor het departement Landbouw & Visserij, Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM), Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO), de provincies (Tournée Provinciale)... of in opdracht en in samenwerking met bijvoorbeeld landbouworganisaties, commerciële partners, zoals Belgian Feed Association (BFA), beursorganisaties, banken...

Stichter van PlattelandsTV (en vele jaren het gezicht van de zender) is Patrick Vaernewyck, die vandaag nog bestuurder is. Diederik De Clercq is sinds augustus 2019 manager van de themazender.

Gevestigde waarde

Volgens de jaarrekeningen, die openbaar geraadpleegd kunnen worden bij de Nationale Bank van België, boekte PlattelandsTV in 2020 – na vele jaren van mooie winst – voor de eerste keer verlies: in totaal 284.876 euro. Naast freelancers telde PlattelandsTV in 2020 ongeveer 8 voltijdse equivalenten, zo blijkt uit de neergelegde jaarrekening.

“PlattelandsTv is na 8 jaar toch wel een gevestigde waarde in het tv-landschap en zeker binnen de specifieke sectoren die we vertegenwoordigen”, zegt manager Diederik De Clercq. “Land- en tuinbouw blijft de hoeksteen van de zender, maar de verbreding van de laatste jaren werpt zijn vruchten af. Hoewel kwatongen fluisteren dat lineaire televisie op sterven na dood is, zien we onze kijkcijfers nog elk jaar stijgen.”

Personeel aan het werk

Corona hakte er ook bij PlattelandsTV op in. “Ik had wel enkele boeiende uitdagingen vooropgesteld, maar corona verdreef die deels naar de achtergrond. 2020 was vooral een kwestie van overleven, creatief op zoek gaan naar manieren om te blijven televisie maken, onverwacht uitvallen van medewerkers opvangen, omgaan met telewerk… We hebben er van bij de eerste lockdown in maart 2020 direct voor gekozen om al ons personeel aan het werk te houden, wellicht als 1 van de weinige tv- en productiehuizen in Vlaanderen. We maakten ook van de gelegenheid gebruik om de look & feel van onze zender wat te moderniseren en investeerden in een nieuwe studio die beter aansluit bij de warmte die we als zender willen uitstralen.”

Méér entertainment

“Er zitten voor 2021 een aantal creatieve plannen in de pijplijn. Een tip van de sluier: we gaan met enkele programma’s voor het eerst wat meer de entertainmenttoer op. Verder proberen we ook wat vaker een beroep te doen op nieuwe schermgezichten. Zo zal ons dierenprogramma Ark van Noë een make-over krijgen met een toffe presentatrice. Ook volgend jaar blijft het merendeel van onze energie naar land- en tuinbouw gaan, met onze Boerenstebuiten-programma’s, studiogesprekken en actua in PlattelandsTv Vandaag. We merken dat dit allemaal nog altijd heel goed scoort. De nood aan landbouwtelevisie is duidelijk nog altijd aanwezig in Vlaanderen. Dat merken we ook aan de vele positieve reacties van onze klanten uit de sector.”

Elk blok van Boerenstebuiten bereikt, volgens de CIM-cijfers, wekelijks meer dan 200.000 kijkers. “Dat is enorm als je ziet hoeveel sectorspecifieke informatie daarin eigenlijk aan bod komt. We proberen wel rekening te houden met het brede publiek, maar veel commerciële of overheidsopdrachten zijn toch specifiek naar boeren en tuinders gericht. Als daar dan toch zoveel andere mensen naar kijken, is er duidelijk nog heel wat interesse voor land- en tuinbouw in Vlaanderen.”

Regelmatig worden de programma’s intern geëvalueerd. Er zijn 3 belangrijke parameters: het kijkcijfer, de productiekosten en de commerciële inkomsten. De laatste evaluatie gaf ons geen reden om dringende ingrepen te doen, al blijven we alert voor nieuwe opportuniteiten”, aldus Diederik De Clercq.

“Het is onze wens om nog heel lang een zender te blijven die dingen toont die leven en bewegen op het platteland. Daar horen echter ongetwijfeld nog andere thema’s bij dan landbouw, paarden, jacht, visvangst, huisdieren en tuinen. Als het moment er rijp voor is, kunnen die dus ook een plekje krijgen op de zender.”

Gehinderd door lockdown

“In 2020 keken meer mensen tv en was de opbrengst van de generieke reclame voor ons ook hoger, maar PlattelandsTv is een zender die een belangrijk deel van de inkomsten moet halen uit eigen producties. In 2020 werden echter heel wat opdrachten afgelast. Ook beurzen, evenementen en paardenwedstrijden werden geannuleerd”, blikt Diederik De Clercq terug.

“Tijdens de eerste lockdown hebben we bijna 2 maand geen enkele betaalde opdracht kunnen doen. Dat hakte erin, zeker als je al je personeel aan het werk probeert te houden. We hebben gelukkig een stevige financiële basis, waardoor we tegen een stootje kunnen. De voorlopige cijfers van 2021 zijn nog altijd niet geweldig, maar al een pak rooskleuriger dan 2020.”

Lieven Vancoillie

Lees ook in Actueel

Melkprijs Royal A-ware zakt met 5 euro per 100 l

Melkvee Zuivelverwerker Royal A-ware maakt iedere tweede werkdag van de maand zijn melkprijs bekend. Net als bij andere zuivelbedrijven is ook hier de prijs in dalende lijn. De standaard melkprijs bedraagt in februari 49 euro/100 l.
Meer artikelen bekijken