Startpagina Economie

Coöperatie Smaak van Waas: Dit moet een sterk merk worden!

Spiksplinternieuwe coöperatie Smaak van Waas groepeert voorlopig dertien gemotiveerde plaatselijke producenten. Wat ze vervaardigen gaat van varkensvlees tot hoevezuivel, en van groenten tot appelwijn. Wat is hun motivatie om deel uit te maken van dit project?

Leestijd : 4 min

Eerder deze maand stelde de nieuwe coöperatie ‘Smaak van Waas’ zichzelf voor aan het publiek. Dertien streekproducenten uit de regio Waasland in Oost-Vlaanderen sloegen de handen in elkaar om gezamenlijk naar buiten te treden. Daarbij zetten ze smaak en traditie centraal. Het is na Mmm... eetjesland en Vlapas (Vlaamse Ardennen) al de derde streekproductencoöperatie in Oost-Vlaanderen.

Leaderproject

Net als de andere Oost-Vlaamse streekproductencoöperaties is ‘Smaak van Waas’ het resultaat van een Leaderproject, waarbij de Europese, Vlaamse en provinciale overheden een groot deel van de financiering voor hun rekening nemen. “Sinds PDPOIII is immers ook het Waasland erkend als Leadergebied”, licht Oost-Vlaams gedeputeerde voor Landbouw en Platteland en voorzitter Plaatselijke Groep Leader Alexander Vercamer toe.

DSC_0193

In 2016 startten de partners Plattelandscentrum Meetjesland, Steunpunt Hoeveproducten, Provinciaal Proefcentrum voor de Groenteteelt Oost-Vlaanderen, Vormingplus Waas-en-Dender en de Economische Raad voor Oost-Vlaanderen het bewuste project, ‘Hoeve- en streekproducten Waasland, een duurzame samenwerking’, op. Hun doel? “Een aantal kwalitatieve en gedreven hoeve- en streekproducenten bij elkaar zien te krijgen in een nieuw samenwerkingsverband, om zowel de producten als de regio in de kijker te zetten”, legt Sven De Wever van projectpromotor Plattelandscentrum Meetjesland uit.

Ijshoeve De Boey

Stichter en voorzitter van de cvba, melkveehouder Marc De Boey, vat in één stelling het belang van de coöperatie samen: “Een hectare tarwe kun je niet promoten bij de consument. Je hebt een bakker nodig die dat verwerkt tot brood, bijvoorbeeld het ‘polderbrood’. We hopen dat ‘Smaak van Waas’ een sterk merk wordt.”

DSC_0212

Zelf droomden ze al lang van een dergelijk project. “Mijn vrouw moest haar job in de sociale sector opgeven na een ongeval. Ze wilde toch vasthouden aan die sociale interesse, leerde ijs bereiden en opende een hoevewinkel op ons bedrijf.” Ijshoeve De Boey was geboren. “Het bedrijf boomde! We gingen ons afvragen waarom zo’n samenwerking tussen producenten in onze streek niet bestond. Zo ben ik in het project gerold.”

“Het komt niet van vandaag op morgen”, waarschuwt hij nog. “Je moet elkaar goed leren kennen.”

Piétrain De Grain

Piétrain De Grain, het gesloten varkensbedrijf van de ouders van Gerard en Reinard De Roover in Temse, heeft helemaal geen ervaring met hoeveverkoop. “We zijn recent op boerenmarkten gaan staan. Daar horen we van klanten dat ze ons vlees echt appreciëren om zijn smaak”, vertelt Reinard. De twee zijn ervan overtuigd dat ze een beter varken kweken. Helaas levert hen dat in het gewone circuit niet meer op. Daar hopen ze met ‘Smaak van Waas’ wat aan te doen.

Reinard en Gerard De Roover doen mee om het bijzondere varkensvlees van Piétrain De Grain in Temse te promoten.
Reinard en Gerard De Roover doen mee om het bijzondere varkensvlees van Piétrain De Grain in Temse te promoten.

Wat maakt hun varkens zo speciaal? “Doordat we brijvoeder geven weten we exact wat we erin steken, en wat we van onze dieren mogen verwachten”, legt Gerard uit. Een belangrijk deel van het rantsoen is de maïs die ze als korrel opslaan in tarwesilo’s. Die hoeft niet gedroogd te worden.”

Welke plannen koesteren de jongens nog voor de toekomst? “We schrijven mee aan het verhaal van ‘Smaak van Waas’, maar daarnaast werken we ook aan onze eigen promotie”, begint Reinard. “Onze bedoeling is om een groothandel te worden voor beenhouwers en restaurants”, voegt Gerard daar enthousiast aan toe.

Vlees van De Zeshoek

Luc Merckx en Nancy Buytaert bieden al 17 jaar rund- en varkensvlees aan op hun bedrijf: De Zeshoek in Stekene. Zij hebben hun klandizie. Waarom zijn ze dan in deze coöperatie gestapt? “Ik vond dat we op de verkeerde weg waren door allemaal individueel te gaan verkopen. Dat doe je beter samen”, bedenkt Luc zich.

Luc Merckx en Nancy Buytaert produceren en verkopen rund- en varkensvlees op de Zeshoek in Stekene.
Luc Merckx en Nancy Buytaert produceren en verkopen rund- en varkensvlees op de Zeshoek in Stekene.

Zijn vrouw, Nancy, werpt nog een reden op: “We merken dat de consument zelf wil beslissen waar en wanneer hij zijn inkopen doet, en dan liefst nog zoveel mogelijk inkopen samen. Met alle producten van de coöperatie samen vormen we een soort minisupermarkt, met verschillende verkooppunten en een webshop.” Luc stemt in: “Dit is in feite een andere vorm van de klassieke boerenmarkt.”

Zijn ze niet bang voor concurrentie binnen de groep? Luc schudt het hoofd: “We zijn collega’s, en we proberen samen. Daarmee kom je verder dan met concurrentie.”

Kleibeek:

groenten en fruit

De consument betrekken en opnieuw vertrouwd maken met de landbouwrealiteit is wat Tine Van Ackere en haar gezin bij de coöperatie bracht. Op het biologisch bedrijf Kleibeek in Sint-Pauwels kweekt ze groenten en fruit voor pakketten en zelfkweek. Ook zij heeft haar afzet: een honderdtal gezinnen die pakketten afnemen, en een aantal zelfplukklanten voor onder andere het zacht fruit.

Groente- en zachtfruitteler Tine Van Ackere van de Kleibeek in Sint-Pauwels wil de consument opnieuw vertrouwd maken met de landbouw.
Groente- en zachtfruitteler Tine Van Ackere van de Kleibeek in Sint-Pauwels wil de consument opnieuw vertrouwd maken met de landbouw.

Ook buiten haar klantenkring wil ze mensen respect voor landbouwers bijbrengen: “Veel boeren doen het harde werk uit passie, en dat is goed, maar er dan zelfs geen rechtvaardige prijs voor krijgen gaat voor mij een brug te ver. Iedereen in de coöperatie vindt die eerlijke prijzen belangrijk.”

De Berckelaer

Berten Meersschaert en Isabelle Coppieters telen conferenceperen en appelen op De Berckelaer. Sinds de jaren ‘90 verwerken ze beschadigde vruchten tot appelsap, appelwijn of perenjenever. Dat kende succes, maar door de uitbreiding van het bedrijf met 22 ha en de opstart van vakantielogies verloren ze de promotie ervan uit het oog. Hun zeventienjarige dochter toonde echter interesse om er later mee aan de slag te gaan.

Fruittelers Berten Meersschaert en Isabelle Coppieters hopen de verkoop van hun appelwijn en perenjenever een boost te geven.
Fruittelers Berten Meersschaert en Isabelle Coppieters hopen de verkoop van hun appelwijn en perenjenever een boost te geven.

“We wéten dat er een markt voor is, maar zelf hebben we het te druk met onze andere activiteiten”, merkt Isabelle op. “Met Smaak van Waas hopen we een specifieke consument te bereiken.“

Op de website http://www.smaakvanwaas.be kun je nader kennis maken met alle producenten, en wat hun producten zo bijzonder (Waas) maakt.

D.C.

Lees ook in Economie

Voedermarkt in weken 22-23: Graanmarkt vergt opvolging

Granen De graanmarkt wordt geconfronteerd met diverse uitdagingen, voornamelijk gedreven door weersomstandigheden en geopolitieke factoren. Opvolging is noodzakelijk, aangezien deze uitdagingen een directe invloed kunnen hebben op de prijs en beschikbaarheid van graan op de wereldmarkt.
Meer artikelen bekijken